Чатботът на Baidu надмина 100 милиона потребители
Успехът на Ernie bot е знак за стратегическото позициониране на Baidu в областта на изкуствения интелект
Публикувано от Божидар Балевски дек 31, 2023 в Пазари
Като важен етап за китайския технологичен гигант Baidu, в четвъртък компанията обяви, че нейният продукт с изкуствен интелект Ernie bot, подобен на ChatGPT на OpenAI, е достигнал над 100 милиона потребители. Това разкритие поставя Baidu в лигата на големите играчи в сферата на чатботовете с изкуствен интелект, като акциите на компанията отбелязаха 3% ръст в американската търговия, допринасяйки за леката им възходяща траектория през 2023 година. Нека да разгледаме последиците от успеха на Ernie bot, конкурентната среда и по-широкото значение за Baidu.
Baidu представи Ernie bot на пазара през март, с което сигнализира за навлизането си в бързо развиващия се пейзаж на чатботовете с изкуствен интелект. Въпреки това масовото разпространение на Ernie bot се сблъска с регулаторни пречки, като получи одобрение едва в края на август. Това забавяне на одобрението съвпада с регулаторния пейзаж в Китай, където няколко местни играчи също се движеха по подобен график, за да получат зелена светлина за своите продукти с изкуствен интелект.
Забележителният аспект на успеха на Ernie bot се крие не само в неговата потребителска база, но и в неговата гъвкавост. Чатботът е достъпен за използване както на английски, така и на китайски език, като задължително условие за потребителите е да се регистрират с мобилен номер в Китай. Разширената езикова поддръжка на Ernie bot добавя ниво на достъпност, обслужвайки по-широк кръг потребители.
Сравнение с ChatGPT и динамиката на пазара
ChatGPT на OpenAI, подкрепян от Microsoft, известен играч в глобалния пейзаж на изкуствения интелект, разкри през ноември, че има приблизително 100 милиона седмично активни потребители. Въпреки че броят на потребителите на Ernie bot е достигнал подобен мащаб, от съществено значение е да се отбележи, че ChatGPT не е официално достъпен в Китай. Въпреки това потребителите в Китай могат да използват ChatGPT на китайски език, което подчертава глобалния обхват и приложимост на тези чатботове с изкуствен интелект.
Конкурентният пейзаж на китайския пазар включва ByteDance, компанията майка на TikTok, която предлага чатбот на име Doubao. Този чатбот си осигури втората позиция в категорията за безплатна употреба за продуктивност в магазина за приложения на Apple в Китай. Tencent и Alibaba, два технологични гиганта със значително влияние в сектора на изкуствения интелект, са се фокусирали предимно върху продукти с изкуствен интелект за бизнес приложения. И двете компании обаче предоставят чатботове и на обществеността в Китай, като Tencent интегрира своя чатбот в широко популярната платформа WeChat.
Финансови последици и стратегия за монетизация
Едно от забележителните развития е решението на Baidu да въведе абонаментен модел за бота Ernie през ноември, като таксува приблизително 8 долара на месец за неговата усъвършенствана версия. Този ход е в съответствие с по-широка тенденция в индустрията на изкуствения интелект, където компаниите проучват различни стратегии за монетизиране на своите чатбот услуги. За сравнение, ChatGPT приема абонаментна такса от 20 долара на месец за достъп до най-новия си модел.
Подходът, базиран на абонамент, не само служи като източник на приходи, но също така позиционира Baidu да подобри ангажираността и удовлетвореността на потребителите чрез премиум предложения. Тази стратегия е в съответствие с прехода на индустрията към устойчиви и диверсифицирани модели за монетизация, което гарантира дълготрайността на продуктите с изкуствен интелект на пазара.
Бъдещи перспективи
Успехът на Ernie bot е знак за стратегическото позициониране на Baidu в областта на ИИ и способността ѝ да се справя с регулаторните предизвикателства. Забележителната цифра от 100 млн. потребители подчертава широкото приемане на чатботове, задвижвани от ИИ, в ежедневните взаимодействия, като потребителите използват тези инструменти за различни цели. Тъй като изкуственият интелект продължава да се развива, интегрирайки се в различни аспекти на нашия живот, значението на удобните за ползване и достъпни чатботове не може да бъде подценено.
В перспектива ботът Ernie на Baidu е готов да изиграе ключова роля в оформянето на бъдещето на изкуствения интелект в Китай и евентуално извън него. Фокусът на компанията върху гъвкавостта на езика, съчетан с модела на приходите, базиран на абонамент, позиционира Ernie bot като динамичен играч в глобалния пейзаж на ИИ. Със засилването на конкуренцията и развитието на очакванията на потребителите траекторията на растеж на Ernie bot несъмнено ще повлияе на стратегическите решения на други технологични гиганти и стартиращи компании, които навлизат в сферата на чатботовете с изкуствен интелект.