Нови мита на Байдън върху китайските електромобили, чипове и други ключови сектори
Дългоочакваните нови мита са насочени и към китайските соларни клетки, батерии, кранове, стомана и алуминий
Публикувано от Божидар Балевски май 15, 2024 в Макроикономика
Администрацията на Байдън обяви актуализация на тарифната си политика, насочена към китайските електромобили и други важни продукти. Това действие бележи значителна стъпка в продължаващата търговска динамика между САЩ и Китай. Предлагаме ви преструктурирано обобщение на новите корекции на тарифите:
Електрически превозни средства (ЕПС): Белият дом увеличи значително тарифата за китайските електрически превозни средства, като я повиши от 25 % на 100 %. Освен това дългогодишното мито от 2,5 % върху всички вносни автомобили остава в сила.
Стомана и алуминий: Тарифите за определени стоманени и алуминиеви продукти ще се повишат тази година до 25% от нула или 7,5%.
Полупроводници: До 2025 г. митата върху полупроводниците ще нараснат до 50 %, което е значително увеличение спрямо сегашните 25 %.
Соларни клетки: Тарифата за соларните клетки, както самостоятелни, така и сглобени в модули, ще се удвои от 25 % на 50 %.
Батерии и важни минерали: Тарифите за литиево-йонните батерии за електрически превозни средства ще се увеличат до 25 % от сегашните 7,5 % през тази година. По подобен начин тарифите за компонентите на батериите и някои критични минерали, като естествен графит и постоянни магнити, ще се увеличат до 25%, като някои промени ще влязат в сила през тази година, а други - през 2026 г.
Оборудване за здравеопазване: Медицински изделия като спринцовки и някои игли ще бъдат обложени с повишение на митата от нула на 50% през тази година. Тарифите за специфични лични предпазни средства и гумени медицински ръкавици също ще бъдат увеличени до 2026 г.
Кранове: Тарифите за кранове от кораб до бряг ще се увеличат от нула на 25 %, което е в отговор на опасенията за сигурността на технологиите в товарните кранове, произвеждани в Китай.
Лаел Брейнард, ключов икономически съветник на президента Байдън, подчерта, че преразгледаните тарифи имат за цел да защитят значителните инвестиции в американски работни места от подкопаване от конкурентен износ от Китай. Тази промяна в политиката настъпва в момент, когато Байдън се подготвя за напрегната надпревара на президентските избори през 2024 г. срещу бившия президент Доналд Тръмп, който се изказваше за влиянието на търговската си политика върху настоящите решения. Тръмп заяви, че има заслуга за предстоящите промени в митата, което предполага, че Байдън откликва на неговите стратегии.
Освен това администрацията разкритикува търговското споразумение на Тръмп с Китай от 2019 г., заявявайки, че то не е успяло да стимулира американския износ - въпрос, подкрепен от независимо проучване. В отговор на коментар от страна на Тръмп за това, че Китай „ни изяжда обяда“, президентът Байдън отвърна, че Тръмп дълго време е улеснявал тази динамика.
Длъжностни лица от администрацията на Байдън уточниха, че новите мита произтичат от задълбочен преглед на митата по раздел 301 от Търговския закон от 1974 г. и не са политически мотивирани. Те също така увериха, че не се очаква тези мита да доведат до инфлация или да увеличат разходите на американските потребители. Президентът Байдън, говорейки в Розовата градина, потвърди ангажимента си да предотврати пренасищането на пазара от китайския внос, като гарантира лоялна конкуренция за американските производители на автомобили.