Тежки измами на Toyota ще им костват милиарди
Къде сбъркаха ръководителите на автомобилния гигант?
Публикувано от Божидар Балевски юни 11, 2024 в Пазари
Миналата седмица Toyota преживя драматичен спад на пазарната си стойност, губейки приблизително 15 млрд. долара, след като стана ясно, че компанията е участвала във фалшифициране на тестове. Този скандал избухна точно в момента, в който на 3 юни Toyota обяви, заедно с японските си конкуренти Honda, Mazda, Suzuki и Yamaha, че е спряла вътрешните доставки на три модела автомобили поради несъответствие с държавните стандарти за сертифициране.
След оповестяването на скандала на 3 юни акциите на Toyota спаднаха с над 5%, като пазарната капитализация на компанията намаля значително. По същия начин акциите на Mazda, друг голям японски автомобилен производител, спаднаха със 7,7 %, като пазарната стойност на компанията намаля значително.
Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма извърши задълбочена проверка, при която бяха открити и нередности в заявленията за сертифициране на Honda, Suzuki и Yamaha, което допълнително задълбочи кризата в японската автомобилна индустрия. В рамките на седмицата акциите на Honda спаднаха с 5,75%, на Yamaha Motor - с 2,2%, а на Suzuki Motor - леко с 0,3%.
Реакции на компаниите и възстановяване на пазара
Въпреки първоначалния спад, до понеделник се наблюдаваше леко възстановяване на фондовия пазар, като акциите на Toyota се увеличиха с 1,7%, на Honda - с 2,13%, а на Mazda - също с 1,7%. Сузуки и Ямаха също отбелязаха незначителен ръст.
В отговор на констатациите председателят на Toyota, Акио Тойода, поднесе публично извинение, признавайки, че няколко модела, включително Corolla Fielder, Corolla Axio и Yaris Cross, са били тествани с методи, несъответстващи на националните стандарти. По подобен начин Mazda също преустанови производството на моделите Roadster RF и Mazda 2 от 30 май, но увери клиентите, че могат да продължат да управляват своите автомобили.
По-широки последици за индустрията
Скандалът накара Министерството на транспорта да обяви предстоящи проверки на място в петте засегнати компании. Тази проверка е следствие от по-ранен проблем, при който бе установено, че подразделението на Toyota Daihatsu е фалшифицирало тестовете за безопасност при страничен сблъсък за множество модели, което доведе до спиране на доставките на автомобили както в страната, така и в чужбина.
Тази поредица от събития подчертава предизвикателствата, пред които е изправена японската автомобилна индустрия, докато се ориентира в последиците от тези разкрития за доверието на потребителите и спазването на нормативните изисквания.