Nike е изправена пред срив на акциите

За второ поредно тримесечие Nike не успява да отговори на прогнозите на Wall Street за продажбите.

Публикувано от Божидар Балевски дек 22, 2023 в Пазари

Световноизвестният гигант в производството на спортни облекла Nike предизвика шокова вълна на пазара, тъй като обяви значително намаляване на прогнозите си за продажбите и разкри планове за мащабна инициатива за намаляване на разходите с 2 млрд. долара през следващите три години. Стратегическата промяна предизвика значителна пазарна реакция, като акциите на Nike се сринаха с над 10 % след съобщението, което доведе до по-широки опасения относно резултатите на компанията и нейното позициониране на пазара на дребно.


Решението на Nike да коригира прогнозата си за продажбите дойде заедно с оповестяването на цялостен план за съкращаване на разходите, което засили опасенията на инвеститорите и анализаторите в сектора. Незабавната реакция на акциите беше значителен спад от 12 % след края на работния ден, което отразяваше опасенията относно последиците от тези стратегически корекции. Въпреки увеличението на акциите на Nike с 4,7 % от началото на годината до обявяването, последвалата пазарна реакция показа уязвимостта дори на гигантите в индустрията към непредвидени предизвикателства.


Сега компанията очаква ръст на отчетените приходи за цялата година от приблизително 1 %, което е значително намаление спрямо по-ранната прогноза за среден едноцифрен ръст. Тази низходяща корекция допълнително засили несигурността относно представянето на Nike в предизвикателната среда на търговията на дребно.


Мерки за намаляване на разходите и стратегическо преустройство


За да противодейства на предизвикателствата и да се ориентира в променящата се пазарна динамика, Nike очерта цялостен план за намаляване на разходите с около 2 млрд. долара през следващите три години. Тази инициатива включва рационализиране на продуктовия асортимент, повишаване на автоматизацията и използването на технологиите, опростяване на организационната структура чрез намаляване на управленските нива и използване на мащаба на компанията за по-голяма ефективност.


Стратегията за съкращаване на разходите има за цел не само да се справи с непосредствените финансови предизвикателства, но и да позиционира Nike за устойчив растеж, ускоряване на иновациите и дългосрочна рентабилност. Чрез реинвестиране на спестените средства от тези мерки в бъдещи инициативи Nike възнамерява да укрепи пазарните си позиции.


Главният финансов директор на Nike, Матю Френд, изтъкна засилените макроикономически пречки, особено в Китай и EMEA (Европа, Близкия изток и Африка), като фактори, допринасящи за преразгледаната прогноза. Влиянието на по-силния щатски долар върху преизчисляването на чуждестранната валута, съчетано с по-слабия цифров трафик и по-високите пазарни промоции, изиграха роля за формирането на предпазливата позиция на компанията.


Компанията подчерта влиянието на тези рискове върху приходите си през второто полугодие, отчитайки променящия се пейзаж на потребителското търсене и ефектите от по-силния щатски долар. Коригираните планове за цифров растеж отчитат неотдавнашното отслабване на цифровия трафик и влиянието на валутните колебания върху отчетените приходи.


Финансови резултати


Въпреки че обяви силно увеличение на приходите за второто фискално тримесечие, Nike се сблъска с предизвикателства за второ поредно тримесечие, като не успя да постигне прогнозите за продажбите. Това е първият случай на поредни тримесечия на неизпълнение на приходите за Nike от 2016 година насам. Основните финансови показатели за второто фискално тримесечие включват печалба на акция в размер на 1,03 щатски долара, което надхвърля очакваните 85 цента, а приходите достигат 13,39 млрд. щатски долара, което е малко под очакваните 13,43 милиарда.


Nike отчете нетна печалба в размер на 1,58 млрд. долара за тримесечния период, приключващ на 30 ноември, в сравнение с 1,33 млрд. долара, или 85 цента на акция, през същия период година по-рано. Продажбите регистрираха скромно увеличение от 1% до 13,39 млрд. долара, в сравнение с 13,32 млрд. долара през предходната година.


Брутният марж и управление на запасите


Едно от забележителните развития на фона на предизвикателствата е обръщането на брутния марж на Nike. След шест последователни тримесечия на спад на брутния марж компанията отбеляза положителна промяна. Брутният марж се увеличи с 1,7 процентни пункта до 44,6 %, като леко надхвърли прогнозите. Подобрението на брутния марж се дължи на стратегически ценови действия, по-ниски цени на океанските превози и ефективно управление на запасите.


Макар че преди една година Nike беше изправена пред значително увеличение на запасите от 43 %, агресивните стратегии за ликвидация допринесоха за положителните резултати през текущото тримесечие. Материалните запаси са намалели с 14 %, като възлизат на 8 млрд. долара.


Стратегическият фокус на Nike управлението на разходите отразява ангажимента на компанията да преодолее пазарните предизвикателства. Обстановката в търговията на дребно, характеризираща се с широко разпространени промоции и отстъпки, принуди компаниите да се замислят внимателно, за да поддържат рентабилността си. Способността на Nike да определя стратегически цените на своите продукти и да управлява оперативните разходи изигра решаваща роля за подобряването на брутния марж.


Компанията призна цялостната промоционална среда, но подчерта устойчивостта на продуктите с по-високи цени по всички канали. Средната продажна цена на обувките и облеклото се повиши през тримесечието.


Регионални съображения и перспективи


Китай се превърна в ключов компонент на историята на Nike, като икономическото възстановяване на региона след пандемията оказа влияние върху резултатите на компанията. Продажбите на Nike в Китай през тримесечието не оправдаха очакванията на анализаторите, като достигнаха 1,86 млрд. долара в сравнение с очакваните 1,95 млрд. долара. Икономическото възстановяване в региона, макар и да бележи ръст, представя смесени резултати, като продажбите на дребно нарастват с 10,1% през ноември.


Докато Nike оценява своите резултати и стратегическа насока, перспективите на компанията за ключовия сезон на празничното пазаруване остават във фокуса на инвеститорите. В условията на предизвикателна макросреда Nike се стреми да постигне баланс между решаването на проблемите с търсенето, прилагането на мерки за намаляване на разходите и поддържането на стратегически фокус върху изпълнението на маржовете.


Ангажиментът на компанията към мерки за намаляване на разходите, подобряване на брутния марж и стратегически реинвестиции подчертава гъвкавостта, необходима за просперитет в бързо променящата се среда на търговията на дребно.


Инвеститорите и наблюдателите от бранша следят с внимание стратегическите инициативи на Nike, надявайки се на положителна траектория през ключовия сезон на празничното пазаруване. Взаимодействието между управлението на разходите, стратегическото ценообразуване и устойчивостта на пазара вероятно ще определи способността на Nike да се възстанови и да се позиционира за устойчив растеж в непредсказуемата пазарна среда. Тъй като индустрията за търговия на дребно продължава да се развива, стратегическите решения на Nike несъмнено ще определят бъдещата ѝ траектория и ще повлияят на по-широките тенденции в сектора.