Катастрофата в Балтимор

Срутването на моста в Балтимор може да се окаже най-голямото обезщетение по морска застраховка в историята.

Публикувано от Божидар Балевски мар 29, 2024 в Макроикономика

Срутването на моста "Франсис Скот Кий" в Балтимор, щата Мериленд, вследствие на сблъсък с голям контейнеровоз, предизвика шокови вълни в световната морска индустрия. Въпреки че пълният размер на щетите все още се оценява, експертите прогнозират, че това може да предизвика най-голямото досега изплащане на обезщетения по морско застраховане.


Сложен сценарий за щети


Брус Карнеги-Браун, председател на Lloyd's of London, водещия световен застрахователен пазар за морски рискове, призна потенциалния размер на иска. Той изтъкна "много значителната загуба" и "последиците от втори порядък", които вероятно ще доведат до изплащане на застрахователни обезщетения извън непосредствените щети на кораба, товара и моста.


Тези вторични ефекти включват:


Смущения във веригата за доставки - Затварянето на пристанището в Балтимор, което е основен център за внос и износ на автомобили, ще наруши значително веригите за доставки в различни отрасли. Корабите, които в момента са блокирани в пристанището, и тези, които нямат достъп до него, ще се сблъскат със закъснения, което ще се отрази на потока от стоки.


Прекъсване на дейността - Предприятията, разчитащи на пристанището за внос и износ, ще изпитат прекъсвания, което ще доведе до потенциални загуби на приходи и допълнителни разходи, свързани с пренасочването на пратките.


Очаквани загуби и устойчивост на индустрията


Анализаторите предлагат различни оценки за застрахованите загуби, които варират от 1 млрд. долара до 4 млрд. долара. Morningstar DBRS прогнозира, че цифрата може да надхвърли сегашния рекорд, държан от катастрофата на круизния кораб Costa Concordia през 2012 година.


Въпреки голямата сума експертите от бранша остават уверени в способността на застрахователната индустрия да поеме удара. Очаква се загубите да бъдат разпределени по различни застрахователни полици, включително морска отговорност, каско, имущество, товари и прекъсване на дейността. Освен това участието на голям пул от добре капитализирани застрахователи и презастрахователи ще помогне за смекчаване на въздействието.


Разследване на отговорността


Определянето на правната отговорност ще бъде сложен и продължителен процес. Органите както в Сингапур, където плава корабът, така и в Съединените щати ще проведат разследвания. Факторите, които трябва да се вземат предвид, включват:


Причина за произшествието - Установяването на това дали корабът е загубил мощност поради механична повреда или човешка грешка ще окаже значително влияние върху исковете за отговорност.


Договори за наем - Тъй като корабът, плаващ под флага на Сингапур, е бил нает от Maersk, но е бил експлоатиран от Synergy Group, разследванията ще трябва да установят коя страна носи отговорност за щетите. Maersk, в качеството си на наемател, вероятно ще има отделно покритие на отговорността в сравнение с оператора.


Въздействие върху автомобилната индустрия


Няколко световни производители на автомобили, особено германски марки като BMW, Mercedes и Volkswagen, са силно зависими от вноса през пристанище Балтимор. В момента те оценяват въздействието върху дейността си и проучват алтернативни маршрути за превоз, за да сведат до минимум прекъсванията. Въпреки че се очакват известни закъснения, на този етап не се очакват сериозни смущения.


Усилията за диверсификация и възстановяване на пристанището


Въпреки че пристанище Балтимор е изправено пред краткосрочни предизвикателства, вече се полагат усилия за пренасочване на трафика към други пристанища на Източното крайбрежие като Филаделфия, Норфолк, Савана и Чарлстън. Тези пристанища разполагат с капацитет да се справят с притока на автомобилни и лекотоварни пратки. Освен това сътрудничеството между Митниците и граничната охрана, регионалните пристанища, операторите на терминали и автомобилната индустрия ще бъде от решаващо значение за намирането на оптимални алтернативи за превоз, докато Балтимор възобнови пълната си работа.


В перспектива


Срутването на моста в Балтимор е ярко напомняне за сложните рискове, свързани с морския транспорт. Макар че непосредственият фокус е върху ограничаването на щетите и ускоряването на усилията за възстановяване, инцидентът също така подчертава жизненоважната роля на морското застраховане за намаляване на подобни мащабни загуби. Занапред това събитие вероятно ще предизвика дискусии в застрахователната индустрия относно оценката на риска, стратегиите за диверсификация и потенциалните корекции на възможностите за покритие.