Amazon отбеляза впечатляващи финансови резултати

Печалбата на Amazon се увеличава повече от три пъти, надминавайки очакванията на Wall Street.

Публикувано от Божидар Балевски май 06, 2024 в Пазари


Amazon не се съобрази с очакванията на анализаторите и постигна силно първо тримесечие, подхранвано от силния ръст в сегментите на изчислителните облаци (AWS) и рекламата. Въпреки това компанията предупреди, че бъдещият растеж вероятно ще бъде с по-умерени темпове.



Гигантът в електронната търговия отчете печалба на акция от 98 цента, което значително надхвърля очакваните 83 цента. Приходите също надхвърлиха очакванията, достигайки 143,3 млрд. долара в сравнение с прогнозираните 142,5 млрд. долара. Забележително е, че оперативните приходи нараснаха с над 200% до 15,3 млрд. долара, изпреварвайки ръста на приходите и демонстрирайки ефективността на мерките на Amazon за намаляване на разходите и фокусирането върху оперативната ефективност.


Този фокус върху ефективността подобри финансовия резултат на компанията. Нетните приходи се увеличиха повече от три пъти до 10,4 млрд. долара в сравнение с 3,17 млрд. долара година по-рано. AWS, безспорният лидер в областта на изчислителните облаци, остана основният двигател на рентабилността, като допринесе за 62% от общия оперативен доход.


AWS запазва статута си на двигател на растежа


Продажбите на AWS нараснаха със 17% до 25 млрд. долара, надхвърляйки прогнозите на анализаторите от 12%. Този ръст идва след период на забавяне, дължащ се на оптимизирането на разходите на предприятията за облачни услуги. Ръководителите на Amazon обаче са оптимистично настроени за бъдещето, като предполагат потенциално възобновяване на разходите за облачни услуги, стимулирано от генеративния изкуствен интелект.


Рекламата се превръща в основен двигател на печалбата


Освен AWS, рекламният бизнес на Amazon се превръща в значителен фактор за рентабилността. Приходите нараснаха с 24% през първото тримесечие, надминавайки очакванията на анализаторите и отбелязвайки първото тримесечие, откакто компанията започна да пуска реклами в рамките на Prime Video. Анализаторите прогнозират, че този ход може да се превърне в значителен поток от приходи в дългосрочен план.


Рекламният бизнес на Amazon, който сега расте по-бързо от основните сегменти на търговията на дребно и облачните услуги, представлява значителна диверсификация на източниците на приходи. Тази стратегическа промяна позиционира Amazon като основен конкурент в онлайн рекламния пейзаж - пазар, който се възстановява след трудната 2022 година, когато марките намалиха разходите си поради икономически проблеми. Положителните резултати на Meta, Snap и Alphabet през първото тримесечие допълнително подчертават възстановяването на онлайн рекламата.


Растежът на търговията на дребно продължава, но с по-бавни темпове


Въпреки че все още отбелязва растеж, основният бизнес на Amazon в областта на търговията на дребно отбеляза по-скромно увеличение на приходите, като нарасна с 13% на годишна база до 108,8 млрд. долара. Това отразява по-широка тенденция в сектора на електронната търговия, тъй като потребителите се връщат към навиците си за пазаруване отпреди пандемията.


Amazon продължава да генерира значителни приходи от своите услуги за трети страни-продавачи, които включват комисиони, такси за изпълнение, разходи за доставка и други такси. Този сегмент нарасна с 16% до 34,5 млрд. долара на годишна база.


Премерен растеж и стратегически приоритети


Въпреки че Amazon постигна силно първо тримесечие, компанията очаква по-умерен темп на растеж през следващото тримесечие. Очаква се приходите да попаднат в диапазона 144-149 млрд. долара, което представлява ръст от 7% до 11%. Тази прогноза е по-ниска от прогнозирания от анализаторите ръст от 12%.


Въпреки впечатляващите си финансови резултати Amazon остава изключение сред интернет компаниите с мегакапацитет. За разлика от Meta и Alphabet, които неотдавна въведоха програми за изплащане на дивиденти и значително обратно изкупуване на акции, Amazon все още не е въвела тримесечен дивидент. Въпреки че компанията може да се похвали със силна парична позиция от 73,9 млрд. долара, бъдещата ѝ стратегия за разпределение на капитала остава неясна.


В заключение, резултатите на Amazon за първото тримесечие подчертават успеха на стратегическата промяна на компанията към изчисления в облак и реклама. Въпреки това, тъй като се очаква растежът да се забави през следващите тримесечия, инвеститорите ще следят внимателно как Amazon ще се ориентира в по-конкурентна среда и ще разпределя значителните си ресурси, за да създаде дългосрочна стойност за акционерите.