Производителят на едни от най-известните игри в света изпитва затруднение

Акциите на тази компания удариха 10 годишно дъно

Публикувано от Божидар Балевски окт 02, 2024 в Пазари

Ubisoft, френският издател на видеоигри, известен с поредицата Assassin's Creed, е подложен на контрол, тъй като се сблъсква с предизвикателствата, свързани с линията му от игри, и с нарастващия натиск от страна на инвеститорите да обмисли продажбата на компанията.


Миналата седмица Ubisoft обяви тримесечно забавяне на пускането на пазара на следващата част на Assassin's Creed, Assassin's Creed Shadows, чието пускане на пазара е планирано за 14 февруари 2025 г. Това забавяне идва на фона на по-широки опасения относно финансовото състояние на Ubisoft, тъй като компанията намали прогнозата си за нетните приходи от продажби за фискалната година и второто тримесечие, което доведе до спад на акциите ѝ до 10-годишно дъно.


Ubisoft преразгледа очакваните си нетни приходи от продажби за фискалната година 2024-2025 г. до приблизително 1,95 млрд. евро. Компанията също така намали очакванията си за второто тримесечие, като сега предвижда 350-370 млн. евро, което е по-малко от предишната прогноза за 500 млн. евро. 


„Актуализираните цели са в резултат на решенията, свързани с Assassin's Creed Shadows и по-слабото от очакваното представяне на Star Wars Outlaws, заяви Ubisoft. 


Играта Star Wars Outlaws, екшън-приключение, базирано на популярния филмов франчайз, стартира това лято, но се сблъска с разочароващи продажби и хладен прием. Ubisoft посочи научените уроци от този старт като причина да даде повече време за полиране на Assassin's Creed Shadows преди пускането ѝ на пазара.


Освен това Ubisoft се отказа от първоначалния си план да предложи „Season Pass“ за Assassin's Creed Shadows при пускането на пазара. Този пропуск щеше да включва допълнително съдържание за изтегляне и бонус куест. Сега играта ще бъде пусната и в Steam, като по този начин компанията се отказва от предишната си стратегия за пускане на компютърни игри единствено в Epic Games Store.


Главният изпълнителен директор Ив Гилемо призна необходимостта от по-голяма оперативна ефективност, като същевременно продължи да дава приоритет на удовлетвореността на играчите. Той обяви, че изпълнителният екип на Ubisoft предприема преглед за подобряване на цялостното изпълнение на компанията.


Акциите на Ubisoft се сринаха в резултат на понижените очаквания за бъдещите ѝ игри, включително за високопрофилните ѝ трипъл-А версии, което предизвика опасения сред инвеститорите относно дългосрочните перспективи на компанията.


Потенциална продажба под натиска на инвеститорите


Към предизвикателствата пред Ubisoft се прибавя и натискът от страна на AJ Investments, инвеститор активист, притежаващ по-малко от 1 % от акциите на Ubisoft, който настоява компанията да обмисли продажба на частни инвестиционни дружества или на китайската компания за игри Tencent, която вече притежава 10 % дял в Ubisoft.


Миналата седмица AJ Investments разкри в отворено писмо, че си е осигурил подкрепата на акционери, представляващи 10% от акциите на Ubisoft, които настояват за стратегическа продажба. Инвеститорската група също така посочи, че планира да работи с консултантски фирми преди следващото общо събрание на компанията. CNBC не е проверила независимо твърдението относно подкрепата на акционерите.


AJ Investments заяви още, че води разговори с експерти от бранша за потенциални промени в ръководството и е готова да предложи нови членове на борда и изпълнителни директори за постигане на стратегическите си цели. Фирмата дори е сигнализирала за готовността си да протестира в централата на Ubisoft в Париж, ако се наложи.


Анализаторите понижават очакванията


Решението за отлагане на следващото заглавие Assassin's Creed накара няколко финансови анализатори да намалят целевите си цени за акциите на Ubisoft. Докато някои от тях запазиха общите си оценки, Deutsche Bank понижи рейтинга на акциите от „купува“ на „държи“. Анализаторът Джордж Браун отбеляза, че намалението на прогнозите на компанията е по-голямо от очакваното и че отлагането на пускането на Assassin's Creed Shadows ще забави значителна част от приходите за следващата фискална година.


Браун също така коригира прогнозите си за Assassin's Creed Shadows, като намали прогнозата си за продажбите от 8 млн. броя на 7 млн. броя през първите 12 месеца след пускането на играта.


Междувременно JPMorgan също понижи очакванията си за продажбите на бройки от предстоящите игри на Ubisoft и очаква по-бавен график на издаване занапред. Банката запази „неутрален“ рейтинг, но намали целевата си цена за акциите на Ubisoft от 21 евро на 11 евро.


Съпричастност към трудностите на Ubisoft

Въпреки предизвикателствата, някои анализатори изразиха съчувствие към ситуацията на Ubisoft. Анализаторите от Wedbush Securities предположиха, че Star Wars Outlaws е била негативно повлияна от координирани усилия за намаляване на оценките на потребителите, особено в онлайн платформите за ревюта.


Анализаторите на Wedbush Майкъл Пахтър, Алисия Рийз и Кейд Бар твърдят, че играта Star Wars на Ubisoft е била засегната от целенасочена кампания за негативни ревюта, което е довело до по-ниски потребителски оценки въпреки по-положителните ревюта от авторитетни източници. Те смятат, че този инцидент е допринесъл за решението на Ubisoft да коригира целите си за продажби.


Все пак Wedbush остава оптимистично настроена за бъдещето на Assassin's Creed Shadows, като прогнозира продажби от 7 млн. броя през стартовото тримесечие на играта и прогнозира, че тя може да се превърне в един от най-продаваните продукти на Ubisoft.


Спад в цялата индустрия


Проблемите на Ubisoft се случват в контекста на по-широк спад в игралната индустрия. Според изследователската фирма Newzoo световният пазар на видеоигри се очаква да нарасне само с 2,1 % на годишна база през 2024 г., което е скромно подобрение спрямо ръста от 0,5 % през 2023 г., но е далеч от бързата експанзия, наблюдавана през пандемичните години 2020 и 2021 г.


Според Джеймс Локиър, анализатор на технологични изследвания в **Peel Hunt**, част от предизвикателството пред издателите на игри е, че геймърите прекарват повече време в игра на по-стари заглавия, отколкото на по-нови. Локиър обясни, че увеличеният брой игри, които се издават годишно, е довел до по-слабо разпределение на разходите на потребителите, което е довело до по-ниски от очакваните приходи и възвръщаемост на инвестициите за издателите.