Италиански министър: Преходът към електрически автомобили може да доведе до сериозна криза
Частта с ел. автомобили от "Зелената сделка" е трудно осъществима
Публикувано от Божидар Балевски окт 01, 2024 в Пазари
Италия призова за спешно преразглеждане на забраната на ЕС за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) от 2035 г., предупреждавайки за потенциална криза в автомобилната индустрия. Според Рим, забраната заплашва стотици хиляди работни места и може да постави Европа в зависимост от китайски суровини за електрически превозни средства, заменяйки зависимостта от руските изкопаеми горива.
Министърът на индустрията на Италия, Адолфо Урсо, коментира, че настоящата политика на ЕС, част от "Зелената сделка", води до трудности в европейската автомобилна индустрия. Той подчерта, че забраната за ДВГ трябва да бъде преразгледана, като трябва да се допуснат технологии като биогорива и синтетични горива, за да се избегнат социални и икономически сътресения.
Премиерът на Италия Джорджа Мелони също разкритикува зелената политика на ЕС, наричайки я „саморазрушителна“. Германия и Чехия също се изказаха в подкрепа на смекчаване на забраната.
Проблемът с конкуренцията от Китай
Призивите за промяна на директивите идват на фона на нарастващите опасения в Европа, свързани с конкуренцията от китайски електромобили. Според автомобилни производители, евтините китайски електрически превозни средства създават сериозен натиск върху европейските компании. Пример за това е Stellantis, най-големият автомобилен производител в Италия, който временно спря производството в своя завод в Торино поради слабото търсене на електрически автомобили и високите им цени.
Спадът в продажбите на електромобили в Европа е значителен. Данни показват, че продажбите на електрически автомобили в ЕС са намалели с 44% през август на годишна база, а общият пазар на автомобили в блока е спаднал с 16%. Тези данни доведоха до призиви от страна на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) за смекчаване на целите за намаляване на емисиите.
Загуба на работни места и нови зависимости
Урсо предупреждава, че бързият преход към електрически превозни средства, без добре развити вериги за доставки, може да създаде нови зависимости за Европа. Според него, е от ключово значение Европа да постигне стратегическа автономия в производството, за да се предотвратят бъдещи кризи, подобни на войната в Украйна или пандемията.
През 2024 г. Италия е инвестирала почти 1 милиард евро в стимули за насърчаване на замяната на бензинови и дизелови автомобили, но този финансов стимул се изчерпа в рамките на няколко часа. Според Урсо, това е знак, че потребителското търсене все още не е достатъчно за подкрепа на пълния преход към електрически автомобили.
Бъдещето на Зелената сделка
Италианското правителство се надява Европейската комисия да ускори преразглеждането на забраната за ДВГ, планирано за 2026 г., за да избегне по-нататъшни икономически и социални проблеми. Ако ЕС продължи с плановете си без корекции, според Урсо, това може да предизвика мащабни протести, подобни на тези на фермерите срещу зелената сделка.
Ситуацията в автомобилната индустрия в Европа остава напрегната, като производителите са изправени пред трудности в адаптирането към електрическото бъдеще. Спадът в потребителското търсене и липсата на навременни инвестиции в електрически технологии се посочват като основни причини за кризата.