BMW буксува, а още не е зима

Финансовите отчети на компанията предсказват лошо бъдеще

Публикувано от Любомир Стойчевски ное 06, 2024 в Пазари

Маржовете на печалба на BMW спадат до четиригодишно дъно след мащабно изтегляне на автомобили от пазара


По-ниските продажби в Китай допринасят за спада в маржовете на печалбата

Около 1,5 млн. автомобила са изтеглени от пазара заради проблем със спирачната система


Тримесечната рентабилност на BMW достигна най-ниската си точка от повече от четири години насам, повлияна от скъпоструващо изтегляне на автомобили и слаби продажби в Китай. Маржът на автомобилния производител преди лихви и данъци за неговите превозни средства спадна до 2,3%, което е далеч от целта му за 2024 г. за поне 6% и бележи най-слабия марж от първите месеци на пандемията през 2020 г. насам.


Изтеглянето, започнало в отговор на дефект в спирачната система, приписван на доставчика на части Continental AG, обхвана около 1,5 млн. автомобила. За да се справи с проблема, BMW отдели близо 1 млрд. евро (1,1 млрд. долара) за ремонти, като временно спря доставките на множество модели от по-висок клас.


Този неуспех задълбочава съществуващите предизвикателства, тъй като продажбите и рентабилността на BMW вече са подложени на натиск поради намаляващото търсене както в Китай, така и в Европа.


Намалените продажби в Китай оказват влияние върху акциите на BMW


В Китай, най-големият пазар на BMW, продажбите на автомобили са намалели с 30% от юли до септември, като потребителите проявяват по-голям интерес към по-достъпни местни марки, включително тези на BYD Co., която предлага нарастваща гама от електрически и хибридни модели. Както BMW, така и Mercedes-Benz Group AG са изправени пред предизвикателство, тъй като местните производители все повече доминират на пазара.


BMW очаква продължаващо слабо търсене в Китай до края на годината, както отбеляза главният финансов директор Валтер Мертл.


Резултатите на BMW за третото тримесечие се оказаха под очакванията с марж на автомобилната EBIT от 2,3%, или коригирани 6%, без да се отчитат гаранционните провизии в размер на близо 1 млрд. евро, свързани с изтеглянето на спирачната система Continental. Компанията запазва прогнозата си за марж от 6-7% за цялата година, въпреки че е изправена пред предизвикателства поради продължаващите проблеми с търсенето в Китай и електрическите превозни средства с батерии с по-нисък марж.


В световен мащаб продажбите на BMW през третото тримесечие намаляха във всички региони. Въпреки това при електромобилите имаше светъл лъч, тъй като доставките на модели като седана i4 и SUV iX1 се увеличиха с 10% в сравнение с предходната година. За разлика от тях Mercedes-Benz отбеляза 31% спад в доставките на едро на своите леки електрически автомобили през същия период.


Финансово въздействие и прогноза за края на годината


Комбинацията от намален обем на продажбите и по-големи запаси, свързани с изтеглянето от пазара, доведе до отрицателен свободен паричен поток в размер на 2,48 млрд. евро през третото тримесечие. BMW има за цел да намали нивата на запасите, за да ги изравни с нивата от предходната година до края на годината, и остава на път да постигне годишен свободен паричен поток от над 4 млрд. евро. Компанията отчете 36% спад на нетната печалба, която достигна 6,1 млрд. евро.


BMW потвърди коригираната си прогноза за годината, като очаква забележимо намаление на печалбата преди данъци и малко по-ниски обеми на доставка на автомобили в сравнение с миналата година, като маржът на автомобилостроенето ще бъде между 6 и 7 %.