Европейските фармацевтични и автомобилни гиганти са изправени пред рискове от потенциалните тарифи на Тръмп
Какво научихме от търговските войни през 2018 година
Основните европейски индустрии, включително фармацевтичната и автомобилната, могат да претърпят значително въздействие, ако бившият президент на САЩ Доналд Тръмп наложи нови мита. Дружествата в тези сектори, които все повече разчитат на американския пазар за ръст на приходите, може да се сблъскат с предизвикателства по отношение на рентабилността поради потенциални търговски бариери.
Bloomberg Intelligence изчислява, че митата биха могли да намалят приходите на дружествата, включени в индекса Stoxx Europe 600, с 3-7 %. Особено уязвими са секторите на здравеопазването, промишлеността и потребителските услуги - отговорни за над половината от очаквания ръст на приходите през тази година.
Според данни на Бюрото за преброяване на населението на САЩ през 2024 г. Европейският съюз е изнесъл за САЩ стоки на стойност 605,8 млрд. долара. Фармацевтичната индустрия се откроява като една от най-уязвимите, като Novo Nordisk A/S генерира 58% от приходите си през 2024 г. в САЩ, а Sanofi SA получава почти половината от приходите си от региона.
Потенциални промени в политиката и икономически последици
Тръмп е наредил на администрацията си да направи оценка на реципрочните мита за всяка отделна държава, като се фокусира конкретно върху Европейския съюз, Япония и Южна Корея. Ключови цели са индустрии като автомобилната, полупроводниковата и фармацевтичната. Анализът трябва да приключи до 1 април, като скоро след това ще бъдат въведени потенциални тарифи.
За европейската автомобилна промишленост, която представлява около 10 % от общия износ на ЕС за САЩ, предложените мерки могат да бъдат особено вредни. Според Bloomberg Intelligence 25-процентното мито на Тръмп върху вноса от Мексико и Канада, което трябва да влезе в сила на 6 март, може да отнеме около 6 млрд. евро (6,3 млрд. долара) от оперативните печалби на големи автомобилни производители като Stellantis NV, Volkswagen AG, BMW AG и Mercedes-Benz Group AG.
Фолксваген, който произвежда около 65% от автомобилите, които продава в САЩ, в Мексико, може да бъде принуден да премести производството или да преразгледа присъствието си на американския пазар, предупреждава анализаторът на Stifel Даниел Шварц.
Натоварване на промишлените и потребителските сектори
Индустриите, които са силно зависими от глобалните вериги за доставки, като например производството и тежкото машиностроене, могат да бъдат особено ощетени от търговските ограничения. Сред застрашените са шведските фирми Sandvik AB и Hexagon AB, които доставят компоненти за автомобилния сектор.
Освен това потенциалните налози върху износа на европейски машини и оборудване биха засилили финансовото напрежение. Сред 20-те най-големи европейски стоки, изнасяни за САЩ през 2023 г., 12 принадлежат към високорискови категории, включително фармацевтични продукти, автомобили, тежко оборудване и алкохолни напитки. Мита в размер от 10% до 20% върху тези продукти може да намали продажбите с 1,1% до 2,1% и да намали оперативните печалби с 3,3% до 6,6%, изчислява Bloomberg Intelligence.
Производителите на луксозни автомобили могат да бъдат по-добре позиционирани, за да поемат тези разходи. „Производителите от високия клас могат да коригират цените по-гъвкаво, тъй като тяхната клиентска база обикновено е по-малко чувствителна към увеличението на цените“, отбеляза Еухенио Пилиего, анализатор в Scope Ratings.
Някои индустриални фирми вече са предприели стъпки за намаляване на тарифните рискове чрез локализиране на веригите за доставки - урок, извлечен от търговския конфликт през 2018 г., казва Карен Убелхарт, анализатор в Bloomberg Intelligence.
Въздействие върху производството на напитки и стоманодобивната промишленост
Diageo Plc, компанията, която стои зад текилата Don Julio и уискито Johnnie Walker, оттегли средносрочната си прогноза, позовавайки се на несигурността около американските мита върху вноса от Мексико и Канада. Главният изпълнителен директор Дебра Крю посочи, че тези мерки могат значително да нарушат динамиката на дейността на компанията.
Друга причина за безпокойство е политическата и икономическата нестабилност, подхранвана от нарастващия национализъм и протекционистичните политики. Финландският производител на кранове Konecranes Oyj отбеляза в отчета си за четвъртото тримесечие, че тези фактори биха могли да се отразят негативно на рентабилността.
Компаниите в САЩ също усещат горещината
Споменаването на тарифите в корпоративните разговори за печалби се увеличи, което отразява нарастващите опасения сред бизнеса. В индекса Russell 3000 броят на обсъжданията, свързани с тарифите, по време на отчетите за приходите се е увеличил повече от два пъти до над 1 700 през последното тримесечие.
Goldman Sachs изчислява, че пълното прилагане на предложените тарифи може да намали печалбата на акция в S&P 500 с 2-3 %. Предприятията ще бъдат изправени пред два избора: да абсорбират увеличените разходи, което ще доведе до свиване на маржа, или да ги прехвърлят на потребителите, което може да повлияе на търсенето, обяснява Дейвид Костин, главен стратег по акциите в САЩ на Goldman.
Някои сектори, включително бързото хранене и търговията на дребно, вече очакват по-високи разходи. Chipotle Mexican Grill Inc. предвижда увеличение на разходите за продажби с 60 базисни пункта поради зависимостта си от мексикански доставчици, докато гигантът в производството на играчки Mattel Inc. обмисля да повиши цените, за да компенсира въздействието на тарифите.
Поглед назад: Уроци от търговската война през 2018 г.
Митата на Тръмп през първия му мандат бяха насочени предимно към Китай, но те формираха очакванията за сегашния търговски пейзаж. Въпреки че този път Китай изглежда по-изолиран, благодарение на увеличения износ към развиващите се пазари и фокуса върху вътрешните технологични сектори, други азиатски държави може да се сблъскат с по-големи предизвикателства.
Виетнам, при който се наблюдаваше увеличаване на търговията със САЩ след първия мандат на Тръмп, сега е изложен на по-голям риск поради нарастващия си търговски излишък с Америка. Бившият търговски преговарящ на САЩ Стивън Олсън предупреждава, че икономиките от Югоизточна Азия трябва да се подготвят за повишена несигурност.
Стоманодобивната промишленост на Южна Корея и Индия също може да бъде засегната от 25-процентното мито върху вноса на стомана, докато по-малката експозиция на Япония към американските пазари може да ѝ помогне да се справи по-ефективно с потенциалните налози.
Компаниите се подготвят за въздействието
Някои предприятия предприемат изпреварващи действия, като очакват увеличаване на разходите и потенциални смущения във веригата за доставки. Технологичните фирми отбелязаха рязко увеличение на покупките преди очакваните съобщения за митата. Intel Corp. отбеляза, че част от първоначално прогнозираните приходи за текущото тримесечие вече са реализирани поради предварителните покупки, докато Microsoft Corp. отбеляза ръст в приходите от операционни системи и устройства, тъй като предприятията побързаха да се снабдят с продукти преди влизането в сила на потенциалните ограничения.
В хода на развитието на ситуацията както европейските, така и световните предприятия трябва да се подготвят за все по-нестабилна търговска среда, в която протекционистките политики променят формата на международните пазари.