Анализ на приходите на Pfizer и очакванията за 2024

Pfizer отчете изненадваща коригирана печалба за четвъртото тримесечие, след като бизнеса със Covid губи по-малко приходи от очакваното.

Публикувано от Божидар Балевски яну 31, 2024 в Пазари

При изненадващ развой на събитията фармацевтичният гигант Pfizer отчете коригирана печалба за четвъртото тримесечие, която надхвърли очакванията, благодарение на устойчивото представяне на свързания с COVID бизнес, по-специално на лекарството Paxlovid. Въпреки че общите приходи за тримесечието са намалели, положителната перспектива за Paxlovid и стратегическите инициативи са сигнал за решимостта на Pfizer да преодолее предизвикателствата, породени от намаляващото търсене на продуктите COVID. Този анализ разглежда финансовите резултати на Pfizer за четвъртото тримесечие, влиянието на бизнеса със COVID върху приходите и стратегическите ходове на компанията за позициониране с цел растеж в условията на променяща се среда.


Печалбите надхвърлят прогнозите, подхранвани от оптимизма за Paxlovid


Резултатите от четвъртото тримесечие на Pfizer се разминаха с очакванията, тъй като компанията отчете коригирана печалба от 10 цента на акция, което контрастира с очакваната загуба от 22 цента на акция. Фармацевтичният гигант регистрира приходи в размер на 14,25 млрд. долара, което е малко под очакваните 14,42 млрд. долара. Отличникът беше лекарството за COVID на Pfizer, Paxlovid, при което се наблюдаваше окуражаваща тенденция, тъй като очакваната загуба на приходи беше по-ниска от първоначално прогнозираната.


Решаващ фактор беше възстановяването на приблизително 3,5 млрд. долара, свързано с очакваното връщане на 6,5 млн. дози Paxlovid от правителството на САЩ. Главният финансов директор на Pfizer, Дейв Дентън, изрази оптимизъм, считайки, че по-малкият брой върнати дози от очакваното е положителен знак, показващ увеличена употреба на Paxlovid през четвъртото тримесечие.


Paxlovid е антивирусно лекарство, разработено от Pfizer за лечение на COVID-19. То представлява комбинация от две лекарства и е предназначено да потиска репликацията на вируса SARS-CoV-2 в ранните етапи на инфекцията, особено при лица с висок риск от развитие на тежко заболяване. Лекарството привлече вниманието заради потенциала си да намали тежестта и продължителността на симптомите на COVID-19, когато се прилага в ранните етапи на заболяването.


COVID и приходи от ваксини на Pfizer


Ваксината COVID на Pfizer, ключов участник в реакцията от пандемията, генерира 5,36 млрд. долара приходи за тримесечието. Въпреки че отбеляза 53% спад спрямо същия период на миналата година, той надхвърли прогнозите на анализаторите за 4,99 млрд. долара. Главният изпълнителен директор на Pfizer Алберт Бурла сподели, че приблизително 15% от населението на САЩ е получило актуализирана ваксина COVID през есента и зимата, което е малко под по-ранната прогноза от 17%.


Докато Pfizer се адаптира към прехода на бизнеса си със COVID към търговския пазар в САЩ, компанията е изправена пред предизвикателството да поддържа финансова стабилност. Спадът в търсенето на продуктите COVID налага стратегически мерки, включително широкообхватен план за съкращаване на разходите в размер на 4 млрд. долара, целящ подобряване на крайния резултат на компанията и възстановяване на доверието на инвеститорите.


Финансови резултати и насоки за цялата година


За четвъртото тримесечие Pfizer отчете нетна загуба от 3,37 млрд. долара, или 60 цента на акция, в сравнение с нетна печалба от 4,99 млрд. долара, или 87 цента на акция, за същия период на предходната година. Като се изключат някои елементи, коригираната печалба на акция възлиза на 10 цента. Въпреки предизвикателствата в сегмента COVID, лекарствата на Pfizer, които не са свързани с COVID, отбелязват оперативен ръст от 8%.


Pfizer потвърди прогнозата си за цялата 2024 година, предвиждайки приходи между 58,5 млрд. и 61,5 млрд. долара. Тази прогноза включва приходите от продуктите на COVID и приноса от наскоро приключилото придобиване на разработчика на лекарства за рак Seagen. Компанията се стреми към коригирана печалба на акция в диапазона от 2,05 до 2,25 долара.


Усилия за диверсификация


Стратегическата диверсификация на Pfizer извън продуктите COVID изигра решаваща роля за смекчаване на въздействието на намаляващото търсене на ваксини. Компанията отчете положителен ръст в сегментите, различни от тези на COVID, благодарение на навлизането на пазара на ваксината срещу респираторно-синцитиален вирус (RSV), известна като Abrysvo. Тази ваксина, насочена към възрастни хора и бъдещи майки, генерира 515 млн. долара продажби за четвъртото тримесечие.


Освен това сърдечносъдовите лекарства на Pfizer, по-специално Vyndaqel, използван за лечение на специфичен вид кардиомиопатия, допринесоха значително за приходите на компанията. Продажбите на Vyndaqel достигнаха 961 млн. щатски долара, отбелязвайки 41% увеличение спрямо четвъртото тримесечие на 2022 година. Лекарството за разреждане на кръвта Eliquis, предлагано съвместно с Bristol Myers Squibb, отбеляза приходи от 1,61 млрд. долара, надхвърляйки очакванията на анализаторите.


Предизвикателства и възможности


Пътят на Pfizer през 2023 година беше белязан от предизвикателства, включително значителен спад в стойността на акциите с около 40%. Компанията се бореше с глобално намаляване на търсенето на нейните продукти COVID, което предизвика драстично преразглеждане на прогнозата ѝ за приходите за цялата година и стартиране на цялостна програма за съкращаване на разходите.


Тъй като Pfizer се стреми да промени траекторията си през 2024 година, вниманието се насочва към стратегическото придобиване на Seagen. Сделката на стойност 43 млрд. щатски долара, финализирана през четвъртото тримесечие, удвои изследователската дейност и ресурсите на Pfizer в областта на онкологията. Компанията има за цел да използва лекарствата на Seagen, за да увеличи незабавно растежа, засилвайки ангажимента си към лечението на рака.


Инвеститорите продължават да очакват данни за експерименталното хапче за отслабване на Pfizer, danuglipron, което се очаква да бъде представено през първата половина на годината. Пазарът на лекарства за отслабване е от решаващо значение за Pfizer и бъдещето му в тази област ще повлияе на пазарните нагласи.


Преориентиране на фона на промените в индустрията


Приходите на Pfizer за четвъртото тримесечие отразяват компания, която се намира на кръстопът, балансирайки спада в бизнеса си със COVID със стратегически усилия за диверсификация и мерки за намаляване на разходите. Положителната перспектива по отношение на Paxlovid и стабилното представяне на сегментите, които не са свързани с COVID, показват устойчивостта и адаптивността на Pfizer. Пътят напред включва преодоляване на предизвикателствата в конкретни продуктови категории, защита срещу конкурентния натиск и използване на стратегически придобивания за засилване на растежа.


Макар че акциите на Pfizer се сблъскват със скептицизма на Wall Street, стратегическите инициативи на компанията, съчетани с утвърдената ѝ позиция във фармацевтичната индустрия, я поставят в състояние да се справи със сложността на бързо развиващия се пазар. Докато Pfizer очертава своя курс през 2024 година, балансът между справянето с предизвикателствата и капитализирането на възможностите ще определи способността на компанията да възвърне доверието на инвеститорите и да проправи пътя към устойчив растеж.