Apple разочарова инвеститорите си
Прогнозите на компанията не оправдават очакванията
Публикувано от Любомир Стойчевски ное 01, 2024 в Пазари
Apple Inc. смекчава очакванията на инвеститорите за най-важния период на продажбите си през годината, като прогнозите сочат скромен растеж и продължаващи трудности на конкурентния китайски пазар.
Прогнози на компанията
За предстоящия празничен сезон Apple прогнозира, че приходите ѝ ще нараснат с нисък до среден едноцифрен процент, което е под очакванията на анализаторите за 7%. Последният отчет за приходите на компанията също показа спад в приходите от Китай, което не отговаря на прогнозите и подчертава трудностите на един критичен пазар.
Въпреки лекото увеличение на приходите в световен мащаб, дължащо се на стабилното търсене на iPhone, Apple все още се опитва да се възстанови от продължителния спад в продажбите. Тази година имаше четири последователни тримесечия на спад на приходите, което бележи един от най-продължителните спадове в новата история на Apple. Въпреки че все още е най-ценната компания в света, Apple се бори с предизвикателствата на пазара на смартфони, конкуренцията в Китай и засиления глобален регулаторен контрол.
Приходи на Apple от Китай (черната линия) и Америка (жълт правоъгълник)
Източник: Финансови отчети на Apple, Bloomberg
Тези предизвикателства се отразиха на акциите на Apple, като доведоха до спад от близо 2% в края на търговията. Преди това акциите бяха поскъпнали със 17% тази година, подкрепени от оптимизма около предстоящите инициативи на Apple за изкуствен интелект (ИИ).
Проблеми с Китай
Проблемите на Apple в Китай - нейният производствен център и жизнено важен източник на приходи - остават ясно изразени. Продажбите в Китай намаляха до 15 млрд. долара през последното тримесечие, като не достигнаха очакваните от анализаторите 15,8 млрд. долара. Главният изпълнителен директор Тим Кук отбеляза, че продажбите на iPhone са нараснали във всеки друг регион, което предполага, че други продукти може да не се представят добре в Китай.
Като цяло приходите на Apple за тримесечието са нараснали с 6,1% до 94,9 млрд. долара, което малко надхвърля очакванията. Печалбата достигна 97 цента на акция, или 1,64 долара без еднократната европейска регулаторна такса. Новият iPhone 16, пуснат на пазара през септември заедно с обновените часовници Apple Watch и слушалки AirPods, засили интереса на потребителите и увеличи приходите.
Инвеститорите също така се надяват, че нововъзникващите функции на Apple за изкуствен интелект, обозначени като „Apple Intelligence“, ще стимулират бъдещите продажби на устройства. Тези актуализации обаче дебютираха след пускането на пазара на iPhone, като най-значимите възможности за изкуствен интелект ще бъдат въведени през следващите месеци.
Подразделението за услуги на Apple достигна рекордните 25 млрд. долара, малко под прогнозата на Wall Street за 25,3 млрд. долара. Финансовият директор Лука Маестри, който обяви преминаването си към по-малка роля, прогнозира двуцифрен ръст за този сегмент през следващото тримесечие.
Приходите от iPhone възлязоха на 46,2 млрд. долара, надминавайки прогнозите и отразявайки 5,5% увеличение на годишна база. В перспектива Apple планира да пусне бюджетен iPhone SE с подобрения в областта на изкуствения интелект, както и допълнителни хардуерни подобрения на флагманските си модели през 2025 г.
Други продуктови подразделения се сблъскаха с насрещни ветрове през последното тримесечие, като сегментите на iPad и носимите устройства не оправдаха очакванията. Продажбите на Mac достигнаха 7,74 млрд. долара, което съответства на прогнозите. Въпреки че Apple наскоро обнови своите iMac, Mac mini и MacBook Pro с новия чип M4, тези актуализации се очаква да стимулират по-силни продажби през празничните дни.
Приходите от линията iPad възлизат на 6,95 млрд. долара, което е под прогнозите за 7,07 млрд. долара. Тази година Apple представи актуализации на iPad Pro и iPad Air, включително новия чип M4, и планира да пусне по-достъпен модел за ученици в началото на следващата година.
В категорията на носимите устройства на Apple, обновена през септември с Apple Watch Series 10 и AirPods 4, приходите намаляха с 3% до 9,04 млрд. долара, което не отговаря на прогнозите на анализаторите.
Посещение в Китай
Кук наскоро посети Китай, потвърждавайки ангажимента на Apple за инвестиции и местни партньорства. Въпреки това марката е изправена пред нарастваща конкуренция от страна на местни марки и правителствени ограничения върху чуждестранните технологии.
Междувременно платформата на Apple за изкуствен интелект, Apple Intelligence, все още е в процес на разработване. Пълното интегриране на ChatGPT на OpenAI, заедно с усъвършенствани генеративни инструменти за редактиране на изображения, се очаква до декември, а за следващата година е планирана основна промяна на Siri.
Подразделението за услуги е светъл лъч, но Apple е изправена пред нови регулаторни предизвикателства, особено в ЕС, където App Store вече позволява възможности за плащане от трети страни, което може да повлияе на приходите.
Apple също така търси своето „следващо голямо нещо“ - продуктова категория, която може да доведе до значителен растеж. Въпреки че слушалките Vision Pro, пуснати на пазара през февруари, остават нишови, Apple удвоява усилията си на пазара на интелигентни домове и планира да разработи по-достъпни варианти на слушалки в бъдеще.