Подкрепеният от SpaceX стартъп за летящи коли

Компанията Alef Aeronautics заяви, че броят на предварителните поръчки наскоро е достигнал нов рекорд от 2850 броя.

Публикувано от Божидар Балевски мар 05, 2024 в Пазари

Футуристичната мечта за летящи автомобили се доближава до реалността, като базираният в Калифорния стартъп Alef Aeronautics предизвиква значителен интерес към своя нов дизайн на летящ автомобил. Компанията наскоро обяви, че е постигнала рекордните 2850 предварителни поръчки за своя Model A - двуместен електрически автомобил с вертикално излитане и кацане (eVTOL), което предизвика вълнение и разпали дебати за бъдещето на градската мобилност.


Огромна цена за амбициозна визия


Моделът A на Alef се отличава на бързо развиващия се пазар на eVTOL със своя уникален дизайн. Приличащ на елегантен автомобил с мрежеста обвивка, предпазваща осем вътрешни ротора, той се отклонява от обичайните модели, наподобяващи реактивни самолети с крила или големи ротори в стил хеликоптер. Тази отличителност има своята цена - 300 000 долара за бройка. Главният изпълнителен директор Джим Духовни оправдава високата цена, като се позовава на статута на Alef като стартираща компания и на постоянните разходи за разработка.


Тази висока цена обаче повдига въпроси относно достъпността и потенциала на компанията да превърне предварителните поръчки в реални продажби. Духовни признава това предизвикателство, като подчертава "бавното" разгръщане на производството и ограничава очакванията относно обема на летящите автомобили, които скоро ще се появят в небето.


Хибриден подход за градска мобилност


Модел А е проектиран като хибриден автомобил, който предлага както възможности за движение по пътищата, така и вертикално излитане за пътуване във въздуха. Тази двойна функционалност е насочена към едно потенциално бъдеще, в което летящите автомобили безпроблемно се интегрират в съществуващите градски пейзажи. На пътя автомобилът използва електрически двигатели, монтирани на четирите колела, за шофиране, подобно на всеки стандартен електрически автомобил. Когато премине в режим на полет, осемте му независимо въртящи се витла позволяват многопосочна маневреност. Докато е във въздуха, Model A може да достигне скорост от 110 мили в час, докато скоростта му на пътя е ограничена до 25-35 мили в час.


Регулаторни пречки и пътят до 2025 година


Alef има за цел да пусне на пазара Model A през 2025 година. За да се постигне това, от решаващо значение е получаването на регулаторни одобрения от Федералната авиационна администрация (FAA). През 2023 година компанията си осигури специален сертификат за летателна годност за ограничени цели, но осигуряването на допълнителни одобрения за търговски пътнически полети остава значителна пречка.


Освен това заявената от Alef класификация на свръхлек автомобил, основана на теглото му от 850 кг, може да предложи някои предимства в процеса на одобрение. Остават обаче опасенията относно интегрирането на тези превозни средства в съществуващото въздушно пространство и осигуряването на безопасно съвместно съществуване с традиционния въздушен трафик.


Поглед към бъдещето


Въпреки че броят на предварителните поръчки и амбициозната визия на Alef привличат вниманието на широката общественост, няколко въпроса остават без отговор. Компанията е изправена пред предизвикателства, свързани с увеличаването на производството, преодоляването на регулаторните пречки и решаването на проблемите, свързани с безопасността. Освен това високата цена може да ограничи непосредствения пазар за Model A.


Въпреки тези опасения, напредъкът на Alef означава значителна стъпка напред в стремежа към летящи автомобили. Тъй като компанията се ориентира в сложността на разработването и регулаторното одобрение, Модел А служи като осезаем пример за иновативните усилия, които се стремят да направят революция в градския транспорт. Дали тази футуристична визия ще се превърне в практична и широко достъпна реалност, предстои да разберем, но предварителните поръчки на Alef несъмнено сигнализират за нарастващ обществен интерес и подчертават потенциала на летящите автомобили да предефинират начина, по който ще пътуваме в бъдеще.