Alibaba с огромен спад в печалбите, но бие очакванията по друг ключов показател
Анализ на приходния отчет на Alibaba и резултатите на Ant Group
Публикувано от Божидар Балевски май 14, 2024 в Пазари
Alibaba регистрира значителен спад на нетната печалба, въпреки че надмина очакванията за приходите за фискалното си четвърто тримесечие, приключващо през март.
Представяме ви обобщен преглед на финансовите резултати на Alibaba спрямо консенсусните оценки на LSEG:
Приходи: 221,9 млрд. китайски юана (30,7 млрд. долара), надминава прогнозата от 219,66 млрд. юана.
Нетна печалба: спад с 86%, достига едва 3,3 млрд. юана.
Значителният спад на печалбата се дължи основно на загубите от инвестициите на Alibaba в публични компании, което рязко контрастира с нетната печалба през същото тримесечие на предходната година, дължаща се на пазарните колебания.
Alibaba преживя трудна 2023 г., белязана от най-голямото си корпоративно преструктуриране заедно с многобройни промени на високо ниво в ръководството. Еди У, дългогодишен изпълнителен директор, се оттегли от поста на главен изпълнителен директор през септември.
Вследствие на тези промени в началото на тази година Alibaba разшири програмата си за обратно изкупуване на акции до 25 млрд. долара, като тя ще продължи до края на март 2027 г. Този ход има за цел да засили доверието на акционерите.
Въпреки забавянето на потребителските разходи в Китай, основният бизнес на Alibaba в областта на електронната търговия показа признаци на възстановяване през тримесечието на март. Приходите от сегментите Taobao и Tmall, които формират гръбнака на китайската електронна търговия на Alibaba, нараснаха с 4% на годишна база до 93,2 млрд. юана, ускорявайки се спрямо ръста от 2% през предходното тримесечие.
Приходите от управление на клиенти, които включват маркетингови услуги, предлагани на търговците на платформите на компанията, се увеличиха с 5% на годишна база, след като през предходното тримесечие нямаше ръст.
Освен това секторът за международна търговия на Alibaba отчита сериозен ръст на приходите от 45% на годишна база, възлизащи на 27,4 млрд. юана. Тъй като растежът на вътрешния пазар се забавя, Alibaba стимулира глобалната си експанзия, борейки се с конкуренти като PDD, които предлагат по-ниски цени. Главният изпълнителен директор Ву по-рано се ангажира да съживи растежа на Alibaba чрез по-нататъшни инвестиции, като тримесечието на март показва първите признаци на ефект от тази стратегия.
Акциите на Alibaba спаднаха с около 3% в предборсовата търговия в САЩ след обявяването на резултатите.
Наскоро в нашия блог покрихме и усилията на Alibaba да подобри своя голям езиков модел (large language model), който е в основата на изработката на приложения, базирани на изкуствен интелект.
Резултатите на Ant Group
Тъй като Alibaba притежава една трета от Ant Group, добър момент е да видим как се представи и лидерът в китайските финтех технологии, създаден от Джак Ма.
Ant Group отчете 19% спад на тримесечните си приходи на фона на продължаващите предизвикателства при намирането на нови пътища за растеж след регулаторните действия в Китай. Този спад е допринесъл за 2,57 млрд. юана (355 млн. долара) към печалбата на Alibaba, възлизаща на приблизително 7,7 млрд. юана за декемврийското тримесечие въз основа на дела на Alibaba, според анализ на Bloomberg, използващ оповестяванията на компанията.
Въпреки че спадът не е толкова сериозен в сравнение със спада на печалбата с 92% през предходното тримесечие, дължащ се на загуба от инвестиции, финансовите резултати отразяват текущи корекции. Забележително е, че Ant диверсифицира дейността си в световен мащаб, като се ангажира с над 25 платформи за електронни портфейли в региони като Югоизточна Азия и Европа, за да смекчи забавянето на вътрешния пазар. В рамките на значителен ход за преструктуриране Ant създаде независими управителни съвети за своите международни звена, звена за бази данни и звена за цифрови технологии, което потенциално създава предпоставки за бъдещи отделяния.
Тези стратегически промени последваха, след като Джак Ма се отказа от контрола върху Ant миналата година. След интензивен регулаторен натиск, който завърши с големи глоби за големи технологични фирми, включително Ant и Tencent, Ant предложи план за обратно изкупуване на акции при оценка от 79 млрд. долара. Само преди няколко години оценката на бизнеса се смяташе на 280 млрд. долара, преди регулаторните да покосят плановете за първично публично предлагане.. Компанията също така се стреми да получи лиценз за финансов холдинг, за да възобнови евентуално спрените си преди това планове за листване на борсата.
Ant продължава да разширява глобалния си отпечатък с Alipay+ - платформа, която е от ключово значение за трансграничните плащания, свързвайки над 88 милиона търговци в 57 държави и региони, опростявайки транзакциите за международните пътници.