Пазарът на произведения на изкуството е в тежко положение

Една от най-големите аукционни къщи е пред разпад

Публикувано от Божидар Балевски сеп 25, 2024 в Пазари

Понастоящем пазарът на произведения на изкуството е изправен пред значителен спад, като Sotheby's усеща най-силно влиянието му. Фактори като икономическото забавяне в Китай, глобалните конфликти и несигурността около изборите в САЩ влошиха ситуацията за известната аукционна къща. Този спад идва в труден момент за собственика на Sotheby's, милиардера Патрик Драхи, който същевременно се сблъсква с финансовия натиск от страна на своята телекомуникационна империя Altice, която е в процес на преструктуриране.


През последните години Sotheby's се радваше на силни продажби, генерирайки над 7 млрд. долара годишно и постигайки рекордни цени за творби на художници като Густав Климт и Рене Магрит. Въпреки това, поради нарастващите опасения за паричните потоци, аукционната къща съобщава, че е забавила плащанията към доставчиците на произведения на изкуството и консерваторите с до шест месеца. Тази пролет някои висши служители дори получиха предсрочно изискуеми суми вместо поощрителните си възнаграждения, а вътрешните дискусии породиха опасения относно способността на компанията да изпълнява задълженията си за заплати.


Проблемите на Sotheby’s


Драхи, който е изправен и пред значително финансово напрежение, свързано с дълговете на Altice в размер на около 60 млрд. долара, се опитва да овладее ситуацията. Имаше надежди, че той може да продаде част от Sotheby's, за да облекчи финансовото бреме на Altice. Към настоящия момент Sotheby's има дълг от 1,8 млрд. долара, който почти се е удвоил, откакто Драхи купи аукционната къща през 2019 г. Инвеститорите изразиха опасения, че намаляващите продажби на компанията и повишаващите се лихвени проценти се отразяват на паричните ѝ потоци, което доведе до рязък спад в стойността на облигациите ѝ по-рано тази година.


За да се справи с тези предизвикателства, Sotheby's сключи сделка за 1 млрд. долара за продажба на дял на държавния инвестиционен фонд на Абу Даби ADQ - ход, който осигури известно временно облекчение. Сделката, която се очаква да бъде приключена по-късно през годината, включва и вноска от Драхи, въпреки че сумата остава неразкрита.


Въпреки тези трудности Чарлз Стюарт, главен изпълнителен директор на Sotheby's, омаловажи опасенията, като посочи възстановяването на цените на облигациите на компанията след обявяването на инвестицията на ADQ като доказателство за стабилност. Той подчерта, че инвестицията ще позиционира Sotheby's за бъдещ растеж. Говорителка на Sotheby's също така подчерта, че под ръководството на Драхи компанията е станала по-голяма, по-диверсифицирана и по-печеливша, като са направени значителни инвестиции за подобряване на съоръженията и технологиите.


Пазарът на произведения на изкуството изпитва затруднения


Въпреки това по-широкият пазар на произведения на изкуството изпитва затруднения, тъй като нарастващите лихвени проценти и инфлацията повишават разходите за сделки с произведения на изкуството. Колекционерите, които гледат на изкуството като на инвестиция, стават все по-колебливи, което води до по-слаби продажби на панаирите за изкуство и закриване на по-малки галерии. 


Купувачите на съвременно изкуство, по-специално, изпитаха „шок от стикерите“ след години на завишени цени на новопоявили се художници. Тази несигурност разклати доверието на колекционерите, като базираният в Далас колекционер Хауърд Рачофски отбеляза, че този път няма много колекционери, които да чакат да спасят пазара.


Драхи, известен с това, че използва дългове, за да разрасне телекомуникационната си империя, се сблъска с подобни предизвикателства и при Sotheby's. След като придоби аукционната къща за 2,7 млрд. долара през 2019 г., той издаде облигации и заеми на стойност 1,1 млрд. долара, за да финансира покупката, и пое допълнителен дълг. Той също така е похарчил големи суми за придобивания и ремонти, включително сделка за придобиване на емблематичната сграда Breuer в Ню Йорк за най-малко 100 млн. долара.


