Доставките на Boeing намаляват драстично

Тримесечните доставки на самолети на Boeing спадат до 83 в сравнение със 157 през предходното тримесечие.

Публикувано от Божидар Балевски апр 09, 2024 в Пазари

Някога немислимият сценарий се развива през първото тримесечие на 2024 година - Boeing, авиационният гигант, отбеляза драстичен спад в доставките на самолети на фона на задълбочаващата се криза с безопасността. Този драматичен спад, който е в рязък контраст с предходните тримесечия, очертава тревожна картина за бъдещето на компанията и поражда опасения за състоянието на световната търговска авиационна индустрия.


Спад в доставките


През първите три месеца на 2024 година Boeing е доставил едва 83 самолета, което е значителен спад в сравнение със 157-те доставени самолета през предходното тримесечие и далеч от 130-те самолета, доставени през същия период на миналата година. Този рязък спад е пряко следствие от инцидента през януари със самолет 737 Max 9 на Alaska Airlines, при който липсваща тапа на вратата едва не доведе до катастрофална декомпресия във въздуха.


Инцидентът предизвика верижна реакция. Федералните следователи разкриха проблеми с процедурите за контрол на качеството на Boeing, което доведе до спиране на увеличаването на производството на 737 Max. FAA, управляващият орган на гражданската авиация в САЩ, започна цялостна проверка на производствените линии на Boeing. Тези мерки, макар и необходими за безопасността, оказаха значително влияние върху графика за доставка на Boeing.


Клиентите усещат затрудненията


Проблемите на Boeing надхвърлят забавянето на производството. Авиокомпаниите, които са жизненоважни за компанията, се сблъскаха със значителни смущения поради забавяне на доставките. Големите превозвачи, свикнали с постоянен поток от нови самолети, за да подхранват стратегиите си за растеж, бяха принудени да преразгледат плановете си за разширяване. Това недоволство се превърна в повод за критики и в крайна сметка допринесе за изненадващото обявяване на напускането на главния изпълнителен директор Дейв Калхун в края на тази година. Сътресенията в ръководството надхвърлиха рамките на Калхун, като компанията смени председателя на борда на директорите и ръководителя на звеното за търговски самолети. Тези стъпки отразяват ясното признаване на вътрешните проблеми и ангажимента за коригиране на курса.


Поръчките остават стабилни (засега)


Въпреки забавянето на доставките Boeing продължава да получава поръчки за нови самолети. През март компанията е регистрирала поръчки за 111 нови самолета, като отменените поръчки са довели до намаляване на броя им до 109. Забележително е, че 85 от тези поръчки са за 737 Max, което е знак, че авиокомпаниите не са изоставили напълно този модел самолети. Дългосрочната устойчивост на този портфейл от поръчки обаче зависи от способността на Boeing да си възвърне доверието, като видимо реши проблемите с безопасността и оптимизира производствените процеси.


В перспектива


Пътят на Boeing към възстановяването изглежда труден. Компанията трябва да даде приоритет на възстановяването на общественото и индустриалното доверие в своите протоколи за безопасност. Това включва прозрачна комуникация, стриктно спазване на строги мерки за контрол на качеството и осигуряване на безпроблемно възобновяване на доставките на 737 Max. Освен това Boeing трябва да отговори на опасенията на клиентите, като намери начини да сведе до минимум въздействието на забавянето на доставките. Това може да включва проучване на компенсационни пакети за авиокомпаниите или сътрудничество за по-бързи решения заедно с регулаторните органи.


Финансовите последици от кризата все още не са напълно изяснени. Отчетът за приходите на Boeing за първото тримесечие, насрочен за 24 април, вероятно ще хвърли повече светлина върху финансовото състояние на компанията. Въпреки това щетите за репутацията може да се окажат по-трудни за количествено определяне. Възстановяването на доверието отнема време и действията на Boeing през следващите месеци ще бъдат от решаващо значение за определяне на продължителността и тежестта на тази криза.


Ефектът върху цялата индустрия


Кризата в Boeing не е само специфичен проблем за компанията - тя има потенциала да предизвика вълнообразни ефекти в цялата световна търговска аерокосмическа индустрия. Забавянето на доставките може да наруши работата на авиокомпаниите, да повлияе на графика на пътуванията и потенциално да доведе до по-високи цени на билетите за потребителите. Освен това забавянето на производството на Boeing може да има каскаден ефект върху доставчиците, да повлияе на работните места и потенциално да забави разработването на нови технологии.


Сагата с Boeing подчертава критичната пресечна точка между иновациите и безопасността в авиационната индустрия. Въпреки че разширяването на границите на технологиите е от съществено значение за напредъка, то никога не трябва да става за сметка на безопасността на пътниците. Способността на Boeing да се справи с тази криза ще бъде доказателство за устойчивостта на ръководството му и ангажимента му да възстанови позицията си на надежден лидер в авиационния сектор. Следващите месеци ще бъдат от решаващо значение както за Boeing, така и за цялата авиокосмическа индустрия, тъй като те работят за бъдеще, в което безопасността, иновациите и доверието на клиентите са в тандем.