BYD е на път да задмине Tesla като глобален лидер в областта на електромобилите

Илон Мъск някога се подиграваше на идеята, че BYD може да се конкурира с неговата компания

Публикувано от Божидар Балевски дек 28, 2023 в Пазари

Китайската компания BYD Co. е на път да изпревари Tesla Inc. като водещ световен производител на изцяло електрически превозни средства и това ще промени облика на пазара на електромобили. Тази потенциална промяна не само бележи символична повратна точка за индустрията на електрическите превозни средства, но и подчертава нарастващото влияние на Китай в световния автомобилен сектор. Докато утвърдени автомобилни производители като Toyota, Volkswagen и General Motors отдавна доминират в автомобилния пейзаж, китайските производители, особено BYD и SAIC Motor Corp., правят значителни крачки на международната сцена, оспорвайки традиционната йерархия.


Конкурентната динамика между Илон Мъск от Tesla и милиардера Уанг Чуанфу, основател на BYD, играе ключова роля в този развиващ се разказ. Мъск, най-богатият изпълнителен директор в света, изрази загриженост относно достъпността на електромобилите на Tesla за по-широк кръг потребители, особено в светлината на високите лихвени проценти. За разлика от него, Уанг зае нападателна позиция, предлагайки редица евтини модели с голям обем на производство, позиционирайки BYD като сериозен конкурент на Tesla.


Потенциалното изкачване на BYD на върха на световните продажби на електрически превозни средства отразява фундаментална промяна в пейзажа на автомобилната индустрия. Бриджит Маккарти, ръководител на операциите в Китай на хедж фонда Snow Bull Capital, подчертава, че фокусът на индустрията се е изместил от размера и наследството на автомобилните компании към скоростта, с която те могат да въвеждат иновации и да се обновяват. Проактивният подход на BYD към иновациите я превърна в лидер на бързо развиващия се пазар на електромобили.


Променящата се динамика между Мъск и Уанг подчертава стратегията на BYD за предоставяне на по-достъпни варианти за електрически превозни средства. Макар че Мъск не призна конкурентоспособността на BYD във видеоклип от 2011 година, осмивайки моделите на BYD, китайският автомобилен производител продължава да се фокусира върху ценово ефективни модели. Гамата на BYD включва няколко модела с по-голям обем, чиито цени са значително по-ниски от тези на Tesla, като по този начин обслужва по-широка потребителска база.


Навлизането на нови пазари 


Въпреки господстващото положение на BYD на родния му пазар, повторението на успеха му в чужбина се оказа предизвикателство. Европейският пазар, подобно на САЩ, обмисля по-високи мита върху вноса на китайски автомобили, за да защити работните места в местното производство. Освен това други световни пазари на електрически превозни средства са все още в начален етап на развитие и не разполагат с доходоносните възможности, които се предлагат в Китай. Ескалиращото търговско напрежение между САЩ и Китай допълнително усложнява експанзията на BYD на американския пазар.


Неотдавнашните настойчиви изявления на Уанг, в които той заявява, че китайските марки трябва да "разрушат старите легенди" в света на автомобилите, показват амбицията на BYD да предизвика утвърдените играчи в световен мащаб. Агресивният стремеж на компанията към иновации и оптимизиране на разходите я позиционира като основен играч на пазара на електрически превозни средства. Инвестицията на Уорън Бъфет в BYD през 2008 година допълнително потвърждава доверието и потенциала на компанията. Инвестицията на Berkshire Hathaway нарасна значително, преди да започне да намалява дела си миналата година, което подчертава значителната стойност на BYD.


Историята на BYD и пътят напред за компанията


Пътят на BYD започна през 2003 година, когато придоби фалиралия държавен автомобилен производител, а през 2008 година представи първия си хибрид от електрическа мрежа. Решаваща роля за успеха на BYD изигра подкрепата на китайското правителство за закупуване на автомобили с възможност за включване към електрическата мрежа чрез субсидии. Като рядък автомобилен производител, произвеждащ собствени батерии, BYD се възползва от правителствената подкрепа и се превърна в ключов играч в сегмента на електрическите автобуси.


Способността на компанията да намали цените на автомобилите с възможност за включване до нива, сравними с тези на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, я позиционира на конкурентно ниво. Наемането на международни ръководители, включително Волфганг Егер като ръководител на дизайна през 2016 година, допълнително засили глобалната привлекателност на BYD. Най-скъпият модел на компанията, спортният автомобил Yangwang U8, е пример за прехода от производство на икономични автомобили без излишни екстри към по-сложни и по-скъпи предложения.


Въпреки че понастоящем Tesla има предимства по отношение на приходите, доходите и пазарната капитализация, анализаторите очакват тези разлики да намалеят значително през следващата година. Стратегическият подход на Уанг, съчетан с ангажимента на BYD за технологични иновации, се очаква да засили позициите на компанията на световната сцена. Глобалната експанзия на компанията с присъствие в над 60 държави и територии отразява амбицията ѝ да бъде доминиращ играч в развиващия се автомобилен пейзаж.


Анализаторите прогнозират пускането на третото поколение електрически автомобили на BYD през следващата година, включващи усъвършенствани технологии, като например възможности за автоматизирано шофиране. Въпреки предизвикателствата на пазара в САЩ, стратегията на BYD за глобално разширяване остава стабилна, като Wang активно участва в международни събития и пускания на пазара.


Тъй като BYD се доближава до потенциалното си превръщане във водещ производител на електрически превозни средства в света, индустрията следи отблизо, за да оцени дългосрочните последици. Ръководителят на отдел "Автомобили в Китай" в HSBC Qianhai Securities Ltd., Yuqian Ding, подчертава необходимостта BYD да преосмисли себе си, тъй като поема ролята на лидер в индустрията. За да остане на върха, ще са необходими непрекъснати иновации и адаптация в бързо развиващия се автомобилен пейзаж, което ще превърне BYD в ключов играч, определящ бъдещето на електрическата мобилност.