Фалит на Sotheby’s!?


Въпреки амбициозните разходи Драхи извлича средства от Sotheby's, като след придобиването е изплатил 1,2 млрд. долара под формата на дивиденти на компанията майка. През по-проспериращите години това оставаше до голяма степен незабелязано, тъй като притокът на богати колекционери от региони като Китай, Русия и Близкия изток движеше успеха на Sotheby's. С охлаждането на пазара обаче тези финансови стратегии започват да будят безпокойство.


През първата половина на 2023 г. Sotheby's отчита 115 млн. долара загуба в аукционната си дейност, което е в рязък контраст с печалбата от 3 млн. долара, отчетена през същия период на предходната година. Коригираният оперативен свободен паричен поток на компанията също спадна с 43% на годишна база, а агенции за кредитен рейтинг като Moody's и S&P понижиха рейтинга на дълга на Sotheby's, позовавайки се на проблеми с управлението, свързани с продължаващото изплащане на дивиденти въпреки влошените финансови резултати.


Стюарт отговори на тези опасения, като заяви, че цялостната финансова картина на компанията включва и други печеливши подразделения като недвижими имоти и финансови услуги. Той също така отрече, че дивидентите на Sotheby's се използват за подпомагане на други бизнеси на Drahi.


Придобиването на Sotheby's от Драхи през 2019 г. отбеляза първото му навлизане на пазара на луксозни стоки. Първоначално имаше несигурност за това как той ще управлява историческата аукционна къща, която е основана през 1744 г. Макар че опитът на Драхи е в областта на телекомуникациите, подходът му към Sotheby's се разглеждаше като семейна инвестиция. През 2021 г. синът му Нейтън беше повишен в длъжност, за да наблюдава операциите на Sotheby's в Азия - ключов пазар за компанията.


Sotheby's също така въведе промени в практиките си за плащане, като удължи времето, необходимо за плащане на продавачите и доставчиците на услуги. Този ход позволи на аукционната къща да задържа средства за по-дълги периоди, но предизвика загриженост сред засегнатите.


Когато пандемията удари, Sotheby's бързо се насочи към онлайн продажби и намали персонала си по време на блокирането. Тези мерки за ефективност обаче доведоха до по-малък брой представители на Sotheby's, които присъстваха на ключови събития в света на изкуството след пандемията.


Стратегията на Sotheby's за задържане на талантите също бе изправена пред предизвикателства. Драхи преразгледа програмата за стимулиране на ключови служители, като намали незабавното им заплащане с до 20% с обещание за бъдещи плащания въз основа на резултатите на компанията. Когато обаче дойде време да се изпълни това обещание, на някои служители бяха издадени записи на заповед вместо парични плащания, което предизвика разочарование.


През февруари Sotheby's промени структурата на таксите си, като опрости начините за таксуване на купувачите и продавачите. Промените включват фиксирана такса от 20 % за предмети, продавани за 6 млн. долара или по-малко, и такса от 10 % за произведения с по-висока цена. На продавачите също така се налага 10% такса за първите 500 000 долара от продажби под 5 млн. долара. Това преструктуриране предизвика дебати за това дали ще привлече или отблъсне пратките, особено от продавачите на средния пазар.


Тъй като пазарът на изкуство е изправен пред несигурно бъдеще, Sotheby's се надява да увеличи продажбите, като се съсредоточи върху престижни търгове, като предстоящата през ноември продажба на колекцията на Sydell Miller, която включва картина на Клод Моне на стойност 60 млн. долара. Освен това Sotheby's удвои усилията си на азиатския пазар, като отвори ново луксозно пространство в Хонконг, въпреки че неотдавнашните забавяния на есенната серия от разпродажби породиха опасения относно наличието на ключови произведения.


Като цяло предизвикателствата, пред които е изправена Sotheby's, са емблематични за по-широките трудности на пазара на изкуство, който преминава през период на нестабилност и финансов натиск.