Shein с първично публично предлагане в САЩ, сигнализирайки амбиции за глобална експанзия

Каква е последната оценка на компанията и SWOT анализ на предлагането

Публикувано от Божидар Балевски ное 28, 2023 в Пазари

Основаният в Китай гигант в областта на по-достъпната мода Shein поверително подаде заявление за първично публично предлагане (IPO) в САЩ, тъй като се стреми да засили глобалното си присъствие. Търговецът на дребно, чиято последна оценка е впечатляваща - 66 млрд. долара, е използвал услугите на финансовите гиганти Goldman Sachs, JPMorgan и Morgan Stanley като водещи сътрудници за очакваното IPO.

Този ход идва на фона на стремителния възход на Shein през последните години, който завладява глобалната потребителска база с моделите си, широката продуктова гама и конкурентните цени. Въпреки това компанията не е била предпазена от предизвикателства, тъй като е била изправена пред обвинения в използване на принудителен труд във веригата си за доставки, нарушаване на трудовото законодателство, увреждане на околната среда и обвинения в кражба на дизайн от независими творци.

В условията на тези предизвикателства Shein в момента е обект на разследване от страна на Комисията по въпросите на Китайската комунистическа партия към Камарата на представителите, като опасенията, изразени от законодатели, включително 16 републикански главни прокурори, предизвикват призиви за контрол от страна на Комисията по ценните книжа и фондовите борси на САЩ (SEC), за да се гарантира спазването на трудовите стандарти преди първичното публично предлагане.

Марсело Клауре, заместник-председател на групата на компанията, отговори на опасенията, като заяви, че Shein сътрудничи на властите и категорично отрича наличието на принудителен труд в своите фабрики. Компанията призна за случаи на принудителен труд във веригата си за доставки и подчерта, че продължава да полага усилия за коригиране на ситуацията.

Силни и слаби страни 

За да разберем повече за бизнеса на Shein и предимствата и недостатъците на компанията спрямо нейните конкуренти, ще направим един кратък SWOT анализ. SWOT анализът предоставя цялостен преглед на даден бизнес или конкретен проект, като разглежда вътрешните му силни и слаби страни, както и външните възможности и заплахи. Съкращението "SWOT" означава Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats. 

Силни страни (Strengths):

Широка продуктова гама: Shein предлага широка и разнообразна гама от модерни и достъпни модни артикули, което привлича широка клиентска база.

Гъвкава верига за доставки: Shein е известна с бързата си верига за доставки, която позволява бърза смяна на модните тенденции и намалява времето за пускане на пазара.

Глобално присъствие: Shein има силно международно присъствие, като обслужва глобална клиентска база чрез своята онлайн платформа.

Слаби страни (Weaknesses):

Загриженост за качеството: Някои клиенти изразиха загриженост относно качеството на продуктите на Shein, като проблемите бяха свързани с качеството на тъканите и несъответствията в размерите.

Опасения, свързани с околната среда: Бързата мода често се свързва с опасения за околната среда поради въздействието ѝ върху устойчивостта. Shein, подобно на други марки за бърза мода, може да се сблъска с критики в това отношение.

Възможности (Opportunities):

Растеж на електронната търговия: Продължаващият ръст на електронната търговия предоставя възможност на Shein да разшири своето онлайн присъствие и да достигне до нови клиенти.

Устойчиви модни тенденции: Възприемането на устойчиви и етични практики в отговор на нарастващата осведоменост на потребителите може да бъде възможност за Shein да подобри имиджа на своята марка.

Заплахи (Threats):

Конкуренция: Интензивната конкуренция на пазара на бърза мода от страна на утвърдени марки като Zara, H&M и нововъзникващи онлайн конкуренти представлява заплаха за пазарния дял на Shein.

Регулаторни предизвикателства: Промените в нормативната уредба, свързана с онлайн търговията на дребно, защитата на личните данни и трудовите практики, могат да представляват предизвикателство за Shein.

Следващите стъпки за компанията

Стратегическите маневри на Shein за противодействие на негативните възприятия включват придобиване на една трета дял в Sparc Group, съвместно предприятие, в което участват фирмата за управление на марки Authentic Brands Group и собственикът на търговски центрове Simon Property Group. Този ход позиционира Shein като сериозен съюзник на САЩ, който потенциално може да смекчи скептицизма на регулаторните органи.

Засилвайки допълнително присъствието си в САЩ, Shein си сътрудничи с бившия си конкурент Forever 21 за пускането на линия дрехи с обща марка. Партньорството включва проектиране, производство и дистрибуция от страна на Shein, придружено от различни събития в магазините на Forever 21.

Макар че тези инициативи са израз на целенасочените усилия на Шейн да промени имиджа си, предизвикателствата продължават. Главният изпълнителен директор на компанията, Sky Xu, остава загадъчна фигура, която избягва публични интервюта и поддържа ниво на секретност, необичайно за публично търгуваните фирми. Това, в съчетание с неяснотите около гражданството на Xu, представлява допълнително ниво на сложност за регулаторните органи на САЩ.

Изборът на Goldman Sachs, JPMorgan и Morgan Stanley за водещи сътрудници подчертава ангажимента на компанията за успешно IPO. Педантичният подход на Shein, включително поверителното подаване на документи, което позволява корекции в комуникацията със SEC, показва методична подготовка за дебют на публичния пазар, потенциално през 2024 г.

Тъй като Shein се стреми да преодолее регулаторните пречки и да преосмисли своята история, глобалната модна сила се намира в критичен момент, стремейки се да установи доверие и надеждност, докато навлиза в динамичния пейзаж на американските капиталови пазари.