Анализ на резултатите на Procter & Gamble за второто фискално тримесечие

Повишаването на цените стимулира приходите на фона на предизвикателствата в индустрията.

Публикувано от Божидар Балевски яну 23, 2024 в Пазари

Procter & Gamble (P&G), глобален гигант в областта на потребителските стоки, наскоро представи резултатите си за второто фискално тримесечие на 2024 година, разкривайки смесени финансови резултати. Въпреки че компанията отбеляза ръст на приходите, стимулиран от стратегическото повишаване на цените, предизвикателствата се появиха от значителното отписване на емблематичната марка Gillette. ТНека да разгледаме ключовите финансови показатели, пазарната динамика и стратегическите ходове, които оформиха тримесечния доклад на P&G.


Финансов преглед


Отчетът за второто фискално тримесечие на P&G демонстрира 3% увеличение на приходите, подкрепено от ценови корекции, които допринесоха за благоприятна печалба на акция или Earnings per share на английски език от 1,84 долара, надминавайки очакванията на Wall Street. Компанията отчете нетна печалба в размер на 3,47 млрд. щатски долара, или 1,40 долара на акция, което е по-малко от 3,93 млрд. долара, или 1,59 долара на акция, в сравнение със същия период на предходната година.


Финансoвият пейзаж обаче не е лишен от предизвикателства. P&G направи забележително отписване на 1,3 млрд. долара за своята марка Gillette, в съответствие с предишното си съобщение. Този ход е част от по-мащабна стратегия, включваща разходи в размер на до 2,5 млрд. долара през следващите две фискални години, включващи разходите за обезценка на Gillette и инициативи за преструктуриране на конкретни пазари, включително Аржентина и Нигерия.


Пазарна динамика и поведение на потребителите


След като в продължение на около две години P&G прилагаше увеличения на цените на продуктите си от тоалетна хартия до омекотители и шампиоани, компанията се сблъска с промяна в поведението на потребителите. Обемът на продуктите на P&G остана непроменен като цяло през тримесечието, като само в областта на грижата за кожата бе отчетен ръст на обема. Този показател изключва влиянието на валутните промени и промените в цените, което дава по-ясна представа за потребителското търсене.


Подразделението на компанията за грижа за тялото, което включва марката Gillette, отбеляза 1% ръст на обема през тримесечието. Въпреки предизвикателствата в сегмента на красотата, особено в Китай, където продажбите на марката за грижа за кожата SK-II изпитваха затруднения, бизнесът с грижа за кожата показа устойчивост.


Докато търсенето се подобри в Северна Америка и Западна Европа, P&G се сблъска с по-слабо търсене на други пазари. По-специално, в Голям Китай се наблюдава 15% свиване на органичните продажби, което се дължи на спадащото потребителско доверие. В Близкия изток търсенето също беше по-слабо, като надеждите са за подобрение с намаляването на геополитическото напрежение.


Резултати по сегменти


Подразделението на P&G за грижа за тялото, ръководено от Gillette, отчете 1% увеличение на обема, което показва устойчивостта на марката в условията на пазарни предизвикателства. Въпреки това сегментът за красота се сблъска с нисък обем, главно поради проблемите на марката за грижа за кожата SK-II, особено в Китай. Бизнесът с тъкани и продукти за домашна грижа също отчита нисък обем.


Отделът за здравни грижи отбеляза спад в обема от 3 %, повлиян главно от забавеното начало на сезона на настинките и грипа, което се отрази на продажбите на респираторни продукти, като например марката Vicks. Въпреки това компанията очаква възстановяване през следващото тримесечие, тъй като сезонът на настинките и грипа набира скорост.


Бизнесът на P&G в областта на грижата за жените, бебетата и семейството отбеляза 2% спад в обема, което се дължи на намаленото търсене на пелени. В рамките на това подразделение сегментът за семейни грижи, включващ хартиените кърпи Bounty, е изключение, тъй като се наблюдава увеличение на обема.


Стратегически перспективи и бъдещи прогнози


В перспектива до фискалната 2024 година P&G стесни прогнозата си за ръст на основната печалба на акция до 8-9 %, което отразява по-целенасочена прогноза в сравнение с предишния диапазон от 6-9 %. Некоригираната печалба на акция обаче се очаква да бъде без промяна или с 1% по-ниска, което е значително по-ниско в сравнение с предишния диапазон на растеж от 6% до 9%.


Компанията остава оптимистично настроена относно ръста на продажбите, като потвърждава прогнозата си за 2% до 4% за фискалната 2024 година. Въпреки предизвикателствата и корекциите в очакванията за приходите, P&G се стреми да се ориентира в динамиката на пазара и предпочитанията на потребителите, като адаптира стратегиите си, за да осигури устойчив растеж в постоянно променящия се бизнес свят.


Реакцията на инвеститорите и пътят напред


Докладът за приходите се прие позитивно от инвеститорите. След като публикува отчета си, акцията на компанията отбеляза лек ръст, като от началото на годината цената й се е покачила близо 4%. За последната една година инвеститорите в P&G се радват на ръст от 10%, докато индкеса S&P500 е отбелязал скок с малко над 20%. 


Резултатите на Procter & Gamble за второто фискално тримесечие отразяват нюансирано взаимодействие на движещите сили на приходите и предизвикателствата. Въпреки че повишаването на цените е оказало положително влияние върху приходите, въздействието на значителното отписване на Gillette и промените в моделите на купуване на потребителите подчертават необходимостта от стратегическа адаптивност. Реакцията на P&G на пазарната динамика, особено в регионите с по-слабо търсене, и фокусът върху основните бизнес сегменти вероятно ще определят траекторията на компанията през следващите тримесечия. Докато компанията се ориентира в несигурността, стратегическите решения, взети сега, ще определят нейната конкурентоспособност и устойчивост в динамичната индустрия на потребителските стоки. Инвеститорите, анализаторите в бранша и заинтересованите страни ще следят отблизо стратегическите ходове на P&G, тъй като тя се стреми да запази лидерската си позиция на пазара и да постигне устойчив растеж.