Компаниите в Европа отбелязват исторически лоши печалби

Европа се сблъсква с рекордно високи лихвени проценти от страна на Европейската централна банка, което оскъпява получаването на ново финансиране от страна на компаниите.

Публикувано от Божидар Балевски мар 01, 2024 в Пазари

Корпоративният пейзаж в Европа е изпълнен с трудности след най-лошия сезон на печалби на европейските компании от началото на пандемията. Тъй като регионът се движи в условията на съвкупност от икономически насрещни ветрове, остава усещането за песимизъм по отношение на бързия обрат.


Разочароващите печалби отразяват по-широки предизвикателства


Въпреки занижените очаквания около половината от европейските компании, отчели се към 29 февруари, не постигнаха планираните печалби, според анализ на данните от FactSet. Това означава, че процентът на компаниите, които надхвърлят очакванията, е най-нисък от първото тримесечие на 2020 година насам, което подчертава сериозността на настоящата ситуация.


Това незадоволително представяне не се ограничава само до един сектор. През последното тримесечие на 2023 година компаниите от сектора на материалите, потребителските стоки и здравеопазването претърпяха значителни неуспехи. Обратно, секторите на технологиите и комуналните услуги успяха да се справят по-добре, като по-голям дял от компаниите надхвърлиха очакванията.


Фактори, които стоят зад разочарованието


Анализаторите отдават това широко разпространено разочарование на комбинация от фактори. Едуард Станфорд, ръководител на отдела за стратегии за европейски акции в HSBC, признава, че е изминал "дълъг период от време", откакто се наблюдават толкова ниски нива на надхвърляне на очакванията, и подчертава "доста широкообхватния" характер на слабото представяне.


Филип Ферейра, заместник-ръководител на отдел "Икономика и стратегии за различни активи" в Kepler Cheuvreux, навлиза по-дълбоко, като посочва отслабването на макроикономическата среда като цяло за един от главните фактори за този спад. Растежът на БВП на Европа се колебаеше близо до 0% през третото и четвъртото тримесечие на 2023 година, което показва значително забавяне. Също така, европейските компании с експозиция към китайските насрещни ветрове, са изправени пред предизвикателства, дължащи се на дефлационните тенденции в Китай и потиснатото потребителско търсене.


Освен това европейската икономика се бори с последиците от войната в Украйна, която предизвика енергийна криза и рекордно висока инфлация. За да се пребори с инфлацията, Европейската централна банка въведе исторически високи лихвени проценти, което допълнително натовари компаниите, търсещи ново финансиране.


Обратно изкупуване на акции


Шарън Бел, старши европейски стратег в Goldman Sachs, наблюдава интересна тенденция, която се появява през този сезон на отчетите, а именно рязко увеличаване на обратното изкупуване на акции. Компаниите изкупуват обратно собствените си акции, за да повишат цената им и да възнаградят съществуващите акционери. Бел признава необичайния характер на това явление, като заявява: "Европейските компании по принцип плащат дивиденти, не извършват обратно изкупуване", подчертавайки исторически консервативния подход. 


Тази промяна може обаче да се обясни поради няколко причини:


Силни баланси - Дружествата натрупаха солидни финансови резерви през последните години, което им позволява да участват в обратни изкупувания.


Ограничен инвеститорски интерес - Понастоящем европейските акции се сблъскват с недостиг на купувачи, което подтиква компаниите да търсят алтернативни стратегии за създаване на стойност за акционерите.


Ограничен оптимизъм за бъдещето


Въпреки че тенденцията на обратното изкупуване може да предложи временно облекчение за акционерите, анализаторите остават предпазливи по отношение на бъдещето. Тези притеснения се дължат главно поради факта, че европейската икономика се очаква да отбележи слаб растеж. Това ще продължи да упражнява натиск върху печалбите на европейските компании. Също така настоящата позиция на Европейската централна банка предлага минимална подкрепа за стимулиране на икономическата активност, което ще доведе до по-слаби потребителски разходи в Европа. 


Макар че цялостната перспектива остава предпазлива, можем да открием потенциални светли моменти за компаниите с експозиция към пазара на САЩ, който понастоящем се радва на относителна икономическа сила. Освен това компаниите, които успешно навлизат в бързо развиващите се нововъзникващи пазари (Emerging markets), биха могли да постигнат положителни резултати, предлагайки лъч надежда на фона на по-широките европейски предизвикателства.


Пътят напред 


Борбата на Европа с неубедителните корпоративни печалби подчертава икономическата уязвимост на региона. Въпреки че обратното изкупуване на акции предлага временни решения, основните предизвикателства изискват дългосрочни стратегии за ориентиране в сложния и несигурен икономически пейзаж. Внимателният анализ и стратегическата адаптация ще бъдат от решаващо значение за европейските компании, за да издържат на бурята и да излязат по-силни в лицето на тези продължаващи насрещни ветрове.