Sony се сблъсква с допълнителни проблеми

Анализ на намаляващите маржове на Sony при игрите на фона на намаляването на продажбите на PS5.

Публикувано от Божидар Балевски фев 20, 2024 в Пазари

Миналата седмица Sony отбеляза значителен спад в пазарната си стойност, като от акциите ѝ бяха изтрити приблизително 10 млрд. долара, след като преразгледа в посока надолу прогнозата си за продажбите на конзолата PlayStation 5 за финансовата година. Макар че тази новина привлече вниманието, анализаторите установиха по-належащ проблем за японския технологичен гигант - намаляващите маржове в ключовия му бизнес с игри.


Проблемите за компанията


Въпреки че първоначалните прогнози бяха счетени за прекалено амбициозни, вниманието се насочи към намаляващата рентабилност в подразделението за игри на Sony. Сега компанията очаква да продаде 21 млн. бройки от PS5 през фискалната година, което е по-малко от първоначалната прогноза за 25 млн. бройки. Тази низходяща корекция, съчетана с намаляването на оперативните маржове в сегмента на игрите, повдигна червени флагове както сред инвеститорите, така и сред наблюдателите на индустрията.


През декемврийското тримесечие Sony отчете оперативен марж от малко под 6 % за бизнеса си с игри, което е в рязък контраст с над 9 % марж, отчетен през същия период на предходната година. 


Оперативният марж се отнася до процента от приходите, който остава след приспадане на оперативните разходи, като заплати, суровини, комунални услуги и други разходи, пряко свързани с производството и продажбата на стоки или услуги. С други думи, оперативният марж отразява колко ефективно компанията управлява основните си бизнес операции, за да генерира печалба, преди да се вземат предвид лихвите и данъците. Това е ключов финансов показател, който дава представа за оперативната ефективност и рентабилността на компанията. По-високият оперативен марж обикновено показва по-добра оперативна ефективност и по-силна рентабилност.


Атул Гоял, анализатор на капиталови инструменти в Jefferies, подчерта това несъответствие, като отбеляза, че преди първото тримесечие на 2022 година маржът на гейминга постоянно се е движил около 12-13% през предходните четири години. Настоящият едноцифрен марж, въпреки благоприятните пазарни условия, остави анализаторите озадачени и разочаровани.


Оптимистична надежда


Може да се очаква, че Sony ще се възползва от различни странични възможности, които теоретично би трябвало да повишат маржовете. Сред тях са все по-широкото разпространение на цифровите продажби на игри и доходоносната абонаментна услуга PS Plus, която осигурява приблизително 50 % печалба. Въпреки че тези потоци от приходи достигнаха рекордно високи нива, маржовете на Sony в областта на игрите се понижиха до почти десетилетни минимуми. Това несъответствие породи опасения относно оперативната ефективност и стратегическата насока на компанията.


Серкан Тото, главен изпълнителен директор и основател на базираната в Токио консултантска компания за игри Kantan Games, предложи, че макар разходите за производство на хардуер да са намалели с остаряването на PS5 и подобряването на "икономиите от мащаба" (economies of scale), нарастващите разходи за производство на софтуер оказват натиск върху маржовете. Увеличаването на бюджетите за хитови заглавия, като например "Спайдърмен 2", разработен от Insomniac Games, собственост на Sony, е довело до намаляване на рентабилността. С производствени разходи, оценявани на около 300 млн. щатски долара, тези високобюджетни заглавия с течение на времето значително повлияха на маржовете на Sony в областта на игрите.


"Economies of scale" се отнася до явлението, при което средните производствени разходи намаляват с увеличаване на мащаба на производството. С други думи, тъй като едно дружество произвежда повече стоки или услуги, то може да разпредели постоянните си разходи (като например режийни разходи за производство, оборудване и съоръжения) върху по-голям брой единици, което води до по-ниски средни разходи на единица. Това повишаване на ефективността често се свързва с увеличаване на обема на производството, което може да доведе до спестяване на разходи, по-висока рентабилност и конкурентни предимства за дружеството.


Отговорът на Sony


Последиците от намаляването на маржовете на Sony при игрите се простират отвъд краткосрочните финансови резултати. Те подчертават по-широките предизвикателства, пред които е изправена игралната индустрия, включително нарастващите разходи за разработка, променящите се предпочитания на потребителите и засилващата се конкуренция. Способността на Sony да се справи с тези неблагоприятни фактори и ефективно да монетизира активите си в областта на игрите ще бъде от решаващо значение за поддържане на дългосрочен растеж и стойност за акционерите.


Освен това инвеститорите следят отблизо отговора на Sony на тези предизвикателства. Стратегическите инициативи на компанията, включително мерките за управление на разходите, оптимизирането на продуктовото портфолио и инвестициите в създаването на съдържание, ще бъдат внимателно проучвани за тяхната ефективност при възстановяването на рентабилността и стимулирането на бъдещия растеж. Ясната комуникация от страна на ръководството на Sony по отношение на стратегията и изпълнението й ще бъде от съществено значение за възстановяване на доверието на инвеститорите и за възвръщане на загубената пазарна стойност.


В заключение, неотдавнашните трудности на Sony подчертават сложността и несигурността, присъщи на игралната индустрия. Въпреки че PS5 остава изключително желан продукт, компанията трябва да се справи с основните проблеми в своя бизнес с игри, за да разгърне пълния си потенциал. Докато Sony се ориентира в този предизвикателен пазар, инвеститорите ще следят отблизо способността ѝ да се адаптира, да въвежда иновации и да се възползва от нововъзникващите възможности в динамичния свят на игрите.