Производителят на най-известните бири в света изпитва затруднение
Датски пивоварен гигант обяви резултатите си за тримесечието
Датският пивоварен гигант Carlsberg обяви в четвъртък, че продажбите му през четвъртото тримесечие леко са се разминали с очакванията и предупреди, че растежът през 2025 г. вероятно ще се забави.
Компанията отчете приходи за четвъртото тримесечие в размер на 15,72 млрд. датски крони (2,18 млрд. долара), което е малко под прогнозираните от анализаторите в анкетата на LSEG 15,79 млрд. датски крони.
Годишни резултати и прогнози
За цялата година Карлсберг регистрира общи продажби в размер на 75,01 млрд. датски крони, което отразява 1,9% увеличение на годишна база. Тази цифра почти съвпада с прогнозираните 74,91 млрд. датски крони. В перспектива до 2025 г. пивоварната компания очаква органичен ръст на оперативната печалба между 1 и 5 %, като се отчита прогнозираното отрицателно въздействие от 2 до 3 % от загубата на марката бира San Miguel във Великобритания. Компанията очаква също така въздействие от преизчисляване на приблизително 150 млн. датски крони въз основа на валутните спот курсове към 5 февруари.
Коментари на главния изпълнителен директор и опасения на пазара
Главният изпълнителен директор на Карлсберг Якоб Ааруп-Андерсен изтъкна несигурността, свързана с глобалните потребителски тенденции, като предизвикателство за следващата година, но сведе до минимум опасенията относно ефекта на американските мита върху бизнеса на компанията.
„Имаме много ограничена експозиция към американския пазар, така че няма да изпитаме същото пряко въздействие като някои други компании. Въпреки това оставаме бдителни, тъй като вторичните ефекти могат да се разпространят на различни пазари и да възникнат непредвидени последици“, заяви Ааруп-Андерсен в интервю за Силвия Амаро от CNBC.
Коментарите му следват въвеждането на новите американски мита върху китайския внос по-рано тази седмица. Междувременно потенциалните 25% мита върху стоки от Мексико и Канада остават отложени, тъй като търговските преговори продължават. Възможността за въвеждане на допълнителни мита породи опасения в различни отрасли, включително в сектора на потребителските стоки, където компаниите се опасяват от по-високи разходи и отслабено потребителско търсене.
Предизвикателства на пазара в Китай и Европа
Ааруп-Андерсен посочи и бавното представяне на ключови пазари, особено в Китай, където икономическите условия са намалили потребителските разходи.
„На този етап не наблюдаваме фундаментална промяна в поведението на потребителите“, каза той по отношение на Китай, като същевременно изрази дългосрочна увереност в потенциала за растеж на страната.
Освен това главният изпълнителен директор призна настоящите трудности на западноевропейския пазар, но подчерта стратегическия фокус на компанията върху увеличаването на брутните маржове в региона, въпреки че не разкри конкретни цели.
Адаптиране към променящите се предпочитания на потребителите
Карлсберг се приспособява към променящите се потребителски навици, включително към по-широката тенденция за намаляване на консумацията на алкохол. Миналия месец Ааруп-Андерсен отбеляза спад в потреблението на бира на западните пазари, но потвърди вярата си в дългосрочното търсене на висококачествена бира.
За да разнообрази предложенията си, Карлсберг разширява дейността си в други категории напитки. През последните три години компанията представи повече от 60 безалкохолни марки, като повече от половината от последните лансирани продукти попадат в безалкохолната категория. С неотдавнашното придобиване на Britvic, водещ производител на безалкохолни напитки, се очаква безалкохолните напитки да съставляват около една трета от портфолиото на Carlsberg, което ще позиционира компанията за постоянна устойчивост в променящия се пазарен пейзаж.