Тежки измами на Toyota ще им костват милиарди
Къде сбъркаха ръководителите на автомобилния гигант?
Миналата седмица Toyota преживя драматичен спад на пазарната си стойност, губейки приблизително 15 млрд. долара, след като стана ясно, че компанията е участвала във фалшифициране на тестове. Този скандал избухна точно в момента, в който на 3 юни Toyota обяви, заедно с японските си конкуренти Honda, Mazda, Suzuki и Yamaha, че е спряла вътрешните доставки на три модела автомобили поради несъответствие с държавните стандарти за сертифициране.
След оповестяването на скандала на 3 юни акциите на Toyota спаднаха с над 5%, като пазарната капитализация на компанията намаля значително. По същия начин акциите на Mazda, друг голям японски автомобилен производител, спаднаха със 7,7 %, като пазарната стойност на компанията намаля значително.
Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма извърши задълбочена проверка, при която бяха открити и нередности в заявленията за сертифициране на Honda, Suzuki и Yamaha, което допълнително задълбочи кризата в японската автомобилна индустрия. В рамките на седмицата акциите на Honda спаднаха с 5,75%, на Yamaha Motor - с 2,2%, а на Suzuki Motor - леко с 0,3%.
Реакции на компаниите и възстановяване на пазара
Въпреки първоначалния спад, до понеделник се наблюдаваше леко възстановяване на фондовия пазар, като акциите на Toyota се увеличиха с 1,7%, на Honda - с 2,13%, а на Mazda - също с 1,7%. Сузуки и Ямаха също отбелязаха незначителен ръст.
В отговор на констатациите председателят на Toyota, Акио Тойода, поднесе публично извинение, признавайки, че няколко модела, включително Corolla Fielder, Corolla Axio и Yaris Cross, са били тествани с методи, несъответстващи на националните стандарти. По подобен начин Mazda също преустанови производството на моделите Roadster RF и Mazda 2 от 30 май, но увери клиентите, че могат да продължат да управляват своите автомобили.
По-широки последици за индустрията
Скандалът накара Министерството на транспорта да обяви предстоящи проверки на място в петте засегнати компании. Тази проверка е следствие от по-ранен проблем, при който бе установено, че подразделението на Toyota Daihatsu е фалшифицирало тестовете за безопасност при страничен сблъсък за множество модели, което доведе до спиране на доставките на автомобили както в страната, така и в чужбина.
Тази поредица от събития подчертава предизвикателствата, пред които е изправена японската автомобилна индустрия, докато се ориентира в последиците от тези разкрития за доверието на потребителите и спазването на нормативните изисквания.