Никога не е късно да започнете бизнес
Как един 42-годишен младеж създаде супер приложение за 2 млрд. долара годишно
Публикувано от Божидар Балевски окт 08, 2024 в Пазари
Антъни Тан не е трябвало да създава бизнес, за да постигне богатство. Произхождащ от едно от най-заможните семейства в Малайзия, той е имал лукса да израсне като най-малкия от трима синове. Неговият баща, Тан Хенг Чу, е председател на Tan Chong Motor, мултинационален бизнес за дистрибуция на автомобили, основан от дядото на Тан през 50-те години на миналия век, а компанията се търгува публично на фондовата борса в Куала Лумпур.
„Може да са ме наричали „бунтар без кауза“, но аз имах мисия: да създам нещо, което да бъде сила за добро“, казва Тан. Днес той е съосновател и главен изпълнителен директор на Grab, мултинационален гигант в областта на превоза на пътници и супер приложенията. След като компанията става публична в САЩ през декември 2021 г., до 2023 г. тя печели над 2 млрд. долара приходи, според документи.
Освен само превози с кола, Grab вече предлага редица услуги, включително доставка на храна и хранителни стоки и финансови услуги като цифрово банкиране, кредитиране и плащания. Към 2023 г. Grab оперира в осем държави от Югоизточна Азия, обслужвайки над 35 милиона клиенти и създавайки 13 милиона работни места.
Припомняйки си разговора с президента на Филипините Маркос, Тан отбеляза, че Grab е изиграла значителна роля за намаляване на нивото на безработица в страната. „Това е, което ни прави истински щастливи“, каза той.
Как започна всичко
През 2009 г. Тан започва обучението си в Harvard Business School, където се запознава с бъдещия си съосновател Хуи Линг Тан. И двамата, израснали в Малайзия, стават близки приятели, докато посещават клас, наречен „Бизнес в основата на пирамидата“. През 2011 г. двамата започват да обсъждат недостатъците на малайзийската система за таксиметрови превози, особено проблемите с безопасността на жените, и решават да поемат предизвикателството.
„Искахме да превърнем в основен стандарт за жените да пътуват безопасно, където и да им се наложи“, казва Тан. Със споделеното убеждение, че са късметлии и искат да се отблагодарят на Югоизточна Азия, двамата изготвят бизнес план. Участват в състезание за стартъпи в Харвард, като печелят второ място и награда от 25 000 долара, която използват като начален капитал за това, което в крайна сметка ще се превърне в Grab.
Днес компанията е подкрепена от големи инвеститори като SoftBank и може да се похвали с пазарна капитализация от над 14 млрд. долара. Пътят към създаването на Grab обаче далеч не е бил лесен за Тан.
„Работех по 15, 18, понякога дори по 20 часа на ден, от понеделник до неделя“, спомня си той. Израснал с очаквания да се присъедини към семейния бизнес, Тан среща съпротива, когато представя идеята си на баща си. „Баща ми каза: „Не мисля, че ще се получи, така че не ме безпокой повече за това“, казва Тан. Въпреки този неуспех, той намира мотивация в тези предизвикателства и усъвършенства идеята си, като в крайна сметка осигурява майка си като първия частен инвеститор на Grab.
Със спечелените средства от конкурса, подкрепата на майка му и собствените си спестявания Тан стартира компанията през юни 2012 г. под името „MyTeksi“.
Най-трудното начало: 20-часов работен ден
Първите дни на Grab далеч не са били бляскави. Тан и екипът му са изправени пред монументалната задача да изградят изцяло нова инфраструктура за малайзийската таксиметрова система, а финансите са ограничени. Офисът им в Куала Лумпур е малка, задушна стая без климатик или Wi-Fi, което налага екипът да се свързва с телефоните си.
Без достатъчно средства за привличане на шофьори, Тан използва подход, основан на обикновените хора. Той пътува из Югоизточна Азия, среща се с таксиметрови шофьори и директно представя Grab. В Хо Ши Мин, Виетнам, той забелязва, че шофьорите се събират на бензиностанциите за кафе рано сутрин. Затова Тан се появява в 4 ч. сутринта, за да им предложи безплатно кафе и да ги убеди да се присъединят към Grab. „Това беше единственият начин и изискваше много усилия“, казва той.
В Манила Тан се срещал с таксиметрови автопаркове, когато сменяли смените си, прекарвал време с тях на по бира, за да разбере трудностите им и да представи Grab като решение на предизвикателствата, свързани с доходите им. „Беше интензивно“, признава Тан. „Летях до два или три града седмично по време на фазата на растеж, работех по 15-20 часа на ден, седем дни в седмицата.“
Разширяването на Grab и сделката с Uber
През 2018 г., след продължителна конкуренция, Uber се съгласи да продаде операциите си в Югоизточна Азия на Grab в замяна на 27,5% дял в компанията. Главният изпълнителен директор на Uber, Дара Хосровшахи, също се присъедини към борда на директорите на Grab, което допълнително затвърди доминиращата позиция на Grab в региона.
Това, което започна като мисия за подобряване на безопасността на такситата в Малайзия, сега се превърна във водещото супер приложение в Югоизточна Азия. Но успехът на Grab не мина без противоречия. Компанията се сблъска с критики и антитръстови обвинения от страна на регулаторни органи и конкуренти. Въпреки това Grab безспорно промени инфраструктурата за транспорт и цифрови услуги в Югоизточна Азия.
Влияние и бъдещ растеж
До момента, в който Grab стана публична компания на Nasdaq през декември 2021 г., тя вече беше направила революция в начина, по който хората в региона навигират в ежедневието си. Тя също така предостави възможности за хората от долната част на икономическия спектър, като предложи достъп до програми за микрофинансиране, които помагат на шофьорите да закупят смартфони и да започнат да печелят пари.
„Това е, което ни отличава - да разбираме и решаваме проблемите на хората“, казва Тан. „Някой може да каже, че обслужваме пазарна ниша, но това е огромна, недостатъчно обслужвана ниша“.
„Целта ни е да помагаме на хората, да създаваме екосистема, която никой друг не може да осигури, и това ни отличава от нашите конкуренти.“