Си Дзинпин е в Европа. Ето кои сектори са най-податливи на волатилност

Китайският лидер е в Европа за първи път от 5 години, ще посети Франция, Унгария и Сърбия

Публикувано от Божидар Балевски май 07, 2024 в Геополитика

Китайските компании - от производители на електрически превозни средства до инфраструктурни фирми - са готови да усетят значително въздействие от посещението на президента Си Дзинпин в Европа тази седмица на фона на ескалиращото търговско напрежение.


Тъй като Европа засилва протекционистката си позиция заедно със САЩ, тя разширява разследванията на огромния промишлен капацитет на Китай. В същото време Европейският съюз се движи в деликатен баланс, опитвайки се да привлече китайски инвестиции, като в Унгария планира да засили инициативата на Си „Пояс и път“ с нови споразумения.


Тази визита бележи и ключов момент за китайския фондов пазар, който бележи съживяване, тъй като международните инвеститори се завръщат, привлечени от по-добрите оценки и признаците за подобряване на печалбите. Въпреки това несигурността, свързана с глобалното геополитическо напрежение, продължава да буди сериозно безпокойство.


В неотдавнашен доклад Маартие Вийфелаарс, старши икономист в Rabobank International, подчерта нарастващия европейски контрол върху сектори, включващи слънчеви панели, вятърни турбини и медицински изделия. Вийфелаарс отбеляза зависимостта на Европа от Китай не само по отношение на износа, но и по отношение на критичните доставки, необходими за нейния енергиен преход.


Ключови сектори за наблюдение:


Електрически превозни средства (ЕПС)


Електрическите превозни средства са на преден план в търговските спорове. След дискусиите със Си в Париж председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен изтъкна въпроса за силно субсидираните китайски продукти, които влизат в Европа. Европейската комисия обмисля допълнителни мита, като решенията може да бъдат обявени до юли, тъй като анализаторите от Rhodium Group предполагат, че може да се наложи митата да достигнат 55%, за да се възпре ефективно вносът.


Ръстът на китайския износ на автомобили за Европа, особено от компании като BYD Co. и притежаваната от SAIC Motor Corp. компания MG Motor, е значителен. Geely Automobile Holdings Ltd. също има значителни приходи от Европа, които съставляват поне 13 % от общите му приходи. Продължаващите търговски търкания обаче могат да бъдат в ущърб и на двете страни. Според Тревър Алън от BNP Paribas SA европейските производители на електрически автомобили с батерии разчитат на евтини китайски компоненти за сглобяване, докато китайските производители на автомобили разглеждат Европа като важен пазар за разширяване на дейността си.


Франция се опитва да балансира между по-строгите търговски политики и усилията за осигуряване на китайски инвестиции, като министърът на финансите Бруно Льо Мер подкрепя потенциалните планове на BYD за създаване на производствени предприятия във Франция.


Възобновяеми енергийни източници


Антисубсидийните разследвания на ЕС вече обхващат и китайските доставчици на проекти за слънчева и вятърна енергия поради опасения, че евтиният внос засяга местните индустрии. Например германското подразделение на Longi Green Energy Technology Co. е обект на проверка заради участието си в румънски соларен проект. Въпреки спада в акциите на Longi Green след обявяването на проверката, общият пазар на чиста енергия в Китай остава стабилен.


Инфраструктура и медицински изделия


Значително развитие се очаква в Сърбия и Унгария, където посещението на Си може да доведе до по-нататъшно сътрудничество в рамките на инициативата „Пояс и път“. Преките китайски инвестиции в тези страни вече надхвърлят 15 млрд. долара. Например CRRC Corp. отбеляза успех в Сърбия с договор за високоскоростни влакове.


Междувременно секторът на медицинските изделия е нащрек, тъй като неотдавнашните разследвания на ЕС могат да засегнат компании като Shenzhen Mindray Bio-Medical Electronics Co, въпреки че настоящият им пазарен дял в Европа остава минимален.


В хода на европейската обиколка на Си резултатите от тези ангажименти вероятно ще повлияят не само на търговските отношения, но и на стратегическите икономически и политически съюзи между Китай и Европа.