Microsoft сключи най-голямата сделка в историята на гейминга
Публикувано от Божидар Балевски окт 17, 2023 в Пазари
Знаковото придобиване на Activision Blizzard от Microsoft за зашеметяващите 69 милиарда долара е важен етап в гейминг индустрията и е най-голямата по рода си сделка. След като получи зелена светлина от регулаторните органи на Обединеното кралство, включително от Органа за защита на конкуренцията и пазарите (CMA), Microsoft вече може да продължи напред с амбициозното си придобиване. Пътят към одобрението не мина без препятствия, тъй като CMA първоначално блокира сделката, но по-късно даде съгласието си с определени условия.
Важен аспект на
това придобиване е ангажиментът на Microsoft да гарантира, че геймърите на
различни платформи, като Xbox, PlayStation, Nintendo, PC и мобилни устройства,
ще продължат да имат достъп до игрите на Activision. С други думи, Microsoft
няма да може да лимитира фрайнчайзи,
които притежава, само за своята конзола Xbox. Подобни притеснения имаше най-вече около свръх
поплуярната игра Call of Duty. Подобен ход би задушил конкуренцията и това сериозно притесни
регулаторите, което доведе до подписване на сопразумение относно именно Call
of Duty, с което се гарантира, че
заглавията от поредицата ще продължат да излизат за Playstation и дори Nintendo.
В преработеното
споразумение Microsoft прехвърли правата за разпространение на игрите на
Activision на конзоли и персонални компютри чрез облака на Ubisoft, известен
френски издател на видеоигри. Това е още една отстъпка пред регулаторите. Но най-важното
за Microsoft бе сделката да се случи и компанията да получи контрол над някои
от най-известните франчайзи, включително Call of Duty, World of Warcraft и
Candy Crush, които се очаква да донесат значителни приходи на технологичния
гигант.
Решението на CMA
да одобри придобиването идва с очакването, че то ще поддържа конкурентни цени в
игралната индустрия и ще доведе до разширяване на избора и подобряване на
услугите за геймърите. Независимо от това надзорният орган изрази критиките си
към поведението на Microsoft по време на процеса на одобрение, като посочи някои
притеснителни практики.
Sony срещу
Microsoft в битка за
първото място
След пълното
интегриране на тези две компании пейзажът на игралната индустрия ще претърпи
дълбока трансформация. Microsoft ще застане рамо до рамо с властващия лидер
Sony, оставяйки другите конкуренти в сектора далеч назад. Microsoft може да се
похвали с няколко предимства, които може да използва, за да се бори за първото
място на Sony в
дългосрочен план. Тези предимства включват сериозния капацитет в облачната
(cloud) инфраструктура, безпроблемна
софтуерна и хардуерна интеграция на конзоли и персонални компютри и разрастващите
се абонаментни услуги. Освен това Microsoft ще придобие значителни ресурси и
по-силна позиция в доходоносния сектор на мобилните игри.
За 2022 г. Sony
държи челната позиция в гейминг индустрията, натрупвайки около 28,2 млрд.
долара кумулативни приходи, свързани с игрите. Забележително е, че Microsoft
напредна с две позиции през изминалата година и сега претендира за второто
място дори преди финализирането на сделката, с приходи, свързани с игри, в
размер на 16,2 млрд. долара. Activision-Blizzard отчита 7,4 млрд. долара
приходи за 2022 г., а след придобиването пазарният дял на Microsoft ще нарасне
до 23,6 млрд. долара.
Чрез това
придобиване Microsoft значително намалява разликата със Sony и получава отлична
възможност да се включи в пряка конкуренция.
Microsoft на пазара на мобилни игри
Фокусът на
Microsoft върху мобилните игри е ключов аспект на тази сделка, най-вече
благодарение на придобиването на King, разработчика на Candy Crush. Този ход
значително укрепва позициите на Microsoft на пазара на мобилни игри. IDG прогнозира,
че приходите от мобилни игри ще надхвърлят 122 млрд. долара през 2023 г.,
изпреварвайки приходите от конзоли и персонални компютри, които възлизат
съответно на 59 млрд. и 46 млрд. долара.
Придобиването на
King служи като солидна основа за бизнеса с мобилни игри на Microsoft, с
потенциална връзка с Game Pass. Целта на Microsoft да създаде свой магазин за
мобилни приложения се счита за по-дългосрочен стремеж, тъй като понастоящем
фокусът е върху привличането на нова аудитория чрез Game Pass.
Съществуват
въпроси относно способността на Microsoft да продължи да развива вече успешния
франчайз Candy Crush, особено по отношение на привличането на потребители и
рентабилността. Предстои да видим как Microsoft ще подходи към това сложно
предизвикателство.
Абонаментът Game
Pass – ключ към повече
печалби?
Повечето анализатори са единодушни, че придобиването на
Activision Blizzard от Microsoft ще окаже най-значително влияние върху Xbox
Game Pass, тъй като той е готов да се възползва от притока на богатия каталог
на Activision и предстоящите издания.
През 2023
г. PlayStation Plus ще бъде водеща услуга с приблизително 50,1 млн. абонати,
изпреварвайки 41,7 млн. потребители на Xbox, ако се вземат предвид
потребителите на Game Pass Core (преди Xbox Live Gold). Въпреки това преобладава мнението, че Xbox Game
Pass има предимство пред PS Plus по отношение на разнообразието от нива и
ценовата структура.
Струва си да се отбележи, че ролята на абонаментите като
основен бизнес модел в гейминга все
още не е доказана. Макар да осигурява изгодно изживяване за потребителите, той представлява финансово
предизвикателство, когато става въпрос за поддържане на разработването на
хитови игри.