Инвеститорите се притесняват, че идват мрачни времена за Америка

Данните от тази седмица може да потвърдят страховете им

Публикувано от Божидар Балевски авг 12, 2024 в Пазари

Уолстрийт е все по-обезпокоен от състоянието на американската икономика. Американските потребители също изпитват натиск и ако икономическите доклади и отчетите за приходите тази седмица потвърдят тези опасения, това може да застраши възстановяването на фондовия пазар след най-лошия му ден от две години насам.


В петък американските акции завършиха бурна седмица, след като развръзката на подхранваната от японската йена преносима търговия и опасенията за отслабване на американската икономика разтърсиха световните финансови пазари. Всички основни индекси завършиха седмицата малко преди да заличат загубите си.


Икономически данни 


Сега вниманието се насочва към поредица от предстоящи икономически показатели в САЩ, включително доклада за индекса на потребителските цени (ИПЦ) за юли, актуална информация за продажбите на дребно и печалбите на някои от най-големите търговци на дребно в страната. Инвеститорите с нетърпение очакват да установят дали американските домакинства усещат напрежението от продължаващата инфлация и повишаващите се лихвени проценти.


"Финансовите пазари се стабилизираха за момент, след като опасенията за рисковете от твърда земя предизвикаха кратък момент на Уайл И. Койот", заяви екип от икономисти в BofA Global Research, ръководен от Майкъл Гапен. "Оттук нататък данните ще покажат какъв вид икономика имаме: такава, която се забавя постепенно, или такава, която се забавя рязко."


Както при всички критични икономически данни, данните за индекса на потребителските цени през юли могат да окажат значително влияние както върху пазарите, така и върху Федералния резерв. Този път инвеститорите ще следят още по-внимателно, тъй като всеки признак на икономическо забавяне или недостатъчно облекчаване на инфлацията може да изпрати акциите в низходяща спирала.


Икономисти очакват общата инфлация да остане стабилна на ниво от 3% на годишна база през юли, докато основният индекс на потребителските цени - който изключва променливите разходи за храна и енергия - се очаква да се понижи леко до 3,2%, спрямо 3,3% през юни.


Брайън Уайнстийн, ръководител на отдел "Глобални пазари" в Morgan Stanley Investment Management, коментира, че инфлацията вероятно ще остане над целта на Фед за известно време, тъй като в исторически план е "рядкост" индексът на потребителските цени да остане под 2% за продължителен период от време.


"Има инфлация в някои болезнени области като застраховането на автомобили и жилища, особено в региони, които са отбелязали значителен ръст на населението, което всеки месец вади пари от джобовете на потребителите", заяви Уайнстийн пред MarketWatch в четвъртък.


Той посочи и несигурността около геополитическите конфликти и икономическата политика на кандидатите за президент на САЩ през 2024 г. като фактори, които вероятно ще попречат на инфлацията да спадне значително под 2%.


Потребителите се чувстват притиснати и компаниите забелязват това


Стратегията на Фед за управление на инфлацията при поддържане на икономическия растеж работи добре през първата половина на годината, но през последните месеци показва признаци на напрежение, тъй като ориентираните към потребителите компании започват да отчитат първи признаци на забавяне на разходите.


Конгломератът за луксозни стоки LVMH отчете спад в продажбите през второто тримесечие на своето фокусирано върху Китай подразделение за Азия, с изключение на Япония, което съставлява 30% от приходите му през първата половина на 2024 г. Междувременно McDonald's Corp. отбеляза, че инфлационният натиск е накарал потребителите с по-ниски доходи да бъдат по-предпазливи в разходите си, а Airbnb Inc. прогнозира забавяне на пътуванията в свободното време, тъй като потребителите се колебаят дали да резервират почивки на фона на икономическата несигурност.


Годините на постоянна инфлация и затягането на паричната политика от страна на Фед притиснаха американските домакинства, много от които изчерпаха спестяванията си, натрупани по време на пандемията COVID-19. В резултат на това потребителите станаха по-избирателни по отношение на покупките и навиците си за харчене.


"Много компании с потребителски характер, като Starbucks и McDonald's, издадоха предупреждения за печалбата, което подчертава трудната среда за потребителите", каза Брад Конгър, главен инвестиционен директор в Hirtle Callaghan & Co. "Това говори за изчерпването на спестяванията на потребителите, за тяхната увереност в работата им и в бъдещите им доходи."


Walmart Inc. и Home Depot Inc. са сред компаниите, които ще публикуват отчетите си съответно във вторник и четвъртък, тъй като инвеститорите търсят допълнителна информация за състоянието на потребителските разходи от компаниите, които продават стоки от първа необходимост за домакинството.


Конгър предупреди, че слабостта на потребителските разходи може да обхване и други области на икономиката. "Хората намаляват всички видове разходи, което означава, че предприятията могат да намалят плановете си за наемане на служители, което от своя страна ще се отрази на заетостта и доходите", обясни той.


Икономическите данни досега през тази година дават смесени сигнали за растежа. Миналата седмица секторът на услугите в икономиката се възстанови през юли, противопоставяйки се на засилващото се убеждение, че САЩ може би се доближават до рецесия. Освен това броят на американците, подали молби за обезщетения за безработица през миналата седмица, спадна до 233 000, отстъпвайки от едногодишния си връх, което предполага, че пазарът на труда остава устойчив въпреки по-слабия доклад за заетостта през юли.