Програмата Elevate стимулира развитието на млади предприемачи в своето забележително пето издание

Акселераторската програма Elevate за финансиране на проекти от студенти на Американския университет в България раздаде $30 000 на стартиращи бизнеси.

Публикувано от Божидар Балевски апр 26, 2024 в България

Ако предприемачеството движи света и отделните държави напред, то подпомагането на добрите идеи и младите хора, стоящи зад тях, е от ключово значение. Зад стените на Американският университет в България не липсват идеи и предприемчиви хора, а акселераторската програма с името Elevate има за цел да осигури финансиране на бизнес идеите с най-голям потенциал. 

И тази година събитието се състоя във впечатляващата база на университета, която със своя модерен дизайн и високотехнологично оборудване предостави перфектната сцена за представянето на иновации. В университетските коридори витаеше вълнение, тъй като студенти, преподаватели, и гости се събраха, за да видят кои идеи ще спечелят доверието на журито. 

Споменавайки журито, неговият състав бе впечатляващ. Крум Хаджигеоргиев е изпълнителен управляващ директор в международната консултантска компания за дигитална трансформация Kim + Carta, като Хаджигеоргиев отговаря за пазарите в Югоизточна Европа. Дамата в журито бе Рене Томова, партньор в компанията за рисков капитал Eleven Ventures. Павел Велков пък е управляващ партньор в Morningside Hill Capital Management, частна инвестиционна компания, базирана в София. В журито бе и Никола Янев, ръководителят на Elevate Accelarator, който придобива сериозна популярност в средите на рисковия капитал и е отличен в престижния списък на Forbes “30 under 30”.

Амбициозните предприемачи, част от екипите зад различните бизнеси, имат едно общо помежду си и това е връзката им с Американския университет в България. Всички участници са или сегашни студенти или наскоро завършили. Забелязахме съвкупност от млади хора, сплотени в отделни екипи и амбицирани да постигат големи неща със своите бизнес планове. Екипите варираха от 2 до 5 човека, а залата беше препълнена. Близо стотина души в аудиторията тръпнаха в очакване да видят презентациите на екипите.

Подготовката на екипите включваше изработване на презентация и умение да се представи идеята на бизнеса в 5 минути. Тези презентации бяха кулминация на дейността на различните бизнеси до момента, като всички, разбира се, са в начален етап на своето развитие, но с някои разлики. Освен разработката на пътна карта за развитие и демо версии на предлаганите продукти, някои от бизнесите се откроиха с няколко месеца работа с клиенти, генериране на оборот, а единици от бизнесите дори вече оперираха на печалба.


Различните участници в Elevate

Събитието впечатли с разнообразието на идеи, като те обхванаха най-различни сектори.

Verdere отглежда и продава микро растения, което представляват зеленчуци в ранно развитие, така наречени baby vegatables. Те са пожънати в ранна фаза, което ги прави изключителни богати на хранителни вещества, здравословни и вкусни. Отглеждат се само с вода и светилна. В своя път през ускорителя Elevate те търсят да оформят идентичността на своя бранд и да продължат растежа си. В презентацията стана ясно, че те вече имат редица B2B клиенти и са генерирали над $20 000 приходи за 9 месеца.

SportPro е първата българска платформа, целяща да свърже атлети със спонсори и да установи връзка, даваща стойност и за двете страни. Процес, от който да се облагодетелства целия български спорт. За брандовете това означава повече разпознаваемост, а за атлетите, постигане на допълнителен приход, който да спомогне кариерата им. 

Bizmarket е онлайн пазар, целящ да свърже хора, имащи желание да купят онлайн бизнес с такива, които продават своя. Bizmarket предоставя помощ през целия процес и прави купуването на онлайн бизнес по-лесно и възможно. 

Fader пък е мобилна апликация, която цели да свърже мъже, търсещи готина подстрижка с надеждни бръснари в региона. Бръснарниците могат да достигнат до широк набор от клиенти, ползващи приложението и да улеснят своя процес по организиране на часове. Fader въвежда иновативни предложения за бонуси и инициативи, които да задържат клиентите в платформата и постоянно да се осигурява поток от клиенти към бръснарите.

Друга иновация ни предлага бизнеса Foodilizer. Те направиха изненадващо представяне и не бяха разкрили преди това новото си име и идея. На събитието обявиха, че новото им название е Enthela. Това е устойчива алтернатива на азотните торове и се стреми да реши два големи проблема, свързани с хранителните отпадъци и използването на почвата. Бизнесът цели да събира хранителни отпадъци от големи генератори на такива като ресторанти и търговски вериги и да ги обработи във висококачествени био торове.

ZapomniGo иска да промени образователната система и да представи нов, удобен начин за учениците да придобиват знания. Това е първата българска платформа за образование, използваща флаш карти, които съдържат училищните материали. Платформата прави възможно представянето на материалтие по интерактивен начин със снимки, видеа и други креативни подходи. Всеки учител може да интегрира своите уроци в платформата и да ги предостави на учениците си.

Последно, но не и по важност, ReGrounded искат да преобразят начина, по който може да се използват отпадъците от кафе. Те разработват материал, създаден от отпадъци от кафе, рециклирано дърво и други био материали и чрез него създават 100% устойчиви продукти като естетични чаши за кафе. Амбицията е да се създаде голяма гама от сходни продукти, които са издръжливи, устойчиви и 100% рециклируеми.

Всички отбори, участващи в Elevate, имаха възможността да получат свои ментори, които в рамките на 18 седмици да им дават насоки, напътствия и важни уроци, с които да подпомогнат тяхното развитие и подготовката им за големия ден. Така наречения Demo Day, в който всички бизнеси презентират идеите си и се борят за финансиране от $10 000. 

Големите победители

Всички презентации бяха изключително интригуващи и участниците съумяха да представят идеите, визията и развитието си до момента в едва пет минути. След всяка презентацията следваше частта, която ние от Investclub намерихме за най-интересна. Това бяха въпросите от журито. Те адресираха най-важните предизвикателства и спомогнаха за допълнителни разяснения относно визиите на участниците. Някои участници усетиха дупките в плановете си, а други индиректно получиха насоки за това къде трябва да се съсредоточат, за да продължат развитието си. А когато въпросите бяха насочени главно към това как би била похарчена потенциалната инвестиция от Elevate, подозирахме, че представящите се нямат дупки в плановете си и ще се окичат с победа.

След като приключи и последната презентация, последва тридесет минутна пауза. След нея  участниците, журито и публиката отново се събраха в залата, за да бъдат обявени големите победители.

За тези, които внимателно проследяваха събитието, изненади сякаш нямаше. Най-подготвените участници с най-увереното си представяне спечелиха всеки по 10 000 долара финансиране от акселераторската програма Elevate. Това бяха създателите на микро растения Verdere, създателите на нови продукти от отпадъци от кафе ReGrounded и иноваторите в сферата на био торовете, Enthela.


Получи се една страхотна кулминация на 18-месечната програма, в която младите предприемачи получаваха наставления от менторите си, успяха да презентират идеите си и придобиха опит в отговарянето на фундаментални въпроси от потенциални инвеститори.

Ускорителната програма Elevate към Американския университет в България несъмнено спомага за изграждането на предприемаческия дух в България, а за Investclub бе истинско удоволствие да отрази събитието.