Apple разчита на сигурното
Компанията може да не повтори космическите успехи на iPhone
Публикувано от Любомир Стойчевски ное 11, 2024 в Пазари
Apple може никога да не повтори астрономическия успех на iPhone, но пътят ѝ напред не зависи непременно от друг революционен продукт. Вместо това компанията се фокусира върху разширяването на по-малки, но доходоносни продуктови категории като Apple Watch и iPad, като същевременно проучва нови технологии и пазари.
Еволюция отвъд iPhone
От представянето си преди почти две десетилетия iPhone е в основата на екосистемата на Apple, като осигурява годишни приходи от над 200 млрд. долара - над половината от общите приходи на компанията. Устройството дава тласък и на други сегменти на Apple, като например бизнеса с услуги на стойност 100 млрд. долара и линиите за аксесоари, включително AirPods, Apple Watch и Apple TV+. Въпреки тези успехи компанията се бори да намери друг продукт, който да генерира приходите на iPhone.
Опитите на Apple да диверсифицира имаха смесени резултати. Докато iPad допринася за над 25 млрд. долара годишно, а подразделението за носими устройства генерира около 40 млрд. долара, други начинания, като проекта за самоуправляващи се автомобили, не успяха да се реализират. Слушалките за смесена реалност Vision Pro, смелото навлизане на Apple в областта на добавената реалност, също имат бавен старт.
Разнообразяване на продуктовите категории
За да осигури растеж, Apple променя стратегията си към разработване на множество успешни продукти от среден клас, вместо да преследва следващия феномен, подобен на iPhone. Например Vision Pro, първоначално замислен като променящ правилата на играта, може да се превърне в по-широка продуктова линия с умни очила и AR носими устройства, които заедно могат да се превърнат в бизнес за 25 млрд. долара. По подобен начин AirPods, които понастоящем печелят 10-15 млрд. долара годишно, имат потенциал за растеж чрез усъвършенствани функции като мониторинг на здравето и осведоменост за околната среда.
Apple също така се стреми да разшири своя отпечатък на пазара на интелигентни домове. Планираните продукти включват интелигентен дисплей, който ще бъде пуснат на пазара през 2025 г., и домашен хъб от висок клас, оборудван с роботизирана функционалност. Тези иновации, съчетани с актуализираните Home Pods и декодери Apple TV, биха могли да направят Apple по-силен претендент в областта на интелигентните домове.
Постепенни иновации
Краткосрочната стратегия на Apple набляга на подобряването на съществуващите продукти. Предстоящите подобрения включват по-бързи чипове и възможности за сензорни екрани за Mac, по-големи и сгъваеми iPad-и и Apple Watch с мониторинг на кръвното налягане и глюкозата. iPhone-и ще получат подобрения в дизайна, по-добри камери и интегрирани функции с изкуствен интелект, което ще засили ролята им на основни устройства.
Този постепенен подход осигурява стабилност, но за да постигне дългосрочен просперитет, Apple трябва да превърне иновативните си изследвания в жизнеспособни продукти - дори и те да не достигнат трансформационния статус на iPhone.
Зад кулисите Apple изследва бъдещи технологии. Екипи оценяват пазара на интелигентни очила, проучват AR очила, които биха могли да пренесат изживяванията на Vision Pro в ежедневието. Други спекулативни проекти, като хуманоидни роботи и устройства, свързани с енергетиката, отразяват ангажимента на компанията да проучва потенциални пробиви.
Въпреки бавното си внедряване Vision Pro намери своята първа отличителна черта: служи като външен монитор с висока резолюция за Mac. Новите режими на ултраширок и извит дисплей, въведени в последната актуализация на visionOS, бяха добре приети, като значително увеличиха полезността на устройството за задачи, свързани с производителността. Тези функции биха могли да преосмислят начина, по който потребителите възприемат Vision Pro, като потенциално увеличат броя на потребителите.
Промени в ръководството и екипа
Apple наскоро назначи Моли Андерсън за вицепрезидент по индустриален дизайн, заемайки роля, останала незаета от 2023 г. насам. Повишението на Андерсън идва на фона на опасенията за намаленото влияние на дизайнерския екип в сравнение с ерата на легендарния шеф на дизайна Джони Айв. Тъй като инженерните и оперативните екипи вече играят по-голяма роля в решенията за продуктите, дизайнерската идентичност на Apple продължава да се развива.
Заключение
Макар че iPhone вероятно ще остане централен продукт на Apple през следващите години, компанията възприема диверсифициран подход към иновациите. Като укрепва съществуващите си продукти и предпазливо навлиза на нови пазари, Apple се позиционира за устойчив успех - дори ако ерата на хитовете, които се появяват веднъж на поколение, е отминала.