Японците отстъпват на китайците
Китайските производители на автомобили изпреварват японските гиганти на световния пазар
Публикувано от Любомир Стойчевски ное 27, 2024 в Пазари
Японските производители на автомобили са изправени пред трудни времена, тъй като Китай продължава агресивната си експанзия в световния автомобилен сектор. Доскоро доминиращи марки като Toyota, Honda и Nissan бързо губят пазарен дял на ключови пазари, включително в Китай и Югоизточна Азия.
В Китай, най-големия автомобилен пазар в света, японските производители се борят да не изостават от вълната от местни марки електрически превозни средства, които заливат пазара. Тази конкуренция не се ограничава само до Китай - китайските производители на автомобили навлизат значително в Югоизточна Азия, която в миналото е била крепост на японските автомобили.
Между 2019 и 2024 г. японските автомобилни производители отбелязват най-големи загуби на пазарен дял в Китай, Сингапур, Тайланд, Малайзия и Индонезия, според анализ на Bloomberg на данни за продажбите и регистрацията на автомобили.
В Китай всичките шест японски автомобилни производители, проследени от Bloomberg, отбелязват спад в продажбите. Дори Toyota, най-големият производител на автомобили в света по обем, е отбелязал стагнация в продажбите и производството. В Югоизточна Азия, където японските марки някога доминираха в почти всички сегменти, се наблюдава промяна. Например в Индонезия и Тайланд китайските производители на автомобили постоянно намаляват господстващото положение на японските. В Сингапур пазарният дял на японските производители на автомобили спада от над 50 % през 2019 г. до едва 35 % през 2024 г.
Предимството на Китай при електрическите превозни средства
Китайските производители на автомобили значително увеличиха пазарния си дял благодарение на лидерството си в областта на технологиите за електрически превозни средства. BYD, виден китайски производител на електромобили, се превърна в основен играч в Индонезия, като се класира на шесто място по продажби в рамките на няколко месеца след навлизането си на пазара. За същия период китайските марки общо са спечелили 23% пазарен дял в Китай, докато всички японски марки са отбелязали загуби.
За разлика от тях японските производители на автомобили по-бавно възприемат изцяло електрическите превозни средства, като вместо това предпочитат да се съсредоточат върху хибридните технологии. Въпреки че хибридите се радват на подновен интерес на пазари като Северна Америка, тази стратегия остави японските марки да изостават на пазари, ориентирани към електрическите превозни средства, като Китай, където усъвършенстваната технология на батериите и софтуерната интеграция определят стандартите.
Въпреки спада Toyota успя да запази позиции в някои сегменти, особено благодарение на силната си производствена база в Югоизточна Азия. През 2023 г. на Тайланд и Индонезия се падат близо 10% от 11-те милиона автомобила, произведени от Toyota в световен мащаб. Производството на бензинови автомобили с голям двигател й е помогнало да запази конкурентоспособността си на тези пазари.
Въпреки това конкуренти като BYD бързо набират скорост. Например BYD Seal, средно голям електрически автомобил на цена от 40 000 USD, се превърна в хит в Индонезия, оспорвайки господството на Toyota.
Стратегически ходове на японските марки
За да се преборят с нарастващата заплаха, японските производители на автомобили инвестират много в нови технологии. Toyota наскоро представи прототип на двигател с вътрешно горене, който не отделя въглерод, и разработва собствена софтуерна платформа, за да се конкурира с усъвършенстваните функции на китайските електрически автомобили. Honda, Nissan и Mitsubishi също създават стратегически партньорства, за да подобрят възможностите си в областта на електромобилите и софтуера.
Световната репутация на Япония като производствен център също намалява. Някога Япония произвеждаше над 20 % от световното производство на автомобили, а сега - само 11 %. За разлика от тях Китай се превърна в най-големия производител на автомобили в света, подкрепен от конкурентната си технология за батерии и способността си да създава ефективни вериги за доставки.
В перспектива
Китайските производители на автомобили използват силните си страни в областта на евтините батерии и разширяват производствените си възможности, за да завладеят нововъзникващи пазари като Югоизточна Азия, Близкия изток и Африка. Тъй като тези марки продължават да правят нововъведения и да се развиват, японските производители на автомобили трябва бързо да се адаптират, за да възвърнат конкурентното си предимство в развиващия се автомобилен пейзаж.
Глобалното преминаване към електрически превозни средства представлява едновременно предизвикателство и възможност за японските производители на автомобили. Въпреки че опитът им в областта на хибридните автомобили остава ценен, по-силната им ангажираност с изцяло електрическите технологии е от съществено значение за конкурентоспособността им на пазарите на бъдещето.