Луксозните коли са под заплаха

Европейските тарифи към Китай могат да имат неочаквани последствия

Публикувано от Божидар Балевски юни 12, 2024 в Пазари

Европейските политици не разполагат с лесни варианти за справяне с китайските електрически превозни средства.


Наложете им 100% мито, както направи президентът Байдън миналия месец, и Китай може лесно да отвърне на над 300 000 луксозни автомобила, които получава годишно от Европейския съюз. Ако обаче допуснете китайските електромобили в ЕС с настоящата 10 % тарифа, китайските компании ще имат отворен път към завземане на пазарен дял, предвид впечатляващата технология и приблизително 30% ценово предимство.


Тази седмица се очаква Европейската комисия да обяви резултатите от деветмесечно разследване на китайските субсидии за електрически превозни средства. Най-вероятният начин на действие е предпазлива средна позиция - тарифа от 25 до 30 %, която ще направи европейските електромобили широко конкурентни на евтиния китайски внос. Това все пак може да предизвика ответни мерки, но изпълнителният орган на ЕС трябва да направи нещо, за да защити една важна в икономическо и стратегическо отношение индустрия.


Тази политическа реалност се очертава още по-силна след изборите за Европейски парламент през изминалия уикенд, които дадоха предимство на десните популистки партии във Франция и Германия. През следващите месеци новата Европейска комисия ще направи преглед на политическия отговор на разследването на EV. Аргументите за облекчаване на евтините китайски електромобили, тъй като те помагат за постигането на европейските цели в областта на климата, вероятно ще отстъпят място на икономическия протекционизъм.


Китайските производители на автомобили увеличават производството на електрически превозни средства, което представлява предизвикателство за американските производители на автомобили. Колко точно пазарен дял могат да заемат китайските автомобили в Европа, поне в краткосрочен план, е спорно. След години на скромни печалби, според Schmidt Automotive Research, през третото тримесечие на 2023 г. те представляват приблизително един от всеки 10 нови EV, продадени в Западна Европа. Но делът им спадна през последните три месеца на годината, когато Франция изключи произведените в Китай модели от програмата си за субсидиране. Високите отстъпки на китайските марки също говорят за забавяне на напредъка.


Много европейски потребители може би не са готови за горди китайски марки като BYD. Най-продаваната "китайска" марка в Европа досега е MG, която исторически е британска, но сега принадлежи на китайската SAIC. Според доставчика на данни Jato Dynamics дори тя не е сред 10-те най-продавани EV модела в ЕС през април.


Много повече европейци несъмнено биха се насочили към китайските марки заради най-ниските цени, обявени на вътрешния пазар в Китай, който е в разгара на жестока ценова война. Но миналата година BYD пусна на пазара автомобилите си на изненадващо високи цени, може би имайки предвид разследването на ЕС, както и потенциала да увеличи маржовете си, за да компенсира трудния вътрешен пазар.


Все пак дългосрочната заплаха, която представляват произведените в Китай електрически превозни средства в Европа, е ясна и ЕС няма да рискува. Една от последиците от по-високите мита ще бъде увеличаването на местното производство. BYD вече изгражда завод в Унгария, а Volvo Cars ще започне да произвежда новия си модел EX30 в Белгия през следващата година, вместо да го доставя в Европа от Китай, както прави в момента. Tesla, която произвежда своя Model 3 за Европа във фабриката си близо до Шанхай, вероятно ще трябва да последва примера ѝ.


От отговора на Китай ще зависят и други последствия. Търговската камара на Китай към ЕС заяви миналия месец, че Пекин обмисля въвеждането на 25% данък върху вносните автомобили с големи двигатели. Настоящата тарифа на Китай за внос на автомобили от ЕС е 15%. Този ход ще засегне по-специално Porsche, тъй като то реализира около една четвърт от приходите си в Китай и произвежда всичките си автомобили в Германия.


Иронията е в това, че инвеститорите преди приемаха, че луксозните автомобили са относително изолирани от заплахата от китайския внос на електрически превозни средства. Миналата година пазарът вместо това се притесняваше от конкурентното предизвикателство към производителите на масови автомобили като френското Renault. В резултат на реакцията на политиците в Париж и Брюксел опасенията се промениха, което допринесе за голямото разминаване в представянето на фондовите пазари: За една година акциите на Porsche са се понижили с 37%, докато тези на Renault са се повишили с 55%.


В крайна сметка вероятно ще се стигне до някакво примирие, което ще запази търговския поток. ЕС е по-зависим от износа за Китай, отколкото САЩ, което изключва изолационизма, към който Вашингтон се стреми. Това може да е причина отново да се притесняваме за Renault, въпреки че френската компания изглежда постига напредък в намаляването на разходите за електромобили.


Това показва единствения устойчив европейски отговор на китайските електромобили: да се съобрази с техните технологии и структура на разходите, поне доколкото позволяват местните различия. По-високите мита могат да спечелят само малко време.