Идват ли тежки времена за Tesla и General Motors?

Китайският сектор на електрическите автомобили заплашва американските гиганти

Публикувано от Божидар Балевски май 29, 2024 в Пазари

Макар че американските производители на автомобили изглеждат добре подготвени да се конкурират с наплива от евтини електрически превозни средства (ЕПС) от Китай, по-сложните модели могат да представляват истинско предизвикателство. Нескъпият BYD Seagull, компактен и привлекателен хечбек, е на цена от само 10 000 USD и предизвика защитни мерки като повишени мита от страна на американското правителство, за да защити местните производители на автомобили. Тези тарифи включват 100 % санкция за някои китайски електрически превозни средства и 25 % мито за определени части от батерии, което ефективно предотвратява навлизането на тези превозни средства на американския пазар и насърчава местното производство на компоненти за електрически превозни средства.


Загрижеността за конкуренцията от страна на китайските производители на автомобили има дълбоки корени, напомнящи за смущенията на пазара, причинени от японските производители на автомобили през 80-те години на миналия век. Въпреки по-малката заплаха, която представляват ценово достъпните варианти, превъзходното качество и иновациите на бъдещите китайски автомобили биха могли да представляват сериозно предизвикателство за американските производители на автомобили. Те трябва да се възползват от този период, за да въвеждат иновации и да произвеждат електрически превозни средства на конкурентни цени, за да предотвратят повтарянето на историята.


Пабло Ди Си, главен изпълнителен директор на Volkswagen Group of America, разкритикува митата, като предположи, че подобни защитни мерки могат да бъдат ефективни само временно, в най-добрия случай до десетилетие. Китайските производители като BYD успяват да поддържат ниски производствени разходи чрез интегриране на операции като производството на батерии и премахване на несъществени характеристики, което им позволява да предлагат толкова ниски цени. Тази конкурентна ценова стратегия обаче не се възприема като новаторска или привлекателна на американския пазар според анализатора на BofA Securities Джон Мърфи, който отбелязва, че американските потребители обикновено не предпочитат базови, орязани модели.


В Китай процъфтяват по-скъпи и усъвършенствани модели като Tesla Model Y, което предполага, че и в Китай има пазар за електромобили от по-висок клас. Това рязко контрастира със стратегията на САЩ, където компании като General Motors представиха на китайския пазар по-евтини модели, като например мини електромобила Hongguang, от който през изминалата година са продадени около 130 000 броя.


Анализаторът Майк Уорд от Freedom Capital Markets сравнява ситуацията с краткотрайната популярност на Yugo в САЩ през 80-те години на миналия век, като посочва, че макар китайските по-евтини автомобили да са с по-добро качество от Yugo, те вероятно няма да се харесат на американските потребители. Освен това китайските производители на автомобили понастоящем са изправени пред предизвикателства, свързани с рентабилността, както отбелязва Дейвид Барон от Baron Capital, като подчертава, че въпреки конкурентните си цени тези фирми не реализират печалби от продажбите си.


Въпреки тази пазарна динамика BYD се очертава като силен конкурент, който потенциално може да отрази историческия възход на Toyota на американския пазар. Разнообразната продуктова гама и агресивните планове за разширяване на BYD биха могли да я превърнат в основен играч на световния автомобилен пазар. Според анализатора на BNEF Сий Ми обаче настоящите мита и пазарни предпочитания означават, че BYD и други китайски марки все още не се фокусират върху пазара на САЩ.


Като цяло, въпреки че американската автомобилна индустрия остава стабилна и разнообразна, навлизането на китайските електрически автомобили на пазара, макар и бавно поради регулаторни и пазарни бариери, представлява потенциална промяна в индустриалния пейзаж, за която американските производители на автомобили трябва да се подготвят, за да запазят конкурентоспособността си.