Apple пак боксува в Китай. Иновациите са в опасност

Предизвикателствата за бизнеса не спират

Публикувано от Божидар Балевски юни 20, 2024 в Пазари

Значителният напън на Apple в областта на изкуствения интелект се сблъсква със сериозни предизвикателства в Китай - един от най-важните пазари на компанията - поради строгите разпоредби на Пекин за изкуствения интелект.


Това предизвикателство възниква, тъй като пазарният дял на Apple в Китай е застрашен от възраждащата се Huawei и други местни марки смартфони, които наблягат на функциите си за изкуствен интелект.


Apple Intelligence, чиято цел е да подобри изкуствения интелект в своите устройства, включва подобрения на Siri и функции за организиране на имейли и транскрибиране на аудио. Въпреки че Apple обяви въвеждането на Apple Intelligence в САЩ тази есен, тя запази мълчание относно плановете си за Китай, което според анализатори отразява сложността на китайския пазар.


"Китай работи в уникална регулаторна среда за AI, което го прави значително предизвикателство за последните съобщения на Apple", каза Брайън Ма, вицепрезидент на отдела за изследване на устройства в IDC.


Китай е въвел различни регулации за изкуствен интелект, включително изисквания за големи езикови модели (LLM) и премахване на "незаконно" съдържание от доставчиците на ИИ. Ориентирането в тези правила ще бъде сложна задача за Apple.


Някои функции на Apple Intelligence разчитат на езиков модел на Apple, работещ както на устройствата, така и на сървърите на Apple, което ще изисква одобрение от китайските власти. Освен това интеграцията на Siri с ChatGPT на OpenAI, който е забранен в Китай, означава, че Apple ще се нуждае от местен партньор като Baidu или Alibaba, които имат собствени LLM и гласови асистенти.


Освен това силно цензурираният интернет в Китай означава, че услугите за изкуствен интелект трябва да бъдат съобразени с идеологията на Пекин. На Apple може да се наложи да разработи модели на изкуствен интелект, базирани както на устройства, така и на облак, които да са съобразени с местните разпоредби, предполага Никол Пенг, анализатор в Canalys.


Друго предизвикателство е създаването на локализирано преживяване с изкуствен интелект, което да намери отклик сред китайските потребители. "Локализирането на Apple Intelligence ще бъде голямо препятствие за Apple", каза Бен Ууд, главен анализатор в CCS Insight.


Решаваща част от стратегията на Apple за изкуствен интелект е фокусът върху неприкосновеността на личния живот, подчертан от Private Cloud Compute, който обработва данни за изкуствен интелект на сървъри, собственост на Apple, без да ги съхранява. В Китай обаче данните от iCloud на Apple се съхраняват на сървъри, управлявани от трета страна, което повдига въпроси за поверителността на данните.


"Поддържането на поверителността на данните на потребителите на регулирания пазар в Китай ще бъде най-голямото изпитание за Apple досега", отбеляза Нийл Шах, партньор в Counterpoint Research.


Ангажиментът на Apple за защита на личните данни може да помогне за въвеждането на функции за изкуствен интелект на пазара, като се има предвид китайският закон за защита на данните от 2021 г. "Постоянният фокус на Apple върху неприкосновеността на личния живот и сигурността може да успокои местните регулатори, а компанията е правила отстъпки, когато е било необходимо", добави Ууд.


Според Крейг Федериги, старши вицепрезидент по софтуерно инженерство на Apple, Apple не е предоставила конкретни подробности за плановете си за ИИ в Китай, но е изразила намерението си да предостави най-добрите си продукти на всички клиенти.


Въпреки предизвикателствата, интеграцията на хардуера и софтуера на Apple може да ѝ даде конкурентно предимство пред съперниците. "Apple има невероятната способност да обяснява услугите и функциите си по-добре от съперниците си, дори и да предоставя сходни преживявания", казва Ууд.


Въпреки че забавянето на Apple при пускането на функциите на изкуствения интелект в Китай може да не се отрази сериозно на продажбите на iPhone, подходът на компанията към изкуствения интелект в Китай ще бъде постепенен, тъй като тя е изправена пред силна конкуренция. "Внедряването на Apple Intelligence в Китай ще бъде маратон, а не спринт", заключи Шах.