Германия не е това, което беше
Бавният спад на Фолксваген подкопава статута на Германия като автомобилен център
Публикувано от Божидар Балевски сеп 05, 2024 в Пазари
Неотдавнашното предупреждение на Фолксваген за потенциално закриване на заводи бележи символичен момент в упадъка на производствената мощ на Германия, която отдавна се свързва със силния ѝ автомобилен сектор. В един типичен августовски следобед работниците в завода за електромобили на VW в Цвикау бяха мрачни, тъй като компанията започна да съкращава нощните смени и да освобождава стотици временни служители.
Проблем за Фолксваген= Проблем за Германия
Ръководителят на монтажа Рони Зее отбеляза, че атмосферата е напрегната. Ситуацията се влоши само няколко седмици по-късно, когато Volkswagen обяви за първи път в 87-годишната си история, че може да се наложи затваряне на заводи, сигнализирайки за нарастващия натиск върху най-голямата европейска икономика. Това изявление последва значителни политически промени, включително възход на крайната десница на два щатски избора в Източна Германия, особено в Саксония, където се намира заводът в Цвикау.
Борбата на Фолксваген отразява по-голямо предизвикателство за Германия, тъй като страната е изправена както пред икономически, така и пред политически последствия. Упадъкът на най-големия ѝ производител е удар по идентичността ѝ като автомобилен лидер и подчертава дълбоко вкоренени проблеми в икономиката ѝ. Някога символ на следвоенното възстановяване и индустриална сила, сегашните трудности на VW пораждат опасения относно способността на Германия да запази конкурентоспособността си.
Възходът на партията „Алтернатива за Германия“ (AfD), която се възползва от разделението между Изтока и Запада и недоволството от политическия истаблишмънт, представлява допълнително предизвикателство за правителството на канцлера Олаф Шолц. С наближаването на федералните избори през 2025 г. справянето с недоволството на избирателите и осигуряването на икономическа трансформация ще бъдат от решаващо значение за бъдещето на Германия.
Германия не е това, което беше
Проблемите на Volkswagen са емблематични за по-широките проблеми, които тормозят производствения сектор на Германия. Компанията бавно се адаптира към възхода на електрическите превозни средства (ЕПС) и сега е изправена пред последиците от твърде дългото придържане към по-старите технологии. Бавното навлизане на електромобилите, съчетано с отслабващите правителствени стимули, прави VW уязвим, въпреки че компанията остава печеливша.
Упадъкът на германската автомобилна индустрия има далечни последици. Автомобилите заемат централно място в съвременната идентичност и култура на Германия и играят важна роля в нейната икономика. Въпреки това конкурентоспособността на страната се понижава, а предприятията се борят с недостатъчните инвестиции в инфраструктурата, бюрократичните пречки и високите производствени разходи. Неотдавнашно проучване сред икономисти изтъкна опасенията, че Германия губи привлекателността си като център за бизнес.
В отговор правителството предложи субсидии на компаниите, които инвестират в източните региони на страната. Тази стратегия обаче може да се окаже недостатъчна за възстановяване на дългосрочната конкурентоспособност. Както наскоро предупреди Йенс Шпан, член на опозиционната партия ХДС, проблемите на Volkswagen може да са само началото.
Моника Шницер, икономист, съветник на правителството, остава предпазлив оптимист, като предполага, че германските компании все още могат да постигнат успех, като се съсредоточат върху най-съвременните технологии и поддържат висококачествено производство. Въпреки предизвикателствата, много компании продължават да заемат водещи позиции в пазарни ниши.
В Цвикау, където назряват политически вълнения, плановете на Фолксваген оставят работниците несигурни за бъдещето им. Заводът вече е направил значителни промени в дейността си, което предизвиква стрес за служителите със семейства или със здравословни проблеми. Въпреки настоящите трудности, кметът на Цвикау Констанс Арндт запазва надеждата си, въпреки че признава несигурността на ситуацията.