Най-луксозната вода в света изпитва затруднения

Как Perrier ще се справи с проблемите си?

Публикувано от Божидар Балевски окт 10, 2024 в Пазари

В сухите, напечени от слънцето хълмове край Вержез в Южна Франция малка каменна къща седи тихо, заобиколена от звука на цикадите. Доскоро помпата под тази къща достигаше до 159 метра дълбочина, черпейки от извор, от който извираше една от най-известните минерални води в света: Perrier.


Известна като символ на френския лукс, Perrier е марка за милиарди долари, а емблематичните зелени бутилки с крушовидна форма украсяват масите в заседателните зали и изисканите ресторанти по целия свят - от Ню Йорк до Хонконг. Тази газирана напитка се превърна в основен избор сред градските жители, които се грижат за здравето си и търсят алтернативи на сладките газирани напитки.


Проливните дъждове по-рано тази година обаче доведоха до замърсяване на един от кладенците на Perrier - един от седемте, използвани от марката - със следи от фекални вещества, което доведе до спирането на производството през април и унищожаването на над два милиона бутилки. Приблизително по същото време във френските медии изтече доклад от 2023 г. на регулаторна агенция, който беше частично редактиран. 


Според този доклад във водоизточника за Perrier са открити пестициди, забранени преди повече от 20 години и свързани с ракови заболявания. През септември собственикът на марката, Nestlé SA, се съгласи да плати 2 млн. евро (2,2 млн. долара) за уреждане на дело, в което компанията е обвинена в незаконно филтриране на водата по начини, които не са разрешени от френското законодателство, според което минералната вода трябва да остане натурална. Нестле е изправена пред по-нататъшни съдебни действия от страна на групата за защита на правата на потребителите Foodwatch, която твърди, че споразумението позволява на компанията да „погребе случая“. Въпреки че Nestle Waters Франция отказа да коментира съдебния иск, компанията твърди, че безопасността и качеството на Perrier винаги са били гарантирани.


Проблемите на Perrier


Изминаха повече от 30 години от прословутото изтегляне на Perrier през 1990 г., когато 160 милиона бутилки бяха изтеглени от рафтовете в 120 държави, след като бяха открити малки количества бензен. За пореден път Perrier е изправен пред скандал, който може да повлияе на репутацията му.


Фабриката на Perrier във Вержез е модернизирана за 150 млн. евро, но последният проблем поставя по-сложни предизвикателства. Франция, която е най-големият износител на бутилирана вода в света, се бори да защити чистотата и репутацията на своята вода, която играе важна роля в икономиката на страната, като допринася с 1 млрд. евро годишно за външната търговия и поддържа около 38 000 работни места.


Няма доказателства, че водата на Perrier е опасна, а Nestlé признава, че е филтрирала водата „от известно време“, но твърди, че всички нейни марки вече отговарят на френските разпоредби. И все пак пестицидите, които първоначално са довели до филтрирането, може би все още се намират дълбоко във водоносните пластове на Франция, отчасти поради интензивната употреба на пестициди в страната. Зачестилите случаи на екстремни метеорологични условия, като проливни дъждове, усложняват ситуацията, тъй като могат да нарушат подземните водни системи, позволявайки на замърсителите да се смесят с по-дълбоките минерални водоносни пластове.


Софи Дюбоа, генерален мениджър на Nestle Waters Франция, признава предизвикателствата. „Условията ни на работа стават все по-трудни, особено поради промените в околната среда като проливните дъждове и засушаванията, които стават все по-чести и интензивни“, каза Дюбоа. Тя обаче подчерта, че компанията е въвела строги мерки за поддържане на хигиената и безопасността на храните.


Проблем за цялата индустрия


Въпреки че потребителите може да не се интересуват от начина, по който Perrier филтрира водата си, марката е в трудна ситуация. Тя може да се снабдява с вода само от извора край Вержез, който се намира в региона Гар между Ним и Монпелие. Френските закони забраняват филтрирането на минерална вода с определени методи, но въпреки това избягването на филтрирането рискува да изложи потребителите на това, което докладът на регулатора нарича „хронично замърсяване“. Nestle уверява, че използването на микрофилтрация и стриктното ежедневно тестване на 700 проби гарантират качеството на водата, въпреки че компанията признава, че тежките климатични явления вероятно ще доведат до повече прекъсвания на производството.


„Това е нашето ново нормално състояние“, заявява компанията. „Инвестирахме значително и ще продължим да го правим, за да опазим това уникално наследство и да гарантираме неговото бъдеще.“


Въпреки тези усилия предизвикателствата пред Perrier доведоха до по-широки въпроси за устойчивостта на световната водна индустрия, чиято стойност възлиза на 300 млрд. долара. Наистина ли е екологосъобразно да се транспортират милиони пластмасови бутилки за вода по целия свят, вместо да се набавя вода на място? Euromonitor прогнозира, че пазарът на бутилирана вода ще нараства с 4% годишно до 2026 г., но продължаващите засушавания и дори конфликти за вода правят този бизнес модел все по-неустойчив.


