Китайският пазар на електрически автомобили

Xiaomi навлиза с пълна сила на пазара с новия SU7, конкуренцията "кърви", докато BYD остава лидерът в бранша.

Публикувано от Божидар Балевски апр 02, 2024 в Пазари

Тази седмица китайският пазар на електрически превозни средства (ЕПС) стана свидетел на значително развитие с пускането на първия електрически автомобил на Xiaomi - SU7. Този ход предизвика шокови вълни в индустрията, не само заради конкурентната си ценова стратегия, но и заради потенциала, който притежава за нарушаване на утвърдените играчи на пазара на електромобили.


Дръзкият ход на Xiaomi


Навлизането на Xiaomi в сферата на електрическите превозни средства е смел ход, особено като се има предвид силната конкуренция, с която се сблъсква. Със стратегическото си ценообразуване на SU7, което е с около 4000 долара по-ниско от това на Model 3 на Tesla, Xiaomi се позиционира като по-достъпна опция за купувачите на електромобили с ограничен бюджет. Тази агресивна ценова стратегия, съчетана с твърденията за по-дълъг пробег на SU7, предизвика значителен първоначален интерес. От вторник сутринта онлайн магазинът на Xiaomi съобщава за чакане от поне пет месеца за базовата версия, което показва силно търсене на предварителни поръчки. Компанията също така твърди, че е получила поръчки за над 50 000 автомобила в рамките на 27 минути след стартирането на продажбите.


Пренаселено поле за изява


Навлизането на Xiaomi се случва на фона на забавяне на бурно развиващия се пазар на електрически превозни средства в Китай. Навлизането на леките автомобили с батерии и хибридни двигатели надхвърли една трета от продажбите на нови автомобили, което предполага зрял пазар с ожесточена конкуренция. Съществуващите стартиращи компании за електрически превозни средства като Xpeng и Nio реагираха, като предложиха субсидии за покупка съответно в размер на 20 000 юана (2 800 долара) и 10 000 юана. Тези субсидии, съгласувани с усилията на китайското правителство за насърчаване на потреблението чрез замяна, подчертават конкурентния натиск, пред който са изправени новите участници на пазара като Xiaomi.


Забавяне на растежа и предизвикателства при доставките за утвърдените играчи


Докато Xiaomi се радва на първоначалния интерес, утвърдените играчи на пазара на електромобили се борят със забавяне на растежа и предизвикателства при доставките. Li Auto, известна със своите електрически автомобили с удължен пробег, не успя да изпълни очакванията за доставките си през март. Компанията дори преразгледа прогнозите си за доставките през първото тримесечие с над 20 000 автомобила. По подобен начин Nio също намали прогнозата си за първото тримесечие, като през март достави само 11 866 автомобила. Резултатите на Xpeng отразяват тенденцията, като данните за продажбите са още по-ниски - 9 026 автомобила.


BYD запазва доминиращата си позиция, Aito се превръща в нов претендент


В ярък контраст със затрудненията на другите играчи, BYD продължава да доминира на китайския пазар на електрически превозни средства. Данните за продажбите на BYD за март остават високи, като са продадени 139 902 леки автомобила с батерии и 161 729 хибридни автомобила. Това стабилно представяне затвърждава позицията на BYD като лидер в индустрията. Появи се обаче нов претендент в лицето на марката Aito на Huawei. Впечатляващите данни за доставките на Aito от 31 727 автомобила през март демонстрират нейния потенциал да наруши пазара.


В перспектива


Агресивното навлизане на Xiaomi несъмнено разтърси китайския пазар на електромобили. Ранното рязко нарастване на търсенето на SU7 е обещаващо, но компанията е изправена пред дълъг път напред. Успешното изпълнение на предварителните поръчки, гарантирането на качеството на продукцията и запазването на конкурентното предимство чрез бъдещи итерации на продуктите ще бъдат от решаващо значение за Xiaomi, за да поддържа инерцията си. Установената разпознаваемост на марката и опитът на компанията в областта на потребителската електроника могат да се окажат ценни активи в конкурентната среда на електромобилите. 


Въпреки това, утвърдени играчи като BYD и нарастващата заплаха от Aito ще принудят Xiaomi постоянно да въвежда иновации и да адаптира своите стратегии. Дали Xiaomi ще успее да се превърне в основна сила на пазара на електрически превозни средства, предстои да разберем, но нейното навлизане несъмнено отвори нова глава в продължаващата битка за господство в революцията на електрическите автомобили в Китай.