Стачки по американските пристанища заплашват икономиката на страната
Породените стачки в САЩ може да костват на страната по 4 милиарда долара на ден
Публикувано от Божидар Балевски окт 01, 2024 в Политика
Във вторник в полунощ докерите в много пристанища от Мейн до Тексас започнаха стачка, което предизвика опасения за значителни икономически смущения само няколко седмици преди президентските избори в САЩ. В стачката участват членове на Международната асоциация на моряците (ILA), която представлява около 45 000 работници в големите пристанища на Източното крайбрежие и крайбрежието на Мексиканския залив. Тези пристанища обслужват повече от половината от вноса и износа на САЩ.
Защо хората стачкуват
Стачката започна, след като изтече договорът на профсъюза с пристанищните работодатели, а преговорите не успяха да разрешат споровете за заплатите. В последните 24 часа преди стачката пристанищните работодатели, под натиска на администрацията на Байдън, увеличиха предложението си за заплащане на труда до 50% увеличение за шест години, в сравнение с предишното 40% предложение. Въпреки това ILA настоява за 77% увеличение на заплатите за същия период, преди да се съгласи на по-нататъшни преговори.
Протестът спря работата на някои от най-важните центрове за внос на стоки като храни, машини, строителни материали и потребителски продукти. Профсъюзът отказа да започне преговори с морските работодатели, ако преди това не бъдат изпълнени исканията за заплащане.
Белият дом се намеси, тъй като бизнес групи и републикански законодатели настояват администрацията да използва федералния закон, за да запази пристанищата отворени. Въпреки че големите търговци на дребно, които се подготвят за натоварения есенен сезон на пазаруване, заявяват, че в момента се справят с прекъсването на работата, като внасят продукти по-рано от обичайното и пренасочват товари към пристанищата на Западното крайбрежие, те предупреждават, че една продължителна стачка може да увеличи разходите за превоз и да доведе до недостиг на продукти.
Дефицит на продукти от първа необходимост?
Брайън Додж, президент на Асоциацията на лидерите в търговията на дребно, представляваща големи магазини като Best Buy и Home Depot, успокои потребителите, че празничните стоки ще бъдат налични, но предупреди, че по-дългите стачки могат да се отразят на клиентите. „Колкото по-дълго продължава това спиране на работата, толкова по-трудно ще бъде да предпазим клиентите от последиците от него“, каза Додж.
Някои компании вече предприемат мерки за смекчаване на въздействието. Сузане Вайджунас, ръководител на глобалните доставки в Inter IKEA Holding, заяви, че IKEA е преместила контейнерите си от пристанището на Ню Йорк и Ню Джърси в очакване на стачката. Тя призна, че колкото по-дълго продължава стачката, толкова по-голямо е потенциалното въздействие върху глобалната верига за доставки.
Анализатори от бранша също изразиха загриженост, че едноседмичната стачка може да обвърже корабите за по-дълъг период от време, да доведе до забавяне на превозите, намаляване на капацитета и повишаване на цените на превозите. Тъй като конкуренцията за корабно пространство нараства, тарифите за превоз на товари по маршрутите до Западното крайбрежие вече се повишават.
Докато някои предприятия са предвидили гъвкавост в своите вериги за доставки, за да се справят с подобни прекъсвания, други усещат натиска върху разходите. Тим Райън, собственик на Square 1 Farms във Флорида, който внася аспержи, заяви, че е бил принуден да премине към въздушен превоз, за да поддържа доставките за супермаркети като Walmart и Wegmans. Това е увеличило разходите му с около 50 цента на килограм, което може да се прехвърли върху потребителите. „Или супермаркетите ще изберат да поемат тези разходи, или ще ги прехвърлят“, отбелязва Райън.
С напредването на стачката нарастват опасенията за по-широки икономически последици, особено ако стачката продължи по-дълго.