„Този модел очевидно не е устойчив“, казва Тереза Карлсон, технически съветник в IPEN - мрежа, предоставяща информация за химикалите и отпадъците. Тя разкритикува Nestle, че добива вода от райони, засегнати от суша, и я опакова в пластмасови бутилки, които сами по себе си допринасят за замърсяването и изискват изкопаеми горива за производство и транспорт.


Nestle не е единствената компания, която е подложена на контрол. Конкурентът Danone SA, който е собственик на Evian и Volvic, добива водата си от Алпите и Оверн, където последиците от изменението на климата са по-слаби. Въпреки това Danone също е обект на съдебни дела както в Европа, така и в САЩ, в които компанията е обвинена в „зелено“ промиване и допринасяне за замърсяването с пластмаса.


Nestle печели много от Perrier


Бизнесът с вода на Perrier генерира годишни продажби в размер на около 3,3 млрд. швейцарски франка (3,9 млрд. долара), което представлява по-малко от 4% от общите приходи на Nestlé. През 2021 г. Nestle продаде бизнеса си с бутилирана вода в САЩ за 4,3 млрд. щатски долара, за да се съсредоточи върху марки с по-висок марж като Perrier и San Pellegrino. Въпреки това подразделението за вода Perrier остава далеч по-малко печелившо от компанията като цяло.


След отстраняването на главния изпълнителен директор на Nestle Марк Шнайдер през август поради проблеми с резултатите, някои инвеститори се опасяват, че водният сегмент на компанията може да се превърне в пасив, тъй като ударите по репутацията ѝ се увеличават.


За да се справи с предизвикателствата, Nestle модернизира производството на Perrier с модерни съоръжения и насърчи местните земеделски производители да преминат към биологично земеделие върху земята, която притежава около източника на Perrier. Компанията пусна на пазара и нова линия бутилирана вода - Maison Perrier, която може да се филтрира свободно, тъй като не се продава като минерална вода. С рекламна кампания, в която участва актрисата Лили Колинс, Maison Perrier цели да привлече по-млади потребители, като се възползва от 160-годишното наследство на марката.


Исторически произходът на Perrier води началото си от древноримски времена, когато изворите са били използвани за бани от аристократите. Марката се разраства в световен мащаб под ръководството на Густав Левен, който в периода след Втората световна война разширява привлекателността на Perrier с помощта на художници като Салвадор Дали, който създава плакати за марката. Nestle купува Perrier през 1992 г. след изтеглянето на продукта от пазара, свързано с бензола, и увеличава производството до над 1,7 млрд. бутилки през 2021 г.


Това бързо производство обаче доведе до регулаторни проблеми. Nestlé призна, че е използвала методи като ултравиолетова филтрация в Perrier и други извори във Франция и Швейцария, които са нарушили френските закони. Сигнал за нередности в конкурентната компания Sources Alma, която притежава Cristaline, доведе до разследване и Nestlé съобщи на местните власти за своите практики за филтриране. Компанията настоява, че не е имало рискове за здравето и през последните пет години е инвестирала 150 млн. евро в модернизиране на съоръженията си.


Бъдещето на марката


Нестле заявява, че се ангажира да превърне Perrier в устойчив бизнес. Компанията работи с местния лозарски кооператив Héraclès, за да премине към биологично земеделие в лозята в близост до източника. В момента около 400 хектара са предназначени за биологични лозя, а Nestlé притежава около 290 хектара от тази земя.


Maison Perrier, с аромати като „Forever Lime“ и „Roséllini“, също е част от усилията на Nestle да преоткрие марката за потребителите от поколението Z, които се отказват от алкохола. Природозащитниците обаче твърдят, че е ненужно да се внася бутилирана вода от Франция, особено когато съдържанието на минерали в нея не е посочено на опаковката.


Nestle е изправено пред допълнителен контрол за въздействието на пластмасовите бутилки върху околната среда. През 2001 г. Perrier преминава към бутилки от полиетилен терефталат (PET), което води до генерирането на около 250 000 тона пластмаса годишно. Въпреки че бутилките могат да се рециклират, голяма част от тях все още попадат на сметища или замърсяват реките и океаните, което поставя Nestlé сред най-големите замърсители с пластмаса в света. Компанията работи за намаляване на своя екологичен отпечатък, като насърчава рециклирането и използва по-малко първична пластмаса.


Въпреки тези противоречия Perrier остава дълбоко свързана с местната общност във Вержез, където много жители зависят от фабриката, за да получат препитание. На местния пазар пенсионираният работник на Perrier Мишел Бернабе размишлява за 20-те си години в компанията, като казва: „Най-важното нещо е работата“, независимо дали водата е филтрирана.