Амбициозните планове на Европа за батерии се провалят
Китай става все по-важен от Европа
Публикувано от Божидар дек 10, 2024 в Геополитика
Визията на Европа за създаване на самостоятелна индустрия за производство на батерии и намаляване на зависимостта от Азия се сблъсква със значителни препятствия, като Китай се очертава като явен бенефициент. Провалът на проекти с голям обществен интерес като шведския Northvolt AB, подкрепен от Volkswagen AG и BMW AG, подчертава предизвикателствата пред региона. Според анализ на Блумбърг 12 от 16-те планирани завода за батерии, ръководени от европейски компании, са или отложени, или отменени.
Европейските инициативи в областта на акумулаторните батерии се борят да стартират
За разлика от тях азиатските производители, като китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) и южнокорейската Samsung SDI, напредват с 10 от 13 регионални проекта. Тази разлика подчертава трудната битка на Европа да се конкурира в сектора на батериите за електромобили, особено след като местните производители на автомобили намаляват плановете си за електрификация поради намаляващото търсене на електромобили и технологичните пречки.
Експертите предупреждават, че неспособността да се развие стабилна вътрешна верига за доставки на батерии може да застраши самата основа на европейската автомобилна индустрия. При липса на достатъчно местно производство производителите могат да преместят дейността си в страни с изградени вериги за доставки, което крие риск от широкообхватно затваряне на заводи и загуба на работни места.
Предизвикателства, свързани с конкуренцията с Азия
Китай, който произвежда около 80 % от световното производство на литиево-йонни батерии, има значително технологично предимство пред Европа. Компании като CATL и BYD Co. имат дългогодишен опит и мащаб, което им позволява да предлагат батерии на изключително конкурентни цени. В същото време европейските производители на автомобили бавно преминават от двигатели с вътрешно горене към електрически превозни средства, което позволява на азиатските конкуренти да доминират в сектора.
Забавеното преминаване на Европа към електрически превозни средства допълнително задълбочи проблема. Докато китайските компании инвестираха много в разработването на батерии през последното десетилетие, европейските производители на автомобили дадоха приоритет на традиционните двигатели, подкопавайки усилията на ЕС за ускоряване на местните проекти за батерии.
Високопоставени провали и неуспехи
Northvolt, някогашната водеща надежда на Европа в областта на батериите с предварителни поръчки за 55 млрд. долара, е ярък пример за тези трудности. След като се сблъска с проблеми с качеството, неизпълнени производствени цели и нарастващи разходи, компанията обяви фалит по глава 11 в САЩ, като се позова на дълг от над 5,8 млрд. долара. Други европейски проекти, като например заводите за батерии на Mercedes-Benz Group AG и Stellantis NV в Германия и Италия, също бяха намалени или забавени. Базираният в Обединеното кралство стартъп Britishvolt се сблъска с подобна съдба, като се срина, преди да успее да пусне в експлоатация водещия си завод.
Въпреки усилията за изграждане на местен експертен опит, Европа е все по-зависима от азиатски партньори за производството на батерии. Renault SA се обърна към китайската Envision Group за батерии за своите масови модели. Междувременно CATL и BYD разширяват присъствието си в Европа с нови съоръжения в Унгария, Турция и Германия. Южнокорейската компания LG Chem от няколко години управлява завод в Полша.
Налице са някои положителни развития, като например откриването на завода за батерии ACC в Северна Франция и плановете на френския стартъп Verkor да започне производство през 2025 г. Тези инициативи обаче не са достатъчни, за да компенсират по-широките трудности в региона. Високите разходи за енергия, недостигът на квалифицирана работна ръка и сложността на производството на батерии продължават да възпрепятстват напредъка.
Рискове от изоставане
Тъй като европейските производители на автомобили преразглеждат плановете си за електрификация на фона на забавящото се търсене на електрически превозни средства, регионът рискува да стане зависим от азиатските доставчици на важни компоненти за батерии. Експертите предупреждават, че без конкурентно предимство в областта на технологиите за батерии Европа може да се сблъска със същата уязвимост в областта на енергийната зависимост, каквато изпитва в областта на петрола и газа.
Неуспешните усилия на Европа за създаване на местна индустрия за производство на батерии не само подкопават целите ѝ за зелена икономика, но и застрашават позициите ѝ на световния автомобилен пазар. Ако не предприеме решителни действия, регионът рискува да остане на втори план в революцията на електрическите превозни средства, като остави азиатските производители твърдо на мястото на водача.