Защо пропадна сделка за милиарди между Adobe и Figma
Adobe разполага с 6 милиарда долара за изкуствен интелект и обратно изкупуване на акции, след като сделката с Figma се провали.
Публикувано от Божидар Балевски дек 20, 2023 в Пазари
Решението на Adobe Inc. да се откаже от придобиването на Figma Inc. на стойност 20 млрд. долара след регулаторни противоречия е сигнал за предизвикателствата, с които се сблъскват технологичните гиганти при осъществяването на амбициозни начинания за сливания и придобивания. Прекратяването на сделката, която щеше да бъде едно от най-големите поглъщания на частен производител на софтуер, повдига въпроси за конкурентния пейзаж на пазара и подчертава променящата се динамика на регулаторния контрол в технологичния сектор.
След съобщението акциите на Adobe отбелязаха ръст от 2,2%, което отразява увереността на инвеститорите в стратегическата позиция на компанията.
Контекст и пазарна динамика
Когато Adobe първоначално обяви сделката с Figma през септември, сред инвеститорите се появиха опасения относно перспективите за растеж на основното портфолио от творчески софтуер на Adobe, включително известните приложения като Photoshop и Illustrator. Заплахата идваше от гъвкави и уеб-базирани стартъпи като Figma и Canva, които бързо набираха популярност сред по-младите потребители. Цената на придобиването на Figma от 20 млрд. долара подхрани спекулациите, че Adobe вече усеща конкуренцията.
През 2023 година обаче се наблюдава значителна промяна в настроенията. Adobe направи бързи инвестиции в генеративния изкуствен интелект, като разработи собствени модели и въведе популярни функции. Акциите на компанията са нараснали със 77% тази година, тъй като инвеститорите очакват задвижвано от изкуствения интелект (ИИ) разширяване на потребителската база на Adobe, увеличаване на приходите от потребител и продължаващо доминиране в областта на творческия дизайн.
Регулаторни пречки и причини за прекратяване
Прекратяването на сделката между Adobe и Figma идва след регулаторни разногласия с Европейската комисия и британския Орган за защита на конкуренцията и пазарите. И двете компании посочиха липсата на "ясен път" за получаване на регулаторни одобрения като основна причина за отказа от придобиването. Adobe ще плати на Figma значителна такса за прекратяване в размер на 1 милиард долара. Успехът на Figma в областта на продуктовия дизайн за приложения и уебсайтове изпреварва еквивалента на XD на Adobe, което кара анализаторите да я смятат за потенциална заплаха в основната творческа област на Adobe. Таксата от 1 млрд. долара, която Adobe е длъжна да плати на Figma поради разпадане на сделката, може да осигури също така допълнителни ресурси за ускоряване на иновациите.
Доминиращата позиция на Adobe в областта на творческия софтуер с водещи продукти като Photoshop и Illustrator е изправена пред предизвикателствата на уеб базирани стартъпи като Figma и Canva. Неуспешното придобиване на Figma е сигнал за неуспех в стратегията на Adobe да разшири присъствието си в разрастващия се пазар на творчески продукти, ориентирани към уеб. Според анализатори обаче допълнителният фокус на Adobe върху продуктите с генеративен изкуствен интелект е позиционирал компанията по-стабилно.
Регулаторен контрол и конкуренция в областта на технологиите
Регулаторният контрол, на който е подложена сделката между Adobe и Figma, е отражение на по-широките опасения за задушаване на нововъзникващите конкуренти в областта на технологиите. Органите в множество юрисдикции разглеждат придобиването като потенциално антиконкурентно, като регулаторите в Обединеното кралство предлагат мерки за защита, които Adobe отхвърля. Сравнението с придобиването на Instagram от Meta Platforms Inc. през 2012 година - друг случай на поглъщане на развиващ се конкурент от по-голям играч - подчертава повтарящи се модели в пейзажа на технологичните сливания и придобивания.
Макар Adobe да твърди, че предложенията на Figma не се конкурират пряко с нейните ключови продукти като Photoshop, регулаторните органи изразиха загриженост относно консолидирането на двама пазарни лидери в областта на дизайна на приложения. Ръководителят на ЕС по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер подчерта, че подобна консолидация може да доведе до по-високи цени, по-ниско качество или по-малък избор за клиентите.
Годишните приходи на Figma са нараснали с 40% тази година до 600 млн. долара, съобщиха от компанията в понеделник. Canva, която се фокусира върху плакати и лога и като цяло се възприема като по-пряка заплаха за Adobe, има годишни приходи от 1,7 млрд. долара през октомври. И двата стартъпа представляват малка част от 12,4 млрд. долара постоянни приходи на Adobe от творчески софтуер, но със сигурност биха могли да бъдат бъдеща опасност.
Финансови и пазарни последици
Хладният прием на Уолстрийт на сделката между Adobe и Figma, най-вече поради високата ѝ цена, показва предпазлив подход от страна на инвеститорите, въпреки потенциалните ползи от достигането на нови клиенти чрез Figma.
Прекратяването на сделката позволява на Adobe да пренасочи фокуса и ресурсите си, включително паричните средства, предвидени за придобиването, към алтернативни стратегии. Анализаторите изтъкват силните страни на Adobe в областта на генеративния изкуствен интелект и потенциала за увеличаване на обратното изкупуване на акции, което допринася за положителната перспектива за бъдещето на компанията.
Перспективата на Figma и последиците за индустрията
Главният изпълнителен директор на Figma, Дилън Фийлд, потвърди разочарованието в публикация, като посочи, че е положил много усилия с регулаторните органи по целия свят, за да покаже разликите между бизнеса и продуктите на Adobe и Figma. Последиците от сагата Adobe-Figma се отразяват на по-широката технологична индустрия, като сигнализират, че регулаторните органи внимателно проучват сделките за сливания и придобивания, особено тези, които включват големи играчи на цифровите пазари.
Прекратяването на сделката между Adobe и Figma подчертава сложността на преодоляването на регулаторните предизвикателства в сферата на технологичните сливания и придобивания. Тъй като технологичните гиганти се стремят да укрепят позициите си или да се противопоставят на нововъзникващи заплахи, те трябва да се ориентират в променящите се регулаторни структури и да предвидят опасенията относно конкуренцията, иновациите и пазарната динамика. Последиците от тази сделка вероятно ще окажат влияние върху бъдещите стратегии не само на Adobe и Figma, но и на други участници в постоянно развиващия се пейзаж на творческия софтуер и технологии.