Компании се отървават от бизнеси, за които са платили милиарди
Alibaba и BlackBerry са сред фирмите, които се освобождават от нерентабилни покупки
В рязък обрат спрямо годините на агресивни придобивания, компаниите, които са похарчили милиарди за стратегически покупки, сега продават тези активи за части от първоначалната им стойност.
Alibaba Group Holding Ltd. обяви плановете си да продаде Intime, китайска верига универсални магазини, на местна група за облекло за 1 млрд. долара. Тази сума представлява само 30% от оценката, която Alibaba плати, когато придоби компанията през 2017 г. Изправена пред нарастващ правителствен контрол, Alibaba намали броя на придобиванията и очаква да отчете загуба от сделката в размер на 1,3 млрд. долара.
BlackBerry и Just Eat последваха примера
Ден по-рано BlackBerry Ltd. разкри решението си да продаде своето звено за сигурност на крайни точки Cylance на Arctic Wolf, софтуерен стартъп, за 160 млн. долара и малък дял в капитала. BlackBerry първоначално плати 1,4 млрд. долара за бизнеса през 2018 г., но под нейна собственост Cylance отбеляза значителен спад на приходите и загуби, според анализатори от Royal Bank of Canada.
Миналия месец Just Eat Takeaway.com NV продаде Grubhub, своя бизнес за доставка на храна в САЩ, за 650 млн. долара - почти 90% под цената на придобиване, платена в разгара на пандемията.
Цената на надплащането
Продажбите подчертават последиците от прекомерното плащане в периоди на нулеви лихвени проценти и силна конкуренция за придобивания. Оливър Шарпинг, портфолио мениджър в Berenberg, обясни:
„Годините на евтин капитал и безумието по сделките, предизвикани от пандемията, доведоха до рязко покачване на оценките, които често надхвърляха истинската им стойност. Сега компаниите намаляват загубите си, освобождават се от необслужваните активи и избират финансовия реализъм, дори с цената на многомилиардни отписвания.“
Възстановяващ се пазар на сливания и придобивания
Въпреки че някои компании са изправени пред финансови загуби, сегашната среда предлага нова възможност за продажба на лошо работещи активи. Валерия Виткова, старши преподавател в Bayes Business School към City University of London, отбеляза, че пазарът на сливания и придобивания показва признаци на възстановяване, като обемът на сделките се е увеличил с 16% през тази година до 3,2 трилиона долара по данни на Bloomberg. Банкерите очакват, че темпът на сделките ще продължи да се ускорява през следващата година.
Стойност на сливания и придобивания в трилиони долари
Източник: Bloomberg
Тези продажби позволяват на компаниите да оптимизират дейността си. Alibaba, например, се преориентира към съживяване на бизнеса си с електронна търговия в Китай, където е изправена пред силната конкуренция на PDD Holdings Inc. и ByteDance Ltd. Междувременно главният изпълнителен директор на BlackBerry Джон Джаматео се стреми да укрепи сегмента на компанията за интернет на нещата и сигурните комуникационни платформи.
Възстановяването на пазара създава възможности
Тъй като фирмите се освобождават от затруднени придобивания, богатите на парични средства компании и частните инвеститори се възползват от възможностите. Данните на Bloomberg показват, че фондовете за частен капитал разполагат с 1,6 трлн. долара наличен капитал, за да търсят тези дисконтирани активи.
„Настоящото възстановяване на цените създаде възможност за дисциплинирани купувачи“, отбелязва Шарпинг. „Компаниите с по-икономични операции и по-силни баланси сега са в добра позиция да придобиват подценени активи със значителен дългосрочен потенциал.“
Представители на Just Eat Takeaway, BlackBerry и Alibaba коментираха продажбата, като подчертаха стратегическите промени и фокуса върху рентабилността в условията на предизвикателна пазарна среда.