Българските телекоми чупят рекорди с последните си резултати
И трите основни оператора - А1, Виваком и Йетел България - постигнаха рекордни приходи и печалби за 2023 година.
Публикувано от Божидар Балевски май 09, 2024 в България
Българската телекомуникационна индустрия е отбелязала безпрецедентни финансови резултати през изминалата 2023 година. И трите основни оператора - А1, Виваком и Йетел България - постигнаха рекордни приходи и печалби. Тези впечатляващи резултати идват в резултат на последователни корекции на цените, съобразени с инфлацията, и стратегически подобрения в техните сегменти на услуги.
А1
А1 България, дъщерно дружество на A1 Telekom Austria Group, отчете значително увеличение на приходите от 17% спрямо предходната година, достигайки 749,7 млн. евро. Печалбата на компанията преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) нарасна с над 19% до 303,7 млн. евро, отбелязвайки най-високия марж на оперативна печалба в своята група - 40,5%. Този стабилен ръст позиционира А1 България като лидер както по приходи, така и по рентабилност, отстъпвайки единствено на австрийския пазар в рамките на своя холдинг.
Успехът на телекома се дължи на ценовите стратегии, коригирани спрямо инфлацията, въведени през март 2023 г., и на добрите резултати в услугите за ИТ и корпоративни клиенти, особено в областта на киберсигурността и технологичните решения. Компанията отбеляза и увеличение на броя на абонатите на мобилни услуги до 3,78 млн. души, като 3,3 млн. от тях са на договор, подчертавайки ръста на средния приход от потребител (ARPU) от 7 евро на 7,4 евро на годишна база.
Vivacom
Приходите на Vivacom, част от United Group, също нарастват с 9% до 646 млн. евро, което ги прави втори по големина в рамките на групата след гръцкия пазар. Двигателите на растежа за Vivacom включваха разширяване на абонатната база в областта на мобилните и видео услугите, стратегическо увеличение на цените през февруари 2023 г. и по-високи средни приходи от продажби на смартфони въпреки спада в броя на продадените устройства. Фокусът на компанията върху каналите от типа „бизнес към бизнес“ (B2B) и стратегическите придобивания през 2023 г. допълнително укрепиха финансовата ѝ позиция.
EBITDA на Vivacom достигна 294 млн. евро, допринасяйки с най-голям дял от печалбата на United Group. Операторът е водещ на българския пазар и в областта на телевизионните и фиксираните интернет услуги, като демонстрира значителен ръст на клиентите в тези сегменти. Приходите от медийното подразделение United Media, което включва активи като Нова телевизия и вестник „Телеграф“, нараснаха до 515 млн. евро.
Yettel
Yettel България, собственост на PPF Telecom с основен дял, придобит от базираната в Абу Даби телекомуникационна компания e&, отчете увеличение на приходите с 10,3% до 503 млн. евро. Въпреки лекото намаление на EBITDA с 3,9% до 147 млн. евро, Yettel запази лидерската си позиция на българския пазар на мобилни услуги с най-високия ARPU от 11,6 евро. Броят на абонатите на мобилни услуги леко намаля до 3,24 милиона. Yettel постигна напредък и в областта на фиксираните интернет услуги, предоставяни предимно чрез 5G рутери, и стартира платени телевизионни услуги през миналата година.
На споделената графика надлежно може да видите как се съпоставят трите телекома що се отнася до техните приходи.
Регулаторна ситуация и защита на потребителите
Забележителните финансови резултати следват три години на последователно индексиране на цените поради инфлацията и снизходителна позиция на Комисията за защита на потребителите, която изненада дори парламентарната подкомисия за защита на потребителите и ограничаване на монополите. Лекият подход на комисията е предмет на сериозни дискусии, които оказват влияние върху регулаторния пейзаж в областта на телекомуникациите в България.
Финансовите постижения на водещите телекомуникационни оператори в България през 2023 г. подчертават един динамичен сектор, който успешно се справя с икономическия натиск, регулаторната среда и променящите се изисквания на потребителите. Със стратегическо ценообразуване, подобрено предлагане на услуги и стабилна пазарна експанзия тези телекомуникационни гиганти ще продължат траекторията си на растеж през следващите години, като допълнително укрепят позициите си както на националния, така и на регионалния телекомуникационен пазар.