Volkswagen обмисля закриване на първите си заводи в Германия

Компанията изпитва затруднение срещу евтините китайски автомобили

Публикувано от Божидар Балевски сеп 03, 2024 в Пазари

Volkswagen AG проучва възможността да затвори заводи в Германия за първи път в историята си, което може да доведе до сериозна конфронтация с профсъюзите, тъй като компанията се бори с предизвикателствата, пред които е изправена най-важната й индустрия.


В понеделник производителят на автомобили разкри, че обмисля и прекратяване на дългогодишно споразумение с работниците, целящо да защити работните места. Основният проблем на компанията е нейната основна марка леки автомобили, която се бори със свиване на маржовете на печалба поради бавното преминаване към електрически превозни средства (ЕПС) и отслабването на потребителските разходи.


Този потенциален ход ще отбележи първия случай, в който Volkswagen затваря завод в Германия от основаването на компанията преди 87 години. След съобщението акциите на VW поскъпнаха с 1,3%, възстановявайки се частично от 13% спад през тази година.


Икономически натиск и профсъюзи


Главният изпълнителен директор на Volkswagen Оливер Блуме наблегна на все по-трудните икономически условия, заявявайки: „Бизнес средата стана още по-предизвикателна, а в Европа навлизат нови конкуренти.“ Той също така посочи, че Германия губи позиции по отношение на конкурентоспособността си като място за бизнес.


Volkswagen се сблъсква с нарастващи разходи за логистика, енергия и труд, които затрудняват подобряването на възвръщаемостта на основната му марка. Маржът на печалбата за марката спадна до 2,3% през първата половина на годината в сравнение с 3,8% през същия период на миналата година. Освен това компанията е загубила инерция в Китай, най-големия си пазар, тъй като гамата ѝ от електромобили изостава от тази на конкурентите, докато по-достъпните китайски електромобили навлизат на европейския пазар.


Разгарящият се конфликт в една от най-големите германски корпорации може да наруши следвоенния баланс, в който работниците имат значително влияние. Дългогодишните споразумения за участие на работниците се обтягат, тъй като нови конкуренти оспорват индустриалната крепост на Германия, а популистки политически партии набират сила.


Политически и икономически последици


Потенциалното затваряне на заводите се случва в политически чувствителен момент, тъй като резултатите от последните избори в Източна Германия донесоха неуспехи за социалдемократите на канцлера Олаф Шолц и неговите коалиционни партньори. Крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“ постигна значителни успехи, включително спечели изборите в Тюрингия, където VW има завод за електромобили в Цвикау.


Депутатът от SPD Бернд Вестфал изрази загриженост, като заяви: „Дълбоко съм обезпокоен, че ръководството на VW вече обмисля закриване на заводи и съкращения. Парламентарната група на SPD стои твърдо на страната на служителите и очаква конструктивни дискусии с работническите съвети и синдикатите.“


Във Фолксваген работят около 650 000 души в световен мащаб, като почти половината от тях са в Германия. Надзорният съвет на компанията е равномерно разпределен между представителите на работниците и ръководството, като германската провинция Долна Саксония държи 20% дял. Тази конфигурация означава, че управленските решения често изискват подкрепата както на работническата страна, така и на милиардерското семейство Порше-Пиех.


Потенциално закриване на заводи


Ръководителят на работническия съвет Даниела Кавало посочи, че ръководството на VW е предупредило, че марката, отговорна за модели като Golf и Tiguan, е изложена на риск да стане нерентабилна. Компанията обмисля да затвори поне един голям завод за производство на автомобили и един завод за компоненти в Германия, както и да прекрати споразуменията за заплатите.


Volkswagen също така преразглежда плановете си за производство на компактен електрически SUV в основния си завод във Волфсбург от 2026 г., което е от решаващо значение за поддържане на капацитета на фабриката. Моделът Trinity, предвиден за производство в Цвикау, също може да претърпи забавяне.


През 2023 г. Volkswagen ще произведе приблизително 9 млн. автомобила, въпреки че разполага с капацитет за производство на 14 млн.


Федералната провинция Долна Саксония изрази подкрепа за усилията на VW за намаляване на разходите, но настоява в дискусиите с представителите на работниците да бъдат проучени алтернативни решения. Стефан Вайл, премиер на провинцията и член на надзорния съвет на VW, заяви: „Очакваме, че няма да се наложи затваряне на заводи поради успешното използване на алтернативи.“


Предишни сблъсъци и по-широки последици


Предишни опити за подобряване на ефективността на германските предприятия на Volkswagen доведоха до напускането на няколко висши ръководители, включително бившите главни изпълнителни директори Бернд Пишетсридер и Херберт Дийс, както и бившия шеф на марката VW Волфганг Бернхард. Тези усилия често предизвикват конфликти с профсъюзите.


Потенциалните съкращения във Volkswagen идват на фона на по-широкия икономически спад в Германия, където индустриалните компании ограничават инвестициите. Пазарната стойност на компанията е спаднала до около 51 млрд. евро (56,5 млрд. долара), въпреки че през миналата година е генерирала 22,6 млрд. евро оперативни приходи.


Германската автомобилна индустрия е изправена пред сериозни предизвикателства, като непопулярното коалиционно правителство на страната се бори с вътрешни спорове и промени в политиката. Миналата година внезапното премахване на стимулите за електромобили от страна на правителството доведе до рязък спад в продажбите на автомобили, което засегна основни доставчици като Robert Bosch и Continental.


През юли Фолксваген обяви възможното закриване на завода в Брюксел, който произвежда електрически Аудита, поради високите разходи и слабото търсене на Q8 e-tron. Компанията също така намали прогнозата си за годината, отчасти поради очакваните разходи за затваряне на завода.


Последният път, когато Volkswagen затвори голям завод за автомобили, беше преди повече от 30 години, когато затвори единствения си завод за сглобяване в САЩ близо до Питсбърг.


Марката Volkswagen разполага със заводи за производство на компоненти в различни германски градове, включително Брунсуик, Касел и Залцгитер, както и със заводи за производство на автомобили във Волфсбург, Емден, Цвикау, Дрезден, Оснабрюк и Хановер.