Компанията зад Cartier се изправя пред трудности
Още една швейцарска компания се проваля
Публикувано от Любомир Стойчевски ное 08, 2024 в Пазари
Швейцарският гигант в сферата на луксозните стоки Richemont, компанията майка на Cartier, отчита значителен спад на печалбата за първата половина на годината, обусловен от намаляващото търсене на часовници от висок клас в Китай.
Оперативната печалба се понижи с 12% до 2,2 млрд. евро (2,37 млрд. долара) за шестте месеца, приключващи през септември, което не отговаря на очакванията на анализаторите за 2,47 млрд. евро. Макар че продажбите останаха стабилни при постоянни обменни курсове, те малко изостанаха от пазарните прогнози.
Секторът на луксозните стоки се забавя на фона на икономическите насрещни ветрове
Richemont, която притежава престижни марки като Vacheron Constantin и Van Cleef & Arpels, е последната компания за луксозни стоки, която усеща напрежението от намалените потребителски разходи в Китай - ключов пазар за индустрията. Други големи производители на луксозни стоки, като LVMH и Kering SA, също отчетоха по-бавен растеж, тъй като търсенето, предизвикано от пандемията, се свива.
Въпреки че сегментът за бижута на Richemont демонстрира устойчивост, подразделението за часовници натежа върху общите резултати. „Производителите на часовници бяха значителен фактор за влошаване на резултатите“, отбеляза анализаторът на Bernstein Лука Солка в доклад за клиента.
Акциите на Richemont спаднаха с цели 2% по време на ранната търговия в Швейцария, въпреки че акциите на компанията остават с 15% по-високи през последната година, подкрепени от силата на подразделението за бижута. Това представяне изпреварва много от аналозите в сектора на луксозните стоки.
Регионални различия и пазарни предизвикателства
Продажбите в САЩ, Европа и Япония отбелязаха ръст, но бяха засенчени от 18% спад в Азиатско-тихоокеанския регион, включително Китай. Председателят Йохан Руперт подчерта, че възстановяването на китайското търсене на луксозни стоки напредва бавно, което засяга особено марките часовници на компанията.
Продажбите на часовници от висок клас спадат с 16 % през периода, което е по-силен спад от прогнозите на анализаторите. Междувременно продажбите на бижута нараснаха с 4% при постоянни валутни курсове, което отговаря на прогнозите, но нарастващите разходи за материали като златото компенсираха тези печалби.
Промени в ръководството и стратегически промени
Richemont преминава през промени в ръководството, като Николас Бос, който има заслуги за растежа на Van Cleef & Arpels, пое поста главен изпълнителен директор на групата през май. Освен това бившият ръководител на Vacheron Constantin Луи Ферла е назначен за ръководител на Cartier, най-добре представящата се марка на Richemont.
През октомври компанията обяви продажбата на подразделението си за електронна търговия, Yoox Net-A-Porter (YNAP), на германската Mytheresa в замяна на една трета дял от капитала. Този ход последва провала на предишен план за продажба на YNAP на Farfetch. Разпродажбата на губещото звено за електронна търговия отразява стратегията на Richemont да се съсредоточи върху основния си бизнес с луксозни стоки.
Тъй като секторът на луксозните стоки се ориентира към по-предпазливата потребителска база в Китай и нарастващите производствени разходи, способността на Richemont да се възползва от силния си сегмент за бижута, като същевременно се справя с предизвикателствата в подразделението си за часовници, ще бъде от решаващо значение. Стратегическите ходове и промените в ръководството на компанията са сигнал за фокусиране върху устойчивостта и адаптацията в условията на развиващия се глобален пазар.