ЦУМ се възражда

Плановете за сградата са впечатляващи

Публикувано от Божидар Балевски авг 23, 2024 в България

Централният универсален магазин (ЦУМ), който се намира в сърцето на София, ще претърпи значителна трансформация, която ще включва търговска и музейна част.


Плановете за обекта включват петзвезден хотел, спа център, заведения за хранене, атракции, конферентна зона и пространства за съвместна работа. Освен това ще бъдат създадени бизнес център и акселератор, които да насърчават сътрудничеството между частния сектор в България и арабските страни. Проектът ще включва и луксозни магазини с уникални презентации, напомнящи древното египетско изкуство.



Тази концепция е била представена от Ахмед Насър, основател и директор на „Антика свят“, по време на среща с Цветан Симеонов, председател на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), се казва в съобщение на БТПП.


„Антика Уърлд“, компанията, която ръководи проекта, е отговорна за преобразяването на тази емблематична сграда. През 2004 г. сградата е придобита от пловдивския бизнесмен Георги Гергов, за когото се съобщава, че я е купил за 30 млн. евро с кредит.


Първоначално Гергов планира да превърне пространството в търговски център за луксозни стоки. През годините той многократно е оказвал натиск върху правителствата да закупят имота с аргумента, че няма по-добро място за експонатите на Историческия музей от ЦУМ. През 2012 г. тогавашният министър на културата Вежди Рашидов обяви, че Националният исторически музей ще се премести в ЦУМ, но този план така и не се осъществи - вероятно поради високата искана от Гергов цена.


Схеми и измами


Държавата има смесен опит в партньорството с бившия лидер на пловдивските социалисти и почетен консул на Русия Георги Гергов. Чрез различни схеми той успя да придобие Пловдивския панаир, управлението на общинското предприятие „Старинен Пловдив“ и прословутата „Дупка“ в центъра на Варна. Обикновено не успява да изпълни обещанията си, но умело преговаря с държавните и местните власти.


Като се имат предвид тези предишни сделки, малцина вярват в преобразуването на ЦУМ, спекулирайки, че това може да е поредната схема на Гергов. Брокери на недвижими имоти споделиха, че той многократно е предлагал имота за продажба, но ценовите му очаквания са били твърде високи и до финализиране на сделките така и не се е стигнало.


Този път амбициозната инициатива е представена като дългосрочен проект, който ще бъде завършен през следващите 20 години, като първите етапи са планирани за завършване през април 2025 г. Целта е да се възстанови функционалността на ЦУМ като съвременен символ на София, който може да се похвали с отлична локация и обществена полезност, отбеляза Ахмед Насър, основател и директор на „Античен свят“, по време на срещата си с Цветан Симеонов.


Публичното представяне на преобразяването на ЦУМ ще се състои на 19 септември в сградата на БТПП, като за целта е предоставена онлайн форма за регистрация.


Председателят на БТПП Цветан Симеонов обсъди с Насър възможностите, които ЦУМ ще предложи на българските производители, търговци, стартиращи компании, потребители и посетители на столицата.


Централният универсален магазин е проектиран от архитект Димитър Писинов през 1956 г. и официално открит година по-късно. Дълго време той е най-големият търговски център на Балканите и разполага с първите ескалатори в страната.


Търговската площ на магазина обхваща 19 000 кв. м на шест етажа, а офисните площи се простират на над 11 000 кв. м на три етажа. След приватизацията ѝ през 2001 г. сградата е реновирана.


ЦУМ е емблематична и уникална структура, разположена в сърцето на София, в непосредствена близост до архитектурния ансамбъл, известен като „Триъгълника на властта“ - сградите на Министерския съвет, Президентството и Парламента.


По време на социалистическата епоха ЦУМ е най-посещаваният универсален магазин, но след приватизацията той запада. В продължение на години Георги Гергов търси начини да възстанови предишната слава на ЦУМ.