Европейските автомобилни марки се оплакват
Продажбата на ел. превозни средства намалява
Европейският автомобилен пазар отбеляза минимален ръст през миналата година, тъй като нарастващата инфлация, по-високите лихвени проценти и намаляващият интерес към електрическите превозни средства (ЕПС) възпираха потребителите да правят нови покупки.
По данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) регистрациите на нови автомобили в региона са се увеличили със скромните 0,9%, за да достигнат 13 млн. броя през 2024 г., подпомогнати от рязкото увеличение в края на годината през декември.
Регистрация на нови автомобили
Източник: ACEA; Bloomberg
Продажбите на напълно електрически автомобили обаче спаднаха с 1,3%, главно поради края на субсидиите в страни като Германия. В резултат на това пазарният дял на електромобилите спадна до 15%.
Предизвикателства пред европейските производители на автомобили
Европейските автомобилопроизводители са изправени пред предизвикателна година през 2025 г., тъй като по-строгите разпоредби на Европейския съюз за емисиите налагат увеличаване на продажбите на електрически превозни средства, въпреки намаляващия интерес на потребителите. След като се пребориха със свиването на продажбите в Китай, най-големия автомобилен пазар в света, те се борят и с потенциалното въздействие на допълнителните мита в САЩ при управлението на президента Доналд Тръмп.
Промяна в регистрацията на нови автомобили
Източник: ACEA; Bloomberg
Пазарните условия остават трудни, като анализаторът на UBS Патрик Хюмел описва комбинацията от ценови натиск, загуби в Китай, по-строги цели за емисиите, несигурност относно тарифите и вяло търсене като „перфектната буря“ за европейската автомобилна индустрия.
Хибридните превозни средства печелят позиции на фона на колебанията за електромобилите
Докато изцяло електрическите автомобили трудно набират популярност, хибридите - съчетаващи двигатели с вътрешно горене с енергия от батерии - стават все по-популярни. Въпреки общия спад на продажбите на хибридни автомобили с възможност за включване към електрическата мрежа през годината, през декември се наблюдава ръст. Много потребители все още се притесняват от пробега на напълно електрическите автомобили, което допълнително усложнява стратегиите на производителите на електрически превозни средства и подтиква някои от тях да разширят своите хибридни предложения.
Регионални и политически предизвикателства
В Европейския съюз търсенето на напълно електрически превозни средства рязко спадна през декември, като регистрациите спаднаха с 10 %, като се изключи Обединеното кралство. Това контрастира с увеличението на общите продажби на автомобили в ЕС с 5,1 % през същия период (4,1 % за всички европейски държави).
Търсене на електрически автомобили в Европа
Източник: ACEA; Bloomberg
Германските производители на автомобили бяха засегнати особено тежко след премахването на държавните субсидии за електромобили, като продажбите на автомобили, задвижвани с батерии, спаднаха значително. Тъй като през февруари в Германия предстоят предсрочни избори, автомобилните производители призовават за подновяване на държавната подкрепа. Консервативният лидер Фридрих Мерц предложи удължаване на срока за продажба на превозни средства с двигатели с вътрешно горене след планираната забрана в ЕС през 2035 г., докато настоящият канцлер Олаф Шолц се застъпи за допълнителни данъчни стимули за купувачите на електромобили.
Индустрията призовава за преразглеждане на политиката
Ола Келениус, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz Group AG и настоящ ръководител на ACEA, призова ЕС да преразгледа своите разпоредби за емисиите на CO2 от автомобилния парк. Производителите на автомобили са заплашени от големи глоби, ако не успеят да постигнат целите за продажби на електрически превозни средства, което предизвиква призиви за по-балансирани и подкрепящи политики. Келениус също така насърчи лидерите на ЕС да договорят по-широко споразумение със САЩ, за да се предотвратят ответни мита върху вносни стоки.
Въпреки тези предизвикателства, анализаторите прогнозират, че европейският автомобилен пазар може да отбележи леко възстановяване през втората половина на 2025 г., което ще се дължи на потенциални намаления на цените, целящи да стимулират търсенето. Навигацията по пътя напред обаче ще изисква както от производителите, така и от политиците да се адаптират към бързо променящата се динамика на пазара.