Хората предпочитат да се сърдят на богатите, вместо да станат като тях
Проблемът с богатството на Германия: защо супербогатите трябва да се активизират
Публикувано от Любомир Стойчевски окт 18, 2024 в Пазари
Фридрих Мерц, лидер на консервативните християндемократи и потенциален бъдещ канцлер, смята, че икономическите проблеми на страната могат да бъдат облекчени чрез промяна на отношението към богатството и успеха. Той твърди, че германците трябва да се вдъхновяват от успешните предприемачи и хората с високи доходи, вместо да ги критикуват, което би направило Германия по-подобна на САЩ. Въпреки че в коментарите му пред таблоида Bild липсват някои нюанси - хората с нископлатена работа също заслужават уважение - идеята, че възгледите на Германия за богатството може да спъват икономиката ѝ, е убедителна. За една икономика, която се бори със структурни проблеми и навлиза във втора година на свиване, по-видимите модели за подражание биха могли да доведат до промяна. Време е най-богатите германски граждани да излязат от сянката и да насърчат другите да се захванат с предприемачество.
Културното отвращение към богатството
Успехът на германската икономика след войната се дължи на упорита работа и иновации, особено в по-малко бляскави отрасли като производството. Въпреки това традиционните ценности, свързани с работата, изглежда отслабват. Все по-малко германци са склонни да полагат дълги часове труд, а интересът към започване на бизнес е рекордно нисък.
Брой на ново започнати бизнеси в Германия
Източник: Bloomberg
Този спад в предприемаческия дух отчасти отразява силния пазар на труда, където равнището на заетост е достигнало рекордно високи стойности. И все пак, тъй като собствениците на семейни предприятия, известни под общото наименование Mittelstand, остаряват, намирането на наследници става все по-трудно поради промяната на професионалните предпочитания и демографските промени.
Междувременно, тъй като икономическият растеж остава бавен, дебатите относно разпределението на богатството стават все по-оспорвани. Социалдемократите призовават за по-високи данъци върху доходите и богатството, докато консервативни гласове се застъпват за намаляване на социалните помощи и по-строг контрол върху имиграцията.
Трудна продажба на богатството в Германия
Мерц, бивш корпоративен адвокат и председател на BlackRock Asset Management Deutschland AG, олицетворява сложните отношения на Германия с богатството. Той е критикуван за начина си на живот, който включва пътувания с частен самолет и доходи, които някога са достигали 1 милион евро годишно - близо 20 пъти повече от средното за страната. Подобен начин на живот е обичаен в САЩ, където често се възхваляват проявите на богатство, но е по-трудно да се продаде в Германия, където показността не се одобрява. Например притежанието на ретро Порше 911 от министъра на финансите Кристиан Линднер не е помогнало много да се противодейства на схващанията, че той не е в час дори в Германия, която обича автомобилите.
Въпреки някои неотдавнашни опити за възхваляване на богатството, като например появата по телевизията на „Истинските домакини от Мюнхен“, дълбоките културни нагласи се запазват. В немския език това е отразено с думата „Schuld“, която означава едновременно „дълг“ и „вина“, и с разпространената поговорка „Über Geld spricht man nicht“ („за пари не се говори“). Скандали като срива на Wirecard AG, скандала с дизеловите емисии на Volkswagen и схемите за данъчни измами само засилиха общественото недоверие към финансовия елит.
Пропастта в богатството и нейните последици
Икономическият модел на Германия традиционно набляга на споделеното благосъстояние, но реалността е коренно различна: по данни на Бундесбанк горните 10% от домакинствата притежават над 60% от нетното богатство, докато долната половина контролира едва 2%.
Как е разпределено богатството в страната
Източник: ECB distributional wealth accounts
Дори и три десетилетия след обединението, малко от най-богатите хора в Германия произхождат от бившия комунистически Изток. Лидерите на страната често са омаловажавали личното си богатство, за да поддържат имидж на обикновени хора - бившият канцлер Ангела Меркел например често е виждана да пазарува сама, а настоящият канцлер Олаф Шолц е признавал, че не инвестира на фондовата борса.
Този дискомфорт от богатството се простира отвъд политиката. Макар че Германия е на трето място в света по брой на хората с изключително висока нетна стойност, обществеността знае малко за тези цифри. За разлика от американските милиардери като Бил Гейтс и Уорън Бъфет, които редовно се появяват в медиите, за да обсъждат капитализма, германските магнати като основателя на Lidl Дитер Шварц или семейство Рейман от JAB Holding се държат настрана. Тази сдържаност се дължи отчасти на съображения за сигурност, датиращи от отвличането на съоснователя на Aldi Тео Албрехт през 70-те години на ХХ в., както и на по-тъмни исторически връзки, тъй като някои бизнес династии са се възползвали от нацистката епоха.
Промяна на разказа
Дълго време слабата видимост на най-богатите германци работеше в тяхна полза, като позволяваше тихо лобиране, за да запазят състоянието си до голяма степен защитено от данъци, докато работниците бяха изправени пред високи данъци върху доходите. И все пак, докато фигури като главния изпълнителен директор на Allianz SE Оливер Бате и Кристиан Шевгинг от Deutsche Bank призовават за повече упорита работа за съживяване на икономиката, липсата на изявени предприемачески модели за подражание затруднява вдъхновяването на обществеността за поемане на бизнес рискове.
Макар Германия да не може да се похвали с технологични гиганти от мащаба на Силициевата долина, все пак има успешни примери, които биха могли да вдъхновят нова вълна предприемачи. Например базираната в Кьолн компания за изкуствен интелект DeepL отправи предизвикателство към Alphabet Inc. със своя популярен софтуер за превод, а компании като Carl Zeiss SMT GmbH и Trumpf SE + Co. KG са ключови в доставката на високотехнологични компоненти за полупроводниковата индустрия. BioNTech SE, основана от деца на турски имигранти, разработи ваксина COVID-19, която помогна на света да излезе от пандемията.
Намиране на път напред
Бъдещият просперитет на Германия зависи от насърчаването на повече такива успешни истории. Страната може да възприеме по-положително отношение към богатството и амбициите, като същевременно запази социалната си защита. Ако Германия иска да съживи икономическата си жизненост, тя трябва да се научи да балансира между уважението към следвоенните си традиции и новата оценка за предприемачеството и създаването на богатство.