Коя американскa технологична компания отбеляза най-големият ръст през 2023

Акциите са поскъпнали с повече от 400% тази година, надминавайки всички американски технологични компании на стойност 5 млрд. долара или повече.

Публикувано от Божидар Балевски дек 29, 2023 в Пазари

Коя американскa технологична компания отбеляза най-големият ръст през 2023


Акциите са поскъпнали с повече от 400% тази година, надминавайки всички американски технологични компании на стойност 5 млрд. долара или повече.


2023 година се оказа впечатляващ обрат за Affirm като акциите му скочиха с над 400%. Affirm предоставя на потребителите алтернативна възможност за финансиране, известна като "купи сега, плати по-късно" (BNPL). Компанията е основана през 2012 година от Макс Левчин, съосновател на PayPal. Бизнес моделът на Affirm е съсредоточен върху предлагането на прозрачни и гъвкави решения за финансиране на потребителите, което им позволява да правят покупки и да ги плащат на фиксирани вноски във времето.


Този скок в цената на акциите не само изпревари технологичните си колеги, но и отбеляза значително възстановяване от мрачното представяне през 2022 година, когато компанията стана свидетел на зашеметяващ 90% спад в стойността на акциите си. С наближаването на края на годината инвеститорите се намират в значително по-различна позиция от тази преди година, а Affirm изглежда подготвена за интригуваща траектория през 2024 година.


Предизвикателствата през 2022 година


През 2022 година Affirm се изправи пред "перфектна" буря от предизвикателства, включително повишаващи се лихвени проценти, страхове от рецесия и спад на потребителските разходи. Цената на акциите рязко се понижи, заличавайки милиарди от пазарната стойност и хвърляйки сянка върху бъдещето на компанията. Въпреки това, бързо напред към 2023 година, историята се промени драстично.


Акциите на Affirm отбелязаха изключителен ръст от 430% през тази година, позиционирайки се като най-добре представящата се американска технологична компания с над 5 млрд. долара пазарна капиптализация. Забележителният обрат се дължи на няколко фактора, сред които благоприятна промяна в средата на лихвените проценти и все по-широко възприемане на предложенията на Affirm "купи сега, плати по-късно" (Buy Now Pay Later - BNPL).


Бум на BNPL и стратегически партньорства


Пазарът на BNPL е движещата сила за възраждането на Affirm. Тъй като Федералният резерв сигнализира за потенциална ера на намаляване на лихвените проценти през следващата година, Affirm се възползва от инерцията, набрана от услугите BNPL. Потребителите, които избират BNPL, могат да разделят покупките си на различни вноски, без да плащат сложна лихва, което го прави привлекателен вариант за разнообразни покупки.


Стратегическите партньорства на Affirm изиграха ключова роля за нейното възраждане. Разширеното сътрудничество с гиганти в електронната търговия като Amazon и Walmart вдъхна нов оптимизъм на пазара. Акциите на компанията получиха значителен тласък през ноември, когато тя обяви засилено партньорство с Amazon, което е сигнал за нарастващото приемане на услугите на BNPL от големите търговци на дребно. В киберпонеделника се наблюдаваше рекордно висок брой покупки на BNPL, което допълнително затвърди позицията на Affirm на пазара.


Пътят към възстановяването


Възстановяването на акциите на Affirm започна през август 2023 година, след публикуването на отчета за приходите за четвъртото фискално тримесечие. Компанията диверсифицира портфолиото си, като сключи нови сделки с търговци в различни сектори, включително пътувания, безжични услуги, продажба на билети и здравеопазване. Способността на Affirm да разшири услугите си извън сектора на търговията на дребно допринесе за подновяване на доверието на инвеститорите.


В отговор на променящата се пазарна динамика Affirm предприе стратегически стъпки, като например съкращаване на 19% от работната си сила през февруари 2023 година. Тази проактивна мярка, съчетана с проучването на нови пътища за внедряване на BNPL, изигра важна роля за възстановяването на компанията. През четвъртото тримесечие се наблюдаваше значителен подем, обусловен от съобщението, че Affirm ще предлага BNPL заеми в магазините за самообслужване на Walmart.


Въпреки впечатляващото възстановяване си струва да се отбележи, че акциите на Affirm все още са с около 70% под пика си през ноември 2021 година. Това показва както мащаба на предизвикателствата, пред които компанията беше изправена през 2022 година, така и продължаващия път към пълното възстановяване.


Прогноза за 2024 година


С поглед напред към 2024 година Affirm се намира в благоприятна позиция в рамките на пейзажа на BNPL. Охлаждащата се инфлация и оптимистичната среда на лихвените проценти създават предпоставки за продължаващ растеж. Дан Долев, управляващ директор в Mizuho Securities, подчертава силната позиция на Affirm по отношение на задържането на потребителите, като се позовава на новите сделки с търговци и разширяващия се пазар на предложенията на BNPL във физически магазини.


Affirm, със своята потребителска база от 16,9 милиона души и над 266 000 търговски партньори, сега се стреми към международна експанзия. Компанията пусна на пазара дебитна карта, която предлага на клиентите гъвкавост за авансово или разсрочено плащане. Неотдавнашното обявяване на разходна сметка, обвързана с дебитната карта, която позволява достъп до банкомати и възможност за директен депозит, показва амбицията на Affirm да се превърне във фирма за цялостни финансови услуги.


Регулаторен контрол


Въпреки оптимизма, в някои среди остава скептицизмът. Том Хейс, председател на Great Hill Capital, смята, че Affirm е изправена пред "трудна битка" срещу утвърдени конкуренти като PayPal и Block, както и срещу гиганти в областта на кредитните карти като American Express, Citi и Chase, които навлязоха в сферата на разсрочените кредити. Настроенията се оприличават на "Давид срещу Голиат", където утвърдените играчи могат да имат конкурентно предимство.


Освен това секторът на BNPL е изправен пред засилен регулаторен контрол. Опасенията за това, че потребителите не успяват да извършат плащанията си навреме, накараха американските сенатори да призоват Бюрото за финансова защита на потребителите (CFPB) да следи отблизо нарастването на използването на BNPL по време на празниците. В доклад на CFPB от март се подчертава, че потребителите на BNPL обикновено имат по-високи нива на задлъжнялост по кредитни карти и по-нисък кредитен рейтинг.


В неотдавнашен доклад на Wells Fargo кредитите BNPL се описват като "фантомни дългове", което поражда опасения, че потребителите могат да бъдат подлъгани от фалшиво чувство за сигурност. Липсата на отчетност пред основните кредитни бюра означава, че истинската степен на потенциалните рискове остава неясна.


Какво следва?


В момента, в който Affirm приключва една забележителна година на възраждане, тя се намира на кръстопът. Пейзажът на BNPL се развива бързо, с възможности за растеж и предизвикателства, които изискват внимателно ориентиране. Проактивните мерки, стратегическите партньорства и плановете за международно разширяване на Affirm я позиционират като ключов играч в оформянето на бъдещето на финансовите услуги.


Следващите години ще бъдат от решаващо значение за определяне на това дали Affirm ще успее да запази инерцията си, да преодолее конкуренцията на гигантите в бранша и да се ориентира в регулаторния пейзаж. Тъй като секторът на BNPL продължава да завладява както потребителите, така и инвеститорите, пътуването на Affirm служи като пример за устойчивост и адаптация в постоянно променящия се пейзаж на финансовите технологии.