Apple се препъва, китайските марки се развиват рязко

Samsung, която отстъпи първото място на Apple, си възвърна позицията на водещ производител на смартфони през първото тримесечие на 2024 година.

Публикувано от Божидар Балевски апр 15, 2024 в Пазари

Първото тримесечие на 2024 година показа изненадваща картина на световния пазар на смартфони. Apple, която през 2023 година детронира Samsung като водещ производител на смартфони, отбеляза значителен спад в доставките, докато китайските марки като Xiaomi и Transsion отбелязаха експлозивен растеж. Тази промяна означава променящ се пазар, в който утвърдените гиганти са изправени пред нарастващ натиск от страна на агресивни нови участници.


Препъване на Apple


През първото тримесечие на 2024 година доставките на iPhone на Apple спаднаха с близо 10% на годишна база, като от 55,4 млн. броя се понижиха до 50,1 млн. Това е най-рязкото понижение сред петте най-големи марки смартфони, според доклад на International Data Corporation (IDC). Пазарният дял на компанията също се понижи от 20,7% на 17,3%, което допълнително подчертава нейните трудности.


Анализаторите посочват няколко потенциални причини за проблемите на Apple. Липсата на съществени подобрения в последните модели iPhone в сравнение с предишните поколения може да е възпряла някои потребители от обновяване. Освен това засилващата се конкуренция от страна на китайски марки, предлагащи богати на функции смартфони на конкурентни цени, вероятно намалява пазарния дял на Apple.


Китайските марки са във възход


Докато Apple се колебае, китайските производители на смартфони като Xiaomi и Transsion се възползваха от възможността. Доставките на Xiaomi нараснаха с впечатляващите 33,8% на годишна база, достигайки 40,8 млн. броя през първото тримесечие на 2024 година. Този ръст може да се отдаде на агресивната маркетингова стратегия на Xiaomi, фокуса върху иновациите и по-широката гама от устройства, предназначени за различни ценови сегменти.


Transsion, по-малко известен играч на световния пазар, се очертава като изненадващ претендент. Базираната в Шънджън компания, която е собственик на марките Tecno, Itel и Infinix, отбеляза зашеметяващ скок от 84,9% в доставките, достигайки 28,5 млн. броя. Успехът на Transsion се крие в стратегическия й фокус върху развиващите се пазари като Африка и Южна Азия, като предлага бюджетни смартфони с функции, съобразени с местните нужди.


Samsung си връща първото място, но предизвикателствата остават


Samsung, която през 2023 година отстъпи първото място на Apple, си възвърна позицията на водещ производител на смартфони през първото тримесечие на 2024 година. Компанията запази обема на доставките си на около 60,1 млн. броя, което доведе до пазарен дял от 20,8%. Въпреки това Samsung не може да си позволи да бъде самодоволна. Възраждането на китайските марки, съчетано с потенциални икономически насрещни ветрове, представлява сериозно предизвикателство за бъдещето.


В перспектива


Резултатите от първото тримесечие очертават картина на пазар на смартфони, който претърпява значителна промяна. Въпреки че Apple остава основен играч, нейното господство вече не е гарантирано. Китайски марки като Xiaomi, Transsion и потенциално дори възраждащият се Huawei навлизат силно. Тази интензивна конкуренция вероятно ще бъде от полза за потребителите, тъй като ще доведе до по-голямо разнообразие от богати на функции смартфони на конкурентни цени.


За утвърдени играчи като Apple и Samsung ключът към успеха се крие в иновациите, диверсификацията и подновения фокус върху развиващите се пазари. Те трябва да се адаптират към променящите се потребителски предпочитания и да предложат на потребителите убедителни причини да изберат техните продукти пред все по-привлекателните възможности на китайските производители.


Световният пазар на смартфони е готов да продължи да расте, но пътят напред далеч няма да е гладък. Битката за пазарен дял ще се засили, а компаниите, които се адаптират към променящия се пейзаж, ще бъдат тези, които ще процъфтяват през следващите години.