Google ще се раздели с Chrome?

Министерството на правосъдието на САЩ подгони Google

Публикувано от Любомир Стойчевски ное 19, 2024 в Пазари

Министерството на правосъдието на САЩ планира исторически антитръстов ход, като поиска от федерален съдия да принуди Google, дъщерно дружество на Alphabet Inc., да продаде своя браузър Chrome. Тази безпрецедентна стъпка е насочена срещу господстващото положение на Google на пазарите на онлайн търсене и реклама, като целта е да се насърчи по-голяма конкуренция.


Натискът на Министерството на правосъдието идва след решението на съдия Амит Мехта от август, според което Google незаконно е монополизирала пазара на търсене. Агенцията, заедно с няколко държави, участващи в делото, възнамерява да предложи допълнителни средства за защита, включително изисквания за лицензиране на данни и корекции в операционната система за смартфони Android на Google.


Тези мерки могат значително да променят облика на индустриите за търсене и изкуствен интелект. Собствеността на Google върху Chrome, водещия в света уеб браузър, се счита за ключова за нейния рекламен бизнес. Проследявайки дейността на потребителите чрез Chrome, Google събира данни за подобряване на рекламното таргетиране, което е крайъгълен камък на нейните приходи. Освен това браузърът служи като входна врата за популяризиране на нейния продукт с изкуствен интелект Gemini, предназначен за предоставяне на усъвършенствана уеб базирана помощ.


Ако съдът одобри предложенията на Министерството на правосъдието, това може да бъде най-агресивното антитръстово действие след неуспешния опит на правителството да разбие Microsoft преди две десетилетия. Делото, започнато по време на управлението на Тръмп и продължено при президента Байдън, отразява двупартийната загриженост за безконтролната власт на големите технологии.


Отпор от страна на Google


Вицепрезидентът по регулаторните въпроси на Google Лий-Ан Мълхоланд разкритикува позицията на Министерството на правосъдието, наричайки я „радикална програма“, която може да навреди на потребителите и разработчиците, като същевременно подкопае технологичното лидерство на САЩ. Google обеща да обжалва антитръстовото решение от август.


Акциите на компанията спаднаха с 1,8% в следборсовата търговия, отразявайки опасенията на инвеститорите относно потенциалното въздействие на предложените мерки.


Доминиращата роля на Chrome е ключов предмет на спора. Като най-популярен браузър с 61% пазарен дял в САЩ според StatCounter, той служи като основна точка за достъп до търсачката на Google за милиони потребители. Антитръстовите служители твърдят, че продажбата на Chrome би помогнала за изравняване на условията за конкурентните браузъри и търсачки.


Въпреки че в момента Министерството на правосъдието е съсредоточило вниманието си върху Chrome, то е решило да не предприема по-драстична мярка, която би изисквала от Google да продаде своята операционна система Android.


Предлагани средства за правна защита


През последните месеци антитръстовите служители се срещнаха с различни компании, за да уточнят своите препоръки, които включват:


1. Изискване към Google да лицензира своите данни и резултати от търсенето.

2. Отделяне на Android от услугите на Google за търсене и Play Store.

3. Предоставяне на рекламодателите на по-голям контрол върху разполагането на реклами и достъп до важни данни.


Освен това Министерството на правосъдието може да потърси мерки за ограничаване на изключителните договори на Google, които бяха в основата на първоначалното дело.


Предложенията се отнасят и до интегрирането на изкуствения интелект в търсачката на Google. „Прегледите с изкуствен интелект“ на Google, които показват отговори, генерирани от изкуствен интелект, в горната част на резултатите от търсенето, предизвикаха критики от страна на издателите на уебсайтове. Тези прегледи намаляват уеб трафика, като възпират потребителите да кликват върху уебсайтовете източници. Министерството на правосъдието има за цел да предостави на издателите по-голям контрол върху използването на тяхното съдържание в моделите на изкуствения интелект и резултатите от търсенето.


По отношение на лицензирането на данни служителите обмислят два варианта: да изискат от Google да синдикира своите резултати от търсенето без ограничения и да го принудят да продава своите данни за „кликвания и запитвания“. Тези промени биха позволили на конкурентните търсачки и стартиращите компании за изкуствен интелект да подобрят по-бързо собствените си платформи.


Успехът на принудителната продажба на Chrome ще зависи от намирането на купувач. Потенциални кандидати като Amazon са изправени пред свои собствени антитръстови предизвикателства, което усложнява перспективата за такава сделка. Анализатори изразиха скептицизъм относно възможността за прилагане на това средство за защита. Въпреки това, компании като OpenAI биха могли да се появят като потенциални купувачи, използвайки Chrome, за да разширят своите възможности за изкуствен интелект и рекламен обхват.


В перспектива


Съдия Мехта е насрочил изслушване през април 2025 г., за да определи средствата за защита, които Google трябва да приложи, а окончателното решение се очаква да бъде взето до август 2025 г. Резултатът може да създаде важен прецедент за регулирането на големите технологии и осигуряването на лоялна конкуренция в цифровата икономика.