Полупразните заводи за автомобили в Европа са сигнал за проблеми за работниците

Някои немски автомобилни марки обмислят сериозно съкращение на работната ръка

Публикувано от Божидар Балевски сеп 11, 2024 в Пазари

Няколко големи автомобилни производители не използват пълноценно производствените си заводи в Европа - ситуация, която представлява значителен риск за работната сила.


Volkswagen AG, например, защити спорното си намерение за закриване на заводи в Германия - ход, който никога преди не е предприемал. Това е сигнал за суровата реалност, пред която е изправена отслабващата автомобилна индустрия в Европа, която вероятно ще преживее още закривания на заводи в близко бъдеще.


Според анализ на Bloomberg News на данни от Just Auto, почти една трета от основните автомобилни заводи, собственост на петте най-големи европейски автомобилни производители - BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault и VW - са работили с по-малко от половината от производствения си капацитет през миналата година. Това недостатъчно натоварване показва по-дълбоки проблеми на европейския автомобилен пазар, който губи позиции пред световните си конкуренти. Всяко затваряне на предприятия ще подчертае още повече опасенията, че регионът е изправен пред продължително икономическо забавяне.


1/3 от големите европейски автомобилни заводи работят под половината от капацитета си:


Капацитет на автомобилните фабрики в Европа

Източник: Just Auto Data


Производството на автомобили в европейските заводи, притежавани от BMW, Mercedes-Benz, Renault, Stellantis и Volkswagen, остава забележително ниско през 2023 г. При положение че продажбите на автомобили в Европа все още са с около 3 милиона под нивата отпреди пандемията, заводите остават недостатъчно натоварени, което застрашава хиляди работни места. Неотдавна VW обяви, че ще премахне дългогодишните гаранции за работни места за германските работници. Този ход, съчетан с по-бавното от очакваното търсене на електрически превозни средства (ЕПС) и засилената конкуренция на големи пазари като САЩ и Китай, принуди производителите да проучат мерки за намаляване на разходите в Европа.


Моделът Y на Tesla, който стана най-продаваният автомобил в Европа миналата година, в съчетание с агресивната конкуренция от страна на китайски производители като BYD Co, засили натиска. „Все повече автомобилни производители се конкурират за един свиващ се пазар“, обясни независимият автомобилен анализатор Матиас Шмид. „Неизбежно някои заводи ще трябва да бъдат затворени.“


Затварянето на заводи в Европа се очертава от години, изострено от нарастващите разходи за труд поради недостиг на работници и по-високите цени на енергията, допълнително повишени от войната в Украйна. При положение че автомобилната индустрия формира над 7% от БВП на Европейския съюз и осигурява повече от 13 милиона работни места, несправянето с проблемите може да означава катастрофа за икономиката на региона. Заводите за сглобяване на автомобили често са икономическа котва за цели общности, като осигуряват работни места не само в самите заводи, но и за близките предприятия.


Ситуацията в Германия е особено тревожна. Някога световен лидер в производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене, сега германските автомобилни производители се борят да преминат към електрически превозни средства. Наскоро BMW предупреди, че печалбата му може да бъде засегната поради проблеми с веригата за доставки и по-слабото търсене в Китай. Само няколко часа по-късно VW потвърди, че ще прекрати гаранциите за работни места в Германия, създавайки предпоставки за потенциално дълъг спор с профсъюзите. Миналата седмица работниците в завода на VW във Волфсбург изразиха разочарованието си от плановете за съкращения, които са реакция на спадащите продажби.


Натискът върху европейските автомобилни заводи се увеличава


Според Фабиан Брандт, експерт в консултантската фирма Oliver Wyman, автомобилните заводи в Европа са изправени пред „огромен натиск за консолидация“. Неефективните заводи вероятно ще бъдат закрити, тъй като автомобилните производители се стремят да оптимизират производството.


Въпреки че степента на използване на капацитета може да варира в зависимост от фактори като видове продукти и разходи за труд, завод, който работи с капацитет под 50%, вероятно губи пари. Въпреки усилията за намаляване на оперативните разходи по време на пандемията, заводите, работещи на такива ниски нива, ще се борят да останат печеливши, каза анализаторът Майкъл Дийн.


Новите модели понякога могат да помогнат за запълване на производствените празнини. Например Mercedes-Benz, който се развива по-бавно от BMW в продажбите на електрически превозни средства, планира да представи няколко нови модела, за да увеличи търсенето. Компанията също така заяви, че работната ѝ сила е защитена от принудителни съкращения поне до края на 2029 г.


VW, от друга страна, е по-успешен в увеличаването на производството след пандемията, но обширната му заводска мрежа, изградена чрез придобивания като Skoda, Bentley и Lamborghini, го остави с излишен капацитет в Европа. Автомобилният производител дори отложи изграждането на нов завод за електромобили в Германия на стойност 2 млрд. евро, след като продажбите започнаха да се забавят. Неотдавна VW намекна за възможността да затвори завода си в Брюксел поради слабото търсене на Audi Q8 e-tron.


Ефектът от забавянето на продажбите на електрически превозни средства става все по-очевиден. Автомобилни производители като VW и Volvo намалиха целите си за електрификация, оставяйки доставчиците в уязвимо положение. Печалбата на Stellantis, ръководена от съкращаващия разходите главен изпълнителен директор Карлос Таварес, рязко спадна, главно поради трудностите на пазара в САЩ. Междувременно германските автомобилни производители като VW са изправени пред по-силна конкуренция от страна на местните производители в Китай.


Renault успя да избегне най-лошото от забавянето, като главният изпълнителен директор Лука де Мео наскоро съобщи, че компанията работи с 90% капацитет и дори наема служители. Миналата година обаче ремонтът на моделната гама на Renault доведе до намаляване на производството в някои от френските заводи.


Закриване на заводи: Последна мярка


Въпреки че затварянето на заводи в Европа не е нещо нечувано - Honda затвори завода си в Суиндън в Обединеното кралство преди три години, което доведе до закриването на около 3000 работни места - то обикновено се разглежда като крайна мярка в регион, където профсъюзите и политиците имат значително влияние върху корпоративните решения.


Плановете на Volkswagen за закриване на заводи ще бъдат разгледани от надзорния съвет, където представителите на работниците и регионалните политици имат значителна власт. Междувременно френското правителство превръща Северна Франция в център за производство на акумулатори, за да осигури бъдещето на Renault, докато италианската Stellantis се сблъска с критики от страна на правителството заради плановете си да премести производството в региони с по-ниски разходи. Stellantis дори спря производството на електромобили в завода си в Мирафиори това лято след 63% спад в производството през първата половина на годината.


Както отбеляза Шмид, автомобилните производители се стремят да закрият неефективните заводи, за да останат конкурентоспособни. Въпреки това преодоляването на съпротивата на профсъюзите ще бъде голямо предизвикателство.