Volkswagen планира да затвори 3 фабрики в Германия

140 000 работници може да понесат тежък удар

Публикувано от Любомир Стойчевски окт 29, 2024 в Пазари

Volkswagen AG е на път да предприеме мащабно преструктуриране в Германия, отразяващо последиците от продължаващите проблеми във водещата марка, които дълго време не са били решавани.


Автомобилният производител планира да затвори поне три завода в Германия, да намали дейността си на други места и да намали заплатите с 10% на около 140 000 работници. Плановете включват и замразяване на заплатите през следващата година и през 2026 г., както и премахване на допълнителните плащания за дългогодишни служители.


Какви са проблемите на Volkswagen


Тези мерки подчертават мащаба на предизвикателствата пред Фолксваген, който се бори с високите разходи и свръхкапацитета, довели до намаляване на конкурентоспособността му. Въпреки че служителите на VW се ползват от силното синдикално представителство, държавната собственост и местата в надзорния съвет на компанията, те може би вече няма да са достатъчни, за да предпазят работната сила на марката от усилията за намаляване на разходите.


„Не печелим достатъчно от нашите автомобили, докато разходите за енергия, материали и труд продължават да растат“, заяви в понеделник главният изпълнителен директор на марката VW Томас Шефер, като подчерта: „Не можем да продължаваме както досега“.


Подробности за тези съкращения бяха разкрити по време на поредица от срещи на служителите, на които присъстваха над 50 000 работници в цяла Германия, включително в централата на Volkswagen във Волфсбург. Лидерът на профсъюза Даниела Кавало окачестви плана като „гладуване“ и „отслабване на вноски“. Макар че служителите показаха подкрепа за нейните забележки с викове и аплодисменти, настроението стана мрачно, когато работниците започнаха да обработват новината.


Планираните от Фолксваген съкращения вероятно ще увеличат напрежението в икономиката на Германия, която е изправена пред втора поредна година на свиване през 2024 г.


Шефер призна, че германските заводи на VW са по-малко продуктивни от международните си колеги, като някои от тях работят с почти двойно по-високи разходи. Нарастващите цени на енергията, влошени от загубата на достъпния руски природен газ, накараха много промишлени компании да пренасочат инвестициите си в чужбина.


„Това бележи сериозна културна промяна във Фолксваген“, коментира Матиас Шмидт, независим автомобилен анализатор близо до Хамбург. „В миналото е било почти невъзможно да се прокарат такива съкращения при съпротивата на синдикатите и правителството.“


Надзорният съвет на Volkswagen се контролира наполовина от представители на работниците, а делът на правителството на Долна Саксония в собствеността традиционно предпазва германските операции на VW от мащабни усилия за преструктуриране.


Миналото преследва компанията


Някога лидер в продажбите на автомобили в Европа, Volkswagen изигра ключова роля в следвоенното икономическо възраждане на Германия с емблематични модели като Beetle и Golf. Конкуренцията обаче се засили: през 2022 г. Peugeot 208 на Stellantis NV изпревари Golf, който доминираше в европейските продажби от 2007 г. насам, а миналата година Model Y на Tesla зае първото място, като Golf падна до седмо.


Маржовете на печалба на марката VW се понижават, като през първата половина на тази година оперативният марж е едва 2,3%, което е спад спрямо миналата година и е далеч под целта от 6,5%, определена за 2026 г.


Тази седмица може да донесе допълнителни сътресения, тъй като в сряда Volkswagen се подготвя да оповести финансовите си резултати за третото тримесечие, очаквайки спад както в продажбите, така и в печалбите. Ще последва втори кръг от преговори с представителите на работниците относно предложените съкращения.


„Тези съкращения са от съществено значение не само за подобряване на маржовете“, каза Шмидт. „Фолксваген се нуждае от тях за дългосрочното си оцеляване